نبود افراد سرمایه­گذار در فوتبال استان
نبود سرمایه ­گذاری کلان بخش خصوصی در فوتبال استان
تعداد کم زمین­های فوتبال استان در مناطق شهرنشین که تقاضا در آن­ها زیاد است
استقبال کم تماشاگران از مسابقات فوتبال در استان
عدم اختصاص بودجه لازم برای پروژه­ های مرتبط با فوتبال در استان
پایان نامه
ناتوانی دولت در پرداخت تسهیلات از جمله وام، زمین، معافیت­های مالیاتی و… به بخش خصوصی
حضور افراد سیاسی در فوتبال استان به منظور جذب اسپانسر

 

ساخت اماکن مسقف مربوط به فوتبال یا زمین­های چمن مصنوعی
W1 W15 T14
تغییر در سیستم بلیط فروشی و تعدیل قیمت بلیط مسابقات
W8 T17 T11 T7

 

 

 

فصل پنجم
بحث، نتیجه ­گیری و پیشنهادات
۵-۱-مقدمه
در این فصل به ارائه مطالبی همچون خلاصه پژوهش شامل مروری اجمالی بر چهار فصل اول؛ بحث و نتیجه ­گیری شامل یافته­های پژوهش، مقایسه با مبانی نظری و ادبیات پیشینه و نتیجه ­گیری؛ و پیشنهادها شامل پیشنهادهای برخاسته از پژوهش و نیز پیشنهادات برای پژوهش­های آینده پرداخته شد.
۵-۲-خلاصه پژوهش
هدف از این پژوهش طراحی استراتژی توسعه فوتبال استان گیلان بر اساس مدل SWOT بود. در جامعه امروز، نمی­ توان از ورزش فوتبال دور ماند. بسیاری از مردم در این ورزش و امور مربوط به آن احاطه شده ­اند، در این ورزش مشارکت کرده و با دوستان خود درباره فوتبال بحث می­ کنند (۵۲). بر این اساس، امروزه سازمان­ها ناگزیرند به طور دائم بر رویدادهای ورزشی داخلی و خارجی نظارت کنند تا بتوانند در زمان مناسب و بر حسب ضرورت، خود را با تغییرات وفق دهند. سازمان­ها بایستی به شیوه­ای اصولی این تغییرات را شناسایی کنند و خود را با آن­ها وفق دهند.در دنیای کنونی که با سرعتی سرسام آور در حال تغییر است، دیگر نمی­ توان از تصمیم گیری­های یکباره و مبتنی بر قضاوت­های شهودی و تجربی استفاده کرد.امروزه سازمان­هایی موفق خواهند بود که بتوانند از علم و مدیریت استراتژیک استفاده کنند. بنابراین همه سازمان­ها ناگزیرند که عهده­دار مدیریت راهبرد یا راهبردی شوند (ندری). به عقیده ماچادو برنامه­ ریزی استراتژیک عنصری کلیدی برای برتری سازمانی است. این فرایند روی اهداف استراتژیک و عملیاتی، اهداف و استراتژی­ های مبتنی بر خط­مشی­های سازمانی، برنامه­ ها و فعالیت­های تدوین شده برای دستیابی به اهداف و نتایج مورد انتظار سازمان تمرکز دارد و ابزاری بسیار مهم برای اثربخشی سازمانی است (۲۹).
با توجه به اهمیت روز افزون ورزش فوتبال به عنوان پر­طرفدارترین و محبوب ترین ورزش که از آن یک پدیده­ سیاسی، فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی ساخته و جزء لاینفک زندگی بسیاری از افراد در سراسر جهان گشته، شناخت دلایل موفقیت یا عدم موفقیت آن در یک کشور و پیدا کردن راه حل­های مناسب برای رفع ضعف­ها و تقویت نقاط مثبت، دارای اهمیت بسیار زیادی است (۱۹). بنابراین، می توان گفت که شناسایی شاخص­ های توسعه فوتبال در استان گیلان می تواند باعث پیشرفت هرچه بیشتر این رشته ورزشی در این استان شود.ارائه­ گزارشی دقیق و کارشناسانه، از وضعیت شاخص­ های توسعه فوتبال در استان گیلان، می تواند به عنوان ابزاری مناسب برای برنامه ریزی هرچه بهتر این رشته در آینده، مورد استفاده قرار گیرد. این تحقیق سعی دارد با شناسایی این شاخص ها، راهنمایی برای مدیران این استان جهت تصمیم گیری های صحیح برای توسعه فوتبال در استان گیلان باشد.
