خطاb

 

۴۸

 

۳۸/۲

 

۲۳/۰

 

۷۹/۲

 

 

 

ضریب تغییرات(درصد)

 

 

 

۳۷/۱۰

 

۰۱/۷

 

۶۷/۷

 

 

 

ns، *و** به ترتیب نشان دهنده عدم تفاوت معنی­داری، تفاوت در سطح ۵٫/. وتفاوت در سطح ۱٫/. می باشد.

۱-۵-۴ کلروفیلa

نتایج تجزیه واریانس تیمار کلروفیلa در جدول (۵-۴) آورده شده است. اثر تیمارهای مکان، تکرار مکان، گیاه، گیاه در مکان، مزرعه و مکان در مزرعه در سطح آماری ۱ درصد بر کلروفیلa معنی­دار گردید، اما اثر متقابل تیمار گیاه در مزرعه و گیاه در مزرعه در مکان بر کلروفیلa در سطح آماری ۵ در­صد معنی­دار شد.
نمودار ۳۷-۴ اثر تیمار­های گیاه در مکان بر کلروفیل­a
بررسی نتایج اثر متقابل نوع گیاه و مکان مختلف کشت (نمودار ۳۷-۴) بر کلروفیل­a نشان داد که در منطقه دزفول گیاه جعفری دارای بیشترین میزان کلروفیل­a بود (۰۴/۲۱ میکرو­گرم بر گرم وزن تر). همچنین کلروفیل­a گیاه جعفری در منطقه دزفول نسبت به مناطق شوش و باوی تفاوت معنی­داری داشت. همچنین بیشترین میزان کلروفیل­a در گیاه گشنیز، مربوط به منطقه دزفول بود (۴۶/۱۸ میکرو­گرم بر گرم وزن تر) با میزان کلروفیل­a در گیاه گشنیزٰ، رشد یافته در منطقه شوش و باوی تفاوت معنی­داری داشت(به ترتیب ۴۶/۱۸، ۷۶/۱۴ و ۴۴/۱۲ میکرو­گرم بر گرم وزن تر). همچنین بیشترین میزان کلروفیل­a در گیاه هویج و شوید ، مربوط به منطقه دزفول بود (به ترتیب ۸۶/۱۴ و ۷۹/۱۶ میکرو­گرم بر گرم وزن تر) با میزان کلروفیل­a در گیاه هویج و شویدٰ، رشد یافته در منطقه شوش تفاوت معنی­داری نداشت. اما با میزان کلروفیل­a در گیاه هویج و شویدٰ، رشد یافته در منطقه باوی دارای تفاوت معنی­داری بود.
نمودار ۳۸-۴ اثر متقابل مکان در مزرعه بر کلروفیل­a
بررسی نتایج اثر متقابل مکان­های مختلف کاشت و مزارع آلوده و شاهد (نمودار ۳۸-۴) بر کلروفیل­a نشان داد که بیشترین میزان کلروفیلa در منطقه دزفول و در مزرعه آلوده­ی شماره ۲ وجود داشت (۵۷/۲۳ میکروگرم بر گرم وزن تر). میزان کلروفیلa مزرعه آلوده­ی شماره ۲ در منطقه دزفول با مزرعه آلوده­ی شماره ۱ تفاوت معنی­داری نداشت (به ترتیب ۷۵/۲۳ و ۱۲/۲۰ میکروگرم بر گرم وزن تر) ولی با مزرعه شاهد دارای اختلاف معنی­داری بود (۶۵/۹ میکروگرم بر گرم وزن تر). همچنین در منطقه شوش بیشترین میزان کلروفیلa در مزرعه آلوده­ی شماره ۱ وجود داشت (۱۹/۱۹ میکروگرم بر گرم وزن تر). میزان کلروفیلa مزرعه آلوده­ی شماره ۱ در منطقه شوش با مزرعه آلوده­ی شماره ۲ تفاوت معنی­داری نداشت ولی با مزرعه شاهد دارای اختلاف معنی­داری بود. همچنین در منطقه باوی بیشترین میزان کلروفیلa در مزرعه آلوده­ی شماره ۱ و ۲ وجود داشت (به ترتیب ۱۰/۱۵ و ۸۹/۱۳ میکروگرم بر گرم وزن تر). میزان کلروفیلa مزرعه آلوده شماره ی ۱ در منطقه باوی با مزرعه آلوده­ی شماره ۲ تفاوت معنی­داری نداشت ولی با مزرعه شاهد دارای اختلاف معنی­داری بود.
