مرکزیت شبکه مشورتی (خبری) به طور مثبت با عملکرد دانش آموزان در کلاس مرتبط بود.

 

 

 

Zhang & Venkatesh
(۲۰۱۳)

 

ارتباطی

 

هر دو

 

درجه، بینیت

 

هر دو

 

جنس، مقام، تصدی، تجربه کامپیوتری، مهارت متکی به خود در امور کامپیوتری و وجدان

 

عملکرد شغلی

 

شبکه‌