۰٫۲۲

 

۱٫۷۶-

 

رد

 

 

 

 

 

تخصص فردی- رفتار کارآفرینانه

 

۰٫۰۴

 

۰٫۰۰۱۶

 

۰٫۴۸

 

رد

 

 

 

 

 

۴-۵٫ آزمون‌های برازندگی مدل
منظور از برازش مدل این است که تا چه حد یک مدل با داده های مروبطه سازگاری و توافق دارد. در یک مدل، شاخص های برازش ضعیف شواهدی هستند مبنی بر اینکه مدل مورد نظر به وسیله داده های استفاده شده حمایت نمی گردد و بین آنها توافق لازم وجود ندارد. نکته مهم دیگر که باید مورد توجه قرار گیرد این است که برازش مدل باید از طریق روشها و معیارهای مختلف مورد ارزیابی قرار گیرد تا برازندگی آن از ابعاد مختلف بررسی شود. مجموعه وسیعی از معیارها و شاخص های برازندگی وجود دارند که می توانند برای اندازه گیری برازش مدل مورد استفاده قرار گیرند. متاسفانه هیچ کدام از اینها در تمام جهات نسبت به بقیه برتری ندارد. زیرا یک شاخص برازندگی خاص بسته به حجم نمونه، روش تخمین، پیچیدگی مدل، مفروضات مربوط به نرمال بودن یا ترکیبی از شرایط فوق به طور متفاوت عمل می کند ( کلانتری، ۱۳۸۸، ص ۱۲۹).
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

 

  • شاخص برازندگی[۱۳] : مقدار نسبی واریانس‌ها و کوواریانس‌ها را به گونه مشترک از طریق مدل ارزیابی می‌کند. دامنه تغییرات GFI بین صفر و یک می‌باشد. مقدار GFI باید برابر یا بزرگتر از ۹۰/۰باشد.

 

 

 

  • شاخص تعدیل یافته برازندگی[۱۴] : این مشخصه معادل با کاربرد میانگین مجذورات به جای مجموع مجذورات در صورت و مخرج (۱- GFI) است. مقدار این شاخص نیز بین صفر و یک می‌باشد. مقدار AGFI نیز باید برابر یا بزرگتر از ۰٫۹۰ باشد، تا مدل مورد نظر پذیرفته شود.

 

 

 

  • شاخص ریشه میانگین مجذورات تقریب[۱۵] : این شاخص برای مدل‌های خوب برابر ۰٫۰۵ یا کمتر است. مدلهایی که RMSEA آنها ۰٫۱ باشد برازش ضعیفی دارند. هر چه مقدار این شاخص برای مدل مورد آزمون نزدیکتر به صفر باشد، مدل مذکور برازش بهتری دارد.

 

 

 

  • شاخص نرم شده برازندگی[۱۶] : این شاخص به سبب آنکه تحت تاثیر حجم نمونه بوده و برای نمونه های با حجم کم ضعیف است، زیاد توصیه نمی شود. بنتلر و بونت (۱۹۸۰ ) مقادیر NFI برابر یا بزرگتر از ۰٫۹۰ را درمقایسه با مدل صفر، به عنوان شاخص های خوبی برای برازندگی مدلهای نظری توصیه کرده اند و برخی دیگر از پژوهشگران مقدار ۰٫۸ را برای این شاخص مناسب می دانند.

 

 

 

  • شاخص برازندگی تطبیقی[۱۷] : این شاخص از طریق مقایسه یک مدل به اصطلاح مستقل که در آن بین متغیرها هیچ رابطه ای نیست با مدل پیشنهادی مورد نظر، مقدار بهبود را نیز می‌آزماید. شاخص CFIبزرگتر از ۹۰/۰ قابل قبول و نشانه برازندگی مدل است.

 

 

در جدول ۴-۱۳ شاخص های برازش مدل و معیار مقبولیت هر شاخص آورده شده است و آماره مدل تحقیق حاضر با آنها مقایسه شده است. البته ذکر این نکته ضروری است که شاخص های برازش مدل بسیارند و هر یک بنا به موقعیت مورد استفاده قرار می گیرند و لی در اینجا ما سعی کرده ایم برخی از شاخص های اصلی و پرکاربرد را بیاوریم.
جدول ۴-۱۵ : شاخص های برازش مدل

 

 

شاخص برآزش

 

معیار مقبولیت

 

نمونه آماری

 

وضعیت شاخص

 

 

 

(Chi square)

 

 

 

۲٫۱۵

 

مطلوب

 

 

 

RMSEA[18]

 

RMSEA ≤ ۰٫۰۸

 

۰٫۰۹۱

 

نامطلوب

 

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...