نمودار ۳۹-۴ اثر متقابل تیمارهای گیاه در مزرعه بر کلروفیل­a
بررسی نتایج اثر متقابل نوع گیاه و نوع مزرعه (نمودار ۳۹-۴) بر میزان کلروفیل­ aنشان داد. که بیشترین میزان کلروفیل­a مربوط به گیاه جعفری و در مزرعه آلوده­ی شماره ۲ بود (۵۸/۲۱ میکروگرم بر گرم وزن تر). که با میزان کلروفیل­a در مزرعه آلوده­ی شماره ۱ تفاوت معنی­داری نداشت ولی با میزان کلروفیل در مزرعه شاهد دارای تفاوت معنی­دار بود. در گیاه گشنیز بیشترین میزان کلروفیل­a مربوط به در مزرعه آلوده­ی شماره ۲ بود (۹۹/۱۸ میکروگرم بر گرم وزن تر). که با میزان کلروفیل­a در مزرعه آلوده­ی شماره ۱ تفاوت معنی­داری نداشت ولی با میزان کلروفیل در مزرعه شاهد دارای تفاوت معنی­دار بود. در گیاه هویج بیشترین میزان کلروفیل­a مربوط به در مزرعه آلوده­ی شماره ۲ بود (۸۰/۱۵ میکروگرم بر گرم وزن تر). که با میزان کلروفیل­ a در مزرعه آلوده­ی شماره ۱ تفاوت معنی­داری نداشت ولی با میزان کلروفیل در مزرعه شاهد دارای تفاوت معنی­دار بود در گیاه شوید بیشترین میزان کلروفیل­ a مربوط به در مزرعه آلوده­ی شماره ۲ بود (۰۳/۱۸ میکروگرم بر گرم وزن تر). که با میزان کلروفیل­a در مزرعه آلوده­ی شماره ۱ تفاوت معنی­داری نداشت ولی با میزان کلروفیلa در مزرعه شاهد دارای تفاوت معنی­دار بود.
بررسی تاثیر نفت سفید بر مزارع گیاه (گشنیز، جعفری، شوید و هویج) نشان داد که کلروفیل­a درمزارع آلوده به نفت سفید نسبت به مزارع شاهد افزایش یافت. احتمالا دلیل این افزایش به میزان غلظت نفت سفید استفاده شده در مزارع آلوده به نفت برای از بین بردن علف­های هرز بستگی دارد. در صورتی که از حجم بیشتری برای از بین بردن علف هرز استفاده شده باشد، باعث افزایش مقدار کلروفیل­a در گیاه می­ شود که دلیل آن وارد شدن تنش به گیاه است. در پژوهشی که بر روی گیاه اقاقیا صورت گرفت نشان دهنده کاهش مقدار کلروفیل­a گیاه تحت تاثیر تیمار هیدرو­کربنی که شامل نفت خام با در صد­های ۰، ۱، ۲، ۳ و ۴ به ترتیب در تیمارهای ۲ و ۴ درصد معادل ۴۱/۲ و ۱۹۳/۰ میلی­گرم اندازه گیری شد. مقدار کلروفیل a در تیمارهای ۱، ۲ و ۳ درصد نسبت به شاهد به ترتیب ۳، ۶ و ۳ برابر افزایش ودر تیمار ۴ درصد تقریبا نصف شاهد بود (عسکری و همکاران، ۱۳۹۰).
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
در منطقه باوی در مزارع شاهد و آلوده به نفت سفید شماره­ ۱و ۲ نسبت به مزارع مزارع شاهد و آلوده به نفت سفید شماره­ ۱و ۲ منطقه شوش و دزفول میزان کلروفیل­a به مقدار کمتری افزایش یافته که شاید دلیل آن شوری و زهکشی نامناسب خاک این منطقه باشد. در نتیجه تنش شوری خاک نسبت به تنش نفتی غالبتر بوده و در نتیجه میزان کلروفیل­a در این منطقه نسبت به دو منطقه دیگر کمتر می­باشد.

