در این مطالعه انتخاب مشارکت­کنندگان به دو روش غیراحتمالیِ گلوله­برفی و هدفمند انجام شده است.
۳-۵-۱ نمونه گیری غیراحتمالی[۱۳۳]
نمونه گیری غیراحتمالی نوعی نمونه گیری است که بنیان آن احتمال ورود برابر و مساوی همه واحدها در طرح نمونه نیست. این نوع نمونه گیری که طیفی از انواع و راهبردها را شامل می­ شود، در انواع طرح­های تحقیق کیفی مورد استفاده قرار گرفته و اهداف بنیانی پارادایمی تحقیق کیفی را شامل می­ شود (برگ[۱۳۴]، ۲۰۰۲: به نقل از محمدپور: ۱۳۹۰).
۳-۵-۲ نمونه گیری گلوله­برفی[۱۳۵]
«نمونه گیری گلوله برفی[۱۳۶] یک تکنیک نمونه گیریی هدفمند مشهور و متداول است که مستلزم استفاده از مطلعین یا مشارکت کنندگان اولیه برای شناسایی موارد اضافی است که به تدریج در مطالعه به کار می روند»(محمدپور(۲)، ۱۳۹۰: ۴۴).
پایان نامه - مقاله - پروژه
نمونه گیری گلوله­برفی گاهی بهترین راه برای قراردادن موضوعاتی با ویژگی­ها و خصوصیات لازم در یک مطالعه است و در میان پژوهش­گران بسیار مورد توجه است. در مطالعه طبقات مختلف انحراف، عنوان­های حساس، و یا هنگام دستیابی مشکل به جمعیت­ها، از نمونه گیری گلوله­برفی استفاده می­ شود (لی[۱۳۷] :۱۹۹۳ به نقل از سفیری: ۱۳۸۷). در نمونه گیری گلوله برفی، پس از انتخاب افرادی با ویژگی­های خاص، با آن­ها مصاحبه، یا از آن­ها خواسته می­ شود پرسش­نامه­ای را پاسخ دهند، سپس نام سایر افرادی که همان خصوصیات را دارند، از آنها سوال می­ شود (سفیری، ۱۳۸۷: ۶۰).
۳-۵-۳ نمونه گیری هدفمند[۱۳۸]
این نوع نمونه گیری را گاه نمونه گیری قضاوتی[۱۳۹] نیز می­نامند. با وجود برخی محدودیت­های جدی (مثلا فقدان تعمیم­پذیری)، این نوع نمونه گیری گاه به وسیله پژوهش­گران انجام می­ شود و در حین آن، از تخصص یا دانش خاص پژوهشگر در مورد برخی گروه­ ها، برای انتخاب موضوعاتی که نمایانگر آن­ها باشد استفاده می­ شود. جوانان بزه­کار که ممکن است به تعداد کافی برای انجام راه­کارهای تصادفی در دسترس نباشند به این شیوه، نمونه گیری می­شوند (گلاسنر[۱۴۰] و دیگران، ۱۹۶۳: به نقل از سفیری: ۱۳۸۷).­
۳-۵-۴ اندازه نمونه
«در پژوهش کیفی برای تعیین اندازه نمونه نمی­ توان از فرمول مشخص و واحدی استفاده کرد» (حریری، ۱۳۹:۱۳۸۵). رایج­ترین جوابی که به سوال حجم نمونه[۱۴۱] در پژوهش­های کیفی داده­ شده این است که «نمونه گیری را آنقدر ادامه دهید تا به اشباع[۱۴۲] نظری برسید». به عبارت دیگر، گردآوری اطلاعات را باید تا موقعی ادامه داد که افزایش اطلاعات، مفاهیم، مقولات، خرده مقولات و تنوع­های جدید به دست ندهد»(محمدی،۷۲:۱۳۸۷).
«در خصوص اندازه و حجم نمونه در تحقیق کیفی، پاتون (۲۰۰۲) تاکید می‌کند که «هیچ قاعده‌ای برای تعیین اندازه‌ی نمونه در تحقیق کیفی وجود ندارد. وی ادامه می‌دهد که اندازه‌ی نمونه به آنچه که محقق می‌خواهد بداند، به هدف بررسی، به آنچه سودمند خواهد بود، آنچه که باورپذیر خواهد بود و آنچه می‌توان با زمان و منابع انجام داد، بستگی دارد»(محمدپور،۱۳۹۰: ۴۷).
اما مهم­ترین عامل درتعیین تعداد مصاحبه شوندگان در پژوهش کیفی، موضوع به اشباع رسیدن داده‌ها مطرح شده است:
«اشباع[۱۴۳] خصوصیتی است که ارتباط نزدیک با حجم نمونه دارد. استرابرت و کارپنتر(۱۹۹۹) می­نویسند: اشباع عبارت است از این که با ادامه‌ی جمع‌ آوری داده‌ها، داده‌های جمع‌ آوری شده تکرار داده ­های قبلی باشد، و اطلاعات جدیدی حاصل نگردد. بنابراین برخلاف تحقیقات کمی که به تعیین حجم نمونه از طریق محاسبات آماری اهمیت داده می‌شود، در تحقیقات کیفی تکرار اطلاعات قبلی و ییا یا به قول بک(۱۹۹۲)، تکرار تم‌ها یا نکات برجسته، نشانه‌ی کفایت حجم نمونه است»(پرویزی و و یا به قول بک (۱۹۹۲)، تکرار تم­ها یا نکات برجسته، نشانه­ی کفایت حجم نمونه است»(پرویزی و دیگران،۱۳۸۹: ۳۶). «اشباع نظری[۱۴۴] به پرشدن فضای یک مفهوم یا مقوله و عدم ظهور داده ­های جدید؛ اشباع معمولا اینگونه تعریف می­ شود “وقتی هیچ داده جدیدی در حال ظهور نباشد” ما به اشباع رسیده­ایم. اما اشباع چیزی بیش از فقدان داده ­های جدید است. اشباع به توسعه مفاهیم برحسب معنای الصاق­شده­ به آنها و براساس محتواها یا ابعاد نیز اطلاق می­ شود. آیا مفاهیم را با محتوای داده­ای پر کرده­اید؟ آیا هر مقوله­ را با مفاهیم مناسب و مرتبط اشباع کرده­اید؟» (محمدپور، ۳۲۸:۱۳۸۹).
پژوهشگر در انجام این پژوهش با مصاحبه با دوازده مشارکت­کننده به اشباع رسیده است که شش تن از این مشارکت­کنندگان جنسیت خود را از زن به مرد تغییرجنسیت داده­اند و شش تن از آنان جنسیت خود را از مرد به زن تغییر داده­اند. در ادامه دو جدول تنظیم شده است که به­ طور جداگانه مشخصات تبدیل­خواهان جنسی FtM و MtF را روشن کرده است.

 

مشارکت­کنندگان سن میزان تحصیلات مرحله­ تبدیل­خواهی در زمان مصاحبه
۱ ۲۸ کارشناسی تخلیه­ی بیضه و هورمون­درمانی
۲ ۲۶ سوم راهنمایی گذاشتن وا‍ژن
۳ ۳۱ سوم دبیرستان تخلیه­ی بیضه و هورمون­درمانی
۴ ۲۶ فوق دیپلم تخلیه­ی بیضه و هورمون­درمانی
۵ ۲۴
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...