برای دستیابی به هدف کلی تحقیق، اهداف زیر دنبال گردیده است:
شناسایی قوت­های ورزش فوتبال در استان گیلان
شناسایی ضعف­های ورزش فوتبال در استان گیلان
شناسایی فرصت­های موجود برای ورزش فوتبال استان گیلان
شناسایی تهدید­های موجود برای ورزش فوتبال در استان گیلان
برآورد وضعیت موجود هر یک از گویه ­های عوامل دونی و بیرونی فوتبال استان گیلان
تعیین وضعیت مطلوب هر یک از گویه ­های عوامل دونی و بیرونی فوتبال استان گیلان
مدل­های گوناگون برای برنامه­ ریزی استراتژیک از سه مرحله تدوین، اجرا و ارزیابی تشکیل شده است؛ و بسیاری از سازمان­های ورزشی نیز به استفاده از آن روی آورده­اند (۲۹). روش تحقیق حاضر توصیفی- تحلیلی، از نظر نتایج کاربردی و از نوع مطالعه موردی بوده زیرا نتایج آن قابل تعمیم به استان­های دیگر نمی ­باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل تمام رؤسای هیأت­های فوتبال شهرستان­های استان گیلان، مدیران عامل تیم­های فوتبال استان گیلان، داوران استان، مربیان استان، اساتید رشته تربیت­بدنی دانشگاه­ های استان، بازیکنان استان، پیشکسوتان فوتبال استان، معلمان ورزش مدارس استان و رؤسای کمیته­ های تخصصی هیأت فوتبال استان گیلان بود که با بهره گرفتن از نمونه گیری هدفمند تعداد ۶۱ نفر به عنوان نمونه تحقیق انتخاب شدند.
به طور کلی، عقیده بر این است که در این گونه تحقیقات از روش­ها و شیوه­ هایی مانند بررسی اسناد و مدارک (سند کاوی)، تحلیل تحقیقات انجام شده (فرا تحلیل)، تولید اطلاعات (اکتشافی) و توصیف وضعیت مطلوب (آینده پژوهی) استفاده می­ شود. در این تحقیق برای گردآوری اطلاعات مورد نیاز از بررسی اسناد موجود مربوط به سوابق و فعالیت­های گذشته و جاری هیأت فوتبال استان، بررسی و تحلیل تحقیقات انجام گرفته در مورد استراتژی­ در رشته­ های مختلف ورزشی، و نظر­سنجی از کارشناسان و ذینفعان ورزش فوتبال استان با بهره گرفتن از پرسشنامه ­ها استفاده شد.
پرسشنامه محقق ساخته با پایایی (۹۵/۰٫ a =) با بهره گرفتن از مطالب مندرج در پیشینه و سؤالات بسته برای شناسایی قوت­ها و ضعف­ها و فرصت­ها و تهدیدهای فوتبال استان گیلان طراحی گردید و شامل ۵۵ سؤال مربوط به عوامل درونی و ۳۹ سؤال مربوط به عوامل بیرونی بود که در آن پرسش­شوندگان نظرات خود را در مورد تعیین نقاط قوت و ضعف و فرصت و تهدید و همچنین وضعیت موجود و مطلوب گویه ­ها ابراز می­کردند. در تحلیل داده ­ها از آمار توصیفی، و آزمون فریدمن برای رتبه بندی قوّت ها، ضعف ها، فرصت ها، تهدیدها؛ و در بخش تحلیل استراتژیک از ماتریس ارزیابی درونی برای مقایسه قوّت ها و ضعف ها نسبت به هم، از ماتریس ارزیابی بیرونی برای مقایسه فرصت ها و تهدیدها نسبت به هم، از ماتریس ارزیابی درونی و بیرونی برای تعیین موقعیت استراتژیک، و از تحلیل SWOT مبتنی بر قضاوت شهودی، برای تعیین استراتژی های WT, WO, ST, SO استفاده شد.