۲-۵-۴ کلروفیل b

نتایج تجزیه واریانس تیمار کلروفیل­b در جدول (۵-۴) آورده شده است. اثر تیمارهای مکان، گیاه، مزرعه، مکان مزرعه و گیاه در مزرعه در سطح آماری ۱ درصد بر کلروفیل­b معنی­دار گردید، اما اثر متقابل تیمار گیاه در مکان و گیاه در مزرعه در مکان بر کلروفیل­b در سطح آماری ۵ در­صد معنی­دار شد. همچنین تیمار تکرار مکان بر کلروفیل­b معنی­دار نبود.
نمودار ۴۰-۴ اثر تیمار­های گیاه در مکان بر کلروفیل­b
بررسی نتایج اثر متقابل نوع گیاه و مکان مختلف کشت (نمودار ۴۰-۴) بر کلروفیل­b نشان داد که در منطقه دزفول گیاه جعفری دارای بیشترین میزان کلروفیل­b بود (۳۲/۹ میکرو­گرم بر گرم وزن تر). همچنین کلروفیل­b گیاه جعفری در منطقه دزفول نسبت به مناطق شوش و باوی تفاوت معنی­داری داشت. همچنین بیشترین میزان کلروفیل­b در گیاه گشنیز، هویج و شوید مربوط به منطقه دزفول بود (به ترتیب ۰۱/۸، ۳۴/۶ و ۲۲/۷ میکروگرم بر گرم وزن تر). با میزان کلروفیل­b در گیاه گشنیزٰ، هویج و شوید رشد یافته در منطقه شوش تفاوت معنی­داری نداشت. اما با منطقه باوی تفاوت معنی­داری داشت.
نمودار ۴۱-۴ اثر متقابل مکان در مزرعه بر کلروفیل­b
بررسی نتایج اثر متقابل مکان­های مختلف کاشت و مزارع آلوده و شاهد (نمودار ۴۱-۴) بر کلروفیل­b نشان داد که بیشترین میزان کلروفیلb در منطقه دزفول و در مزرعه آلوده­ی شماره ۲ وجود داشت (۴۶/۸ میکروگرم بر گرم وزن تر). میزان کلروفیلb مزرعه آلوده­ی شماره ۲ در منطقه دزفول با مزرعه آلوده­ی شماره ۱ تفاوت معنی­داری نداشت (به ترتیب ۴۶/۸ و ۶۵/۷ میکروگرم بر گرم وزن تر). ولی با مزرعه شاهد دارای اختلاف معنی­داری بود (۰۶/۷ میکروگرم بر گرم وزن تر) همچنین در منطقه شوش بیشترین میزان کلروفیلb در مزرعه آلوده­ی شماره ۱ وجود داشت (۸۳/۷ میکروگرم بر گرم وزن تر). میزان کلروفیلb مزرعه آلوده­ی شماره ۲ در منطقه شوش با مزرعه آلوده­ی شماره ۱ تفاوت معنی­داری نداشت ولی با مزرعه شاهد دارای اختلاف معنی­داری بود.
نمودار ۴۲-۴ اثر متقابل گیاه در مزرعه بر و کلروفیل­b
