با توجه به نمودار فوق، مقاومت فشاری حداکثر ۱۷/۲۲ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و مقاومت برشی حداکثر، نصف این مقدار و برابر ۸/۶۱ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع می­باشد.

۹-۶-۴- آزمایش تک محوری با ۰/۲ درصد پلی وینیل الکل، ۰/۶ درصد الیاف تایر و ۲ درصد سیمان

نتایج آزمایش به ترتیب نمودار شکل ۴۰-۴ می­باشد.
شکل ۴۰-۴ نمودار تنش-کرنش برای ماسه بادی با ۰/۲ درصد پلی وینیل الکل ، ۰/۶ درصد الیاف تایر و ۲ درصد سیمان
پایان نامه
با توجه به نمودار فوق، مقاومت فشاری حداکثر ۶/۶۶ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و مقاومت برشی حداکثر، نصف این مقدار و برابر ۳/۳۳ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع می­باشد.

۱۰-۶-۴- آزمایش تک محوری با ۰/۴ درصد پلی وینیل الکل، ۰/۶ درصد الیاف تایر و ۲ درصد سیمان

نتایج آزمایش به ترتیب نمودار شکل ۴۱-۴ می­باشد.
شکل ۴۱-۴ نمودار تنش-کرنش برای ماسه بادی با ۰/۴ درصد پلی وینیل الکل ، ۰/۶ درصد الیاف تایر و ۲ درصد سیمان
با توجه به نمودار فوق، مقاومت فشاری حداکثر ۱۴/۴۸ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع و مقاومت برشی حداکثر، نصف این مقدار و برابر ۷/۲۴ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع می­باشد.

شکل ۴۲-۴ نمونه خاک مسلح شده تحت بارگذاری دستگاه آزمایش تک محوری

۱۱-۶-۴- تفسیر نتایج آزمایش­های تک محوری

افزودن پلیمر پلی وینیل الکل به تنهایی به ماسه بادی، مقاومت فشاری و برشی خاک را به میزان بسیار قابل توجهی افزایش می­دهد. شکل ۴۳-۴ نمودار مقاومت فشاری حداکثر و شکل ۴۴-۴ نمودار مقاومت برشی حداکثر خاک را در درصدهای مختلف پلیمر نشان می­ دهند.
شکل ۴۳-۴ نمودار تغییرات مقاومت فشاری خاک در درصدهای مختلف پلیمر
شکل ۴۴-۴ نمودار تغییرات مقاومت برشی خاک در درصدهای مختلف پلیمر
با توجه به نمودارهای فوق، افزودن پلی وینیل الکل به خاک مقاومت فشاری و برشی خاک را به میزان بسیار قابل توجهی افزایش می­دهد. این افزایش با افزودن درصدهای بیشتر پلیمر همچنان روند صعودی دارد.
برای حفاظت از مخلوط خاک و پلیمر در برابر آبشستگی، از ۲ درصد سیمان که از آزمایش که از آزمایش CBR به عنوان حد بهینه بدست آمده بود، استفاده شد. شکل ۴۵-۴ و ۴۶-۴، نمودار تغییرات مقاومت فشاری خاک را برای نمونه با ۲ درصد سیمان و بدون سیمان به ترتیب در مخلوط خاک با ۰/۲ درصد پلیمر و ۰/۴ درصد پلیمر نشان می­ دهند.
شکل ۴۵-۴ نمودار تنش-کرنش برای ماسه بادی با ۰/۲ درصد پلی وینیل الکل، الف)بدون سیمان، ب) با ۲ درصد سیمان
شکل ۴۶-۴ نمودار تنش-کرنش برای ماسه بادی با ۰/۴ درصد پلی وینیل الکل، الف)بدون سیمان، ب) با ۲ درصد سیمان
با مشاهده اشکال ۴۵-۴ و ۴۶-۴، می­توان نتیجه گرفت که افزودن سیمان به مخلوط خاک و پلیمر، تاثیر مثبتی روی مقاومت فشاری و برشی خاک ندارد و باعث کاهش ۱۰ درصدی در مقاومت می­گردد. ولی باید توجه داشت که اضافه کردن سیمان، مخلوط خاک و پلیمر را تا حد قابل قبولی در برابر رطوبت و آبشستگی محافظت می­ کند.
در ادامه برای افزایش شکل پذیری و نرم کردن شکست خاک از۰/۶ درصد الیاف تایرکه از آزمایش برش مستقیم به عنوان حد بهینه به دست آمده بود، استفاده شد. نتایج آزمایش های تک محوری برای این حالت در اشکال ۴۷-۴ و ۴۸-۴ آمده است.
شکل ۴۷-۴ نمودار تنش-کرنش برای ماسه بادی با ۰/۲ درصد پلی وینیل الکل، الف)بدون الیاف، ب) با ۰/۶ درصد الیاف تایر
شکل ۴۸-۴ نمودار تنش-کرنش برای ماسه بادی با ۰/۴ درصد پلی وینیل الکل، الف)بدون الیاف، ب) با ۰/۶ درصد الیاف تایر
با مشاهده اشکال ۴۷-۴ و ۴۸-۴، می­توان نتیجه گرفت که افزودن الیاف تایر به مخلوط مقاومت برشی و فشاری نمونه را تا ۲۵۰ درصد افزایش می­دهد؛ که این رقم بسیار قابل توجه است. لازم به ذکر است که با افزودن الیاف علاوه بر افزایش مقاومت، شکست نمونه نیز از حالت شکست ترد به شکست نرم تغییر می­یابد.
در پایان به مخلوط ماسه بادی و ۰/۲ درصد پلی وینیل الکل، ۲ درصد سیمان و ۰/۶ درصد الیاف تایر اضافه شد، تا نمونه هم در برابر رطوبت مقاوم باشد و هم شکل پذیری بیشتری داشته باشد. نتایج آزمایش های تک محوری برای این حالت در اشکال ۴۹-۴ و ۵۰-۴ آمده است.
شکل ۴۹-۴ نمودار تنش-کرنش برای ماسه بادی الف) با ۰/۲ درصد پلی وینیل الکل، ب) با ۰/۲ درصد پلی وینیل الکل، ۲ درصد سیمان و ۰/۶ درصد الیاف تایر
شکل ۵۰-۴ نمودار تنش-کرنش برای ماسه بادی الف) با ۰/۴ درصد پلی وینیل الکل، ب) با ۰/۴ درصد پلی وینیل الکل، ۲ درصد سیمان و ۰/۶ درصد الیاف تایر
مشاهده نمودارهای ۴۹-۴ و ۵۰-۴، مشخص می­ کند که ترکیب همزمان پلیمر، سیمان و الیاف به خاک بیشترین تاثیر را در اصلاح خصوصیات ماسه بادی دارد؛ چرا که در این حالت هم بر مقاومت فشاری و برشی نمونه افزوده شده، هم شکل پذیری نمونه بیشتر است و شکست نمونه نرم بوده و هم در برابر رطوبت مقاوم می­باشد.

فصل پنجم

 

نتیجه ­گیری و پیشنهاد­ها

 

۱-۵- نتیجه ­گیری

 

 

    1. - این آزمایش طبق استاندارد ASTM D 2166-87 می­باشد. ↑

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...