شیوه نمره­گذاری در ماتریس عوامل درونی به این صورت بود که در ستون چهارم جدول (۴-۱۵) (ضریب اهمیت)، بر اساس نظر کارشناسان راجع به وضعیت مطلوب گویه ­ها، حاصل تقسیم میانگین هر گویه بر مجموع میانگین­های تمام گویه ­های عوامل درونی، به عنوان ضریب اهمیت مشخص شد. مجموع ضرایب اهمیت در ماتریس عوامل درونی برابر با ۱ محاسبه شد. در ستون پنجم جدول (۴-۱۵) (شدت عامل)، میانگین نظرات کارشناسان در مورد وضعیت موجود هر گویه محاسبه و در جدول قرار گرفت. این اعداد بین ۱ تا ۴ محاسبه شد و بر خلاف روش معمول در ماتریس SWOT، در این روش محدویتی برای عوامل درونی و بیرونی وجود نداشت و این گویه ­ها می­توانستند شامل هر عددی از ۱ تا ۴ شوند. در ستون آخر هم حاصلضرب ضریب اهمیت در شدت عامل به عنوان نمره آن گویه محاسبه شد و از مجموع نمرات گویه ­ها موقعیت عوامل درونی مشخص شد. اگر نمره مجموع گویه ­ها کمتر از ۵/۲ باشد فوتبال گیلان در عوامل درونی دچار ضعف است و اگر مجموع نمرات بیشتر از ۵/۲ باشد، فوتبال گیلان در عوامل درونی دارای قوت است. (۴۰،۲۹).
شیوه نمره­گذاری در ماتریس عوامل بیرونی به این صورت بود که در ستون چهارم جدول (۴-۱۶) (ضریب اهمیت)، بر اساس نظر کارشناسان راجع به وضعیت مطلوب گویه ­ها، حاصل تقسیم میانگین هر گویه بر مجموع میانگین­های تمام گویه ­های عوامل بیرونی، به عنوان ضریب اهمیت مشخص شد. مجموع ضرایب اهمیت در ماتریس عوامل بیرونی برابر با ۱ محاسبه شد. در ستون پنجم جدول (۴-۱۶) (شدت عامل)، میانگین نظرات کارشناسان در مورد وضعیت موجود هر گویه محاسبه و در جدول قرار گرفت. این اعداد بین ۱ تا ۴ محاسبه شد و بر خلاف روش معمول در ماتریس SWOT، در این روش محدویتی برای عوامل درونی و بیرونی وجود نداشت و این گویه ­ها می­توانستند شامل هر عددی از ۱ تا ۴ شوند. در ستون آخر هم حاصلضرب ضریب اهمیت در شدت عامل به عنوان نمره آن گویه محاسبه شد و از مجموع نمرات گویه ­ها موقعیت عوامل بیرونی مشخص شد. اگر نمره مجموع گویه ­ها کمتر از ۵/۲ باشد فوتبال گیلان در عوامل بیرونی دارای تهدید است و اگر مجموع نمرات بیشتر از ۵/۲ باشد، فوتبال گیلان در عوامل بیرونی دارای فرصت است. (۴۰-۲۹).
برای تجزیه و تحلیل همزمان عوامل درونی و بیرونی از ماتریس درونی و بیرونی استفاده شد. این ماتریس برای تعیین موقعیت استراتژیک فوتبال استان به کار رفت. برای تشکیل این ماتریس ، نمرات حاصل از ماتریس های ارزیابی عوامل درونی و بیرونی در ابعاد افقی و عمودی قرار گرفتند تا جایگاه ورزش فوتبال گیلان در خانه های این ماتریس مشخص شود بطوریکه بتوان استراتژی مناسبی برای آن اتخاذ گردد. در این ماتریس ، نمرات در یک طیف و شامل قسمت قوی ( ۵/۲ تا ۴ ) و قسمت ضعیف ( ۱ تا ۵/۲ ) تعیین شدند. بر اساس نتایج تحقیق در مجموع ۲۲ قوت، ۳۳ ضعف، ۱۹ فرصت، و ۲۰ تهدید برای فوتبال استان گیلان مشخص شد و بر اساس ماتریس عوامل درونی و بیرونی موقعیت استراتژیک فوتبال استان در منطقه WT قرار گرفت. همچنین در مجموع ۲۱ استراتژی شامل هفت استراتژی SO، شش استراتژی ST، شش استراتژی WO، و دو استراتژی WT برای فوتبال استان گیلان تدوین شد.
۵-۳-بحث و نتیجه ­گیری
در این قسمت به بحث و بررسی یافته­های پژوهش پرداخته شد و گویه ­های عوامل درونی و بیرونی به طور کامل مورد بحث قرار گرفت. همچنین استراتژی­ های تدوین شده در این تحقیق در قسمت انتهای این بخش به بحث و بررسی گذاشته شد و نتایج سایر پژوهش­های مرتبط، با تحقیق حاضر مقایسه و میزان انطباق آن­ها با پژوهش حاضر بررسی شد.
۵-۳-۱-نقاط قوت فوتبال استان گیلان

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...