بررسی نتایج اثر متقابل نوع گیاه و نوع مزرعه (نمودار ۴۲-۴) بر میزان کلروفیل­ bنشان داد. که بیشترین میزان کلروفیل­b مربوط به گیاه جعفری در هر دو مزرعه آلوده­ی شماره ۱ و ۲ بود (به ترتیب ۴۶/۸ و ۲۲/۸ میکروگرم بر گرم وزن تر). در گیاه گشنیز بیشترین میزان کلروفیل­b مربوط به مزرعه آلوده­ی شماره ۱ بود (۰۱/۸ میکروگرم بر گرم وزن تر). که با میزان کلروفیل­b در مزرعه آلوده­ی شماره ۲ تفاوت معنی­داری نداشت ولی با میزان کلروفیل در مزرعه شاهد دارای تفاوت معنی­دار بود. در گیاه هویج بیشترین میزان کلروفیل­b مربوط به در مزرعه آلوده­ی شماره ۲ بود (۰۵/۶ میکروگرم بر گرم وزن تر). که با میزان کلروفیل­b در مزرعه آلوده­ی شماره ۱ تفاوت معنی­داری نداشت ولی با میزان کلروفیل در مزرعه شاهد دارای تفاوت معنی­دار بود در گیاه شوید بیشترین میزان کلروفیل­b مربوط به در مزرعه آلوده­ی شماره ۱ بود (۲۹/۷ میکروگرم بر گرم وزن تر). که با میزان کلروفیل­b در مزرعه آلوده­ی شماره ۲ تفاوت معنی­داری نداشت ولی با میزان کلروفیلb­ در مزرعه شاهد دارای تفاوت معنی­دار بود.
بررسی اثر نفت سفید بر مزارع سبزی (گشنیز، جعفری، شوید و هویج) نشان داد که کلروفیل­b درمزارع آلوده به نفت سفید نسبت به مزارع شاهد افزایش یافت. احتمالا نتیجه این افزایش در اثر تفاوت موجود در غلظت نفت سفید استفاده شده در بین مزارع آلوده به نفت برای از بین بردن علف­های هرز باشد در صورتی که از غلظت بیشتری برای ازبین بردن علف هرز استفاده شده باشد. احتمالا میزان کلروفیل­b شاید در اثر وارد شدن تنش بیشتر به گیاه باشد. در پژوهشی که بر روی گیاه اقاقیا صورت گرفت نشان دهنده احتمالا مقدار کلروفیل­b گیاه تحت تاثیر تیمار هیدرو­کربنی که شامل نفت خام با در صد­های ۰، ۱، ۲، ۳ و ۴ نسبت به شاهد به ترتیب ۳۸، ۵۶، ۵۸، ۸۸ درصد است (عسکری و همکاران، ۱۳۹۰).
در منطقه باوی در مزارع شاهد و آلوده به نفت سفید ۱ و ۲ نسبت به مزارع شاهد و آلوده به نفت سفید ۱ و ۲ منطقه شوش و دزفول میزان کلروفیل­b به مقدار کمتری افزایش یافت است. شاید دلیل آن شوری و زهکشی نامناسب خاک این منطقه باشد. در نتیجه می­توان احتمال داد که نفت سفید و شوری خاک باعث کمتر شدن در میزان کلروفیل­b این منطقه شده باشند. به نظر می­رسد در اثر تنش شوری، کلروفیلb­ نسبت به کلروفیل­a به تخریب، حساس­تر باشد و نسبت کلروفیل­a به کلروفیل­b در ارقام حساس به شوری، بیشتر از ارقام مقاوم می­باشد افزایش نسبت کلروفیل­a به کلروفیل­b در گیاهان تحت شوری نشان داد کاهش در کلروفیلb ممکن است به دلیل خسارت ساختمانی تنش شوری به مراکز واکنش فتوسیستم (PSII) نسبت داده شود (رنجبر و همکاران، ۲۰۰۱)

۳-۵-۴ کلروفیل­کل

نتایج تجزیه واریانس تیمار کلروفیل­کل در جدول (۵-۴) آورده شده است. اثر تیمارهای مکان، تکرار مکان، گیاه، مزرعه و مکان در مزرعه در سطح آماری ۱ درصد بر کلروفیل­کل معنی­دار گردید. و اما اثر متقابل تیمار گیاه در مکان و گیاه در مزرعه در مکان بر میزان کلروفیل­کل در سطح آماری ۵ در­صد معنی­دار شد. همچنین اثر متقابل تیمار گیاه در مزرعه بر کلروفیل­کل معنی­دار نبود
نمودار ۴۳-۴ اثر تیمار­های گیاه در مکان بر کلروفیل کل
بررسی نتایج اثر متقابل نوع گیاه و مکان مختلف کشت (نمودار ۴۳-۴) بر کلروفیل­کل نشان داد که در منطقه دزفول گیاه جعفری دارای بیشترین میزان کلروفیل­کل بود (۳۴/۳۰ میکرو­گرم بر گرم وزن تر). همچنین کلروفیل­کل گیاه جعفری در منطقه دزفول نسبت به مناطق شوش و باوی تفاوت معنی­داری داشت. بیشترین میزان کلروفیل­کل در گیاه گشنیز مربوط به منطقه دزفول بود (۴۷/۲۶ میکروگرم بر گرم وزن تر). با میزان کلروفیل­کل در گیاه گشنیزٰ رشد یافته در منطقه شوش و باوی تفاوت معنی­داری داشت. بیشترین میزان کلروفیل­کل در گیاه هویج و شوید مربوط به منطقه دزفول بود (به ترتیب ۲۱/۲۱ و ۰۱/۲۴ میکروگرم بر گرم وزن تر). با میزان کلروفیل­کل در گیاه هویج و شوید رشد یافته در منطقه شوش تفاوت معنی­داری نداشت. اما با منطقه باوی تفاوت معنی­داری داشت.
نمودار ۴۴-۴ اثر متقابل مکان در مزرعه بر کلروفیل­کل
بررسی نتایج اثر متقابل مکان­های مختلف کاشت و مزارع آلوده و شاهد (نمودار ۴۴-۴) بر کلروفیل­کل نشان داد که بیشترین میزان کلروفیل­کل در منطقه دزفول و در مزرعه آلوده­ی شماره ۲ وجود داشت (۰۳/۳۲ میکروگرم بر گرم وزن تر). میزان کلروفیل­کل مزرعه آلوده­ی شماره ۲ در منطقه دزفول با مزرعه آلوده­ی شماره ۱ و مزرعه شاهد تفاوت معنی­داری داشت (به ترتیب ۰۳/۳۲، ۷۸/۲۷ و ۷۲/۱۶ میکروگرم بر گرم وزن تر). همچنین در منطقه شوش بیشترین میزان کلروفیل­کل در مزرعه آلوده­ی شماره ۱ وجود داشت (۰۲/۲۷ میکروگرم بر گرم وزن تر). میزان کلروفیل­کل مزرعه آلوده­ی شماره ۱ در منطقه شوش با مزرعه آلوده­ی شماره ۲ تفاوت معنی­داری نداشت. ولی با مزرعه شاهد دارای اختلاف معنی­داری بود. همچنین در منطقه باوی بیشترین میزان کلروفیل­کل در مزرعه آلوده­ی شماره ۲ وجود داشت (۸۸/۲۰ میکروگرم بر گرم وزن تر). میزان کلروفیل­کل مزرعه آلوده­ی شماره ۲ در منطقه باوی با مزرعه آلوده­ی شماره ۱ تفاوت معنی­داری نداشت. ولی با مزرعه شاهد دارای اختلاف معنی­داری بود.
­­
نمودار ۴۵-۴ اثر اصلی گیاه بر کلروفیل کل
بررسی نتایج اثر اصلی گیاه (نمودار ۴۵-۴) بر کلروفیل­کل نشان داد بیشترین میزان کلروفیل­کل در گیاه جعفری بود (۲۹/۲۵ میکروگرم بر گرم وزن تر). میزان کلروفیل­کل در گیاه جعفری با میزان کلروفیل­کل در گیاه گشنیز تفاوت معنی­داری نداشت (به ترتیب ۲۹/۲۵ و ۵۲/۲۲ میکروگرم بر گرم وزن تر). اما میزان کلروفیل­کل در گیاه جعفری نسبت به گیاه هویج و شوید دارای اختلاف معنی­داری بود (به ترتیب ۱۸/۲۱ و ۱۱/۱۸ میکروگرم بر گرم وزن تر).
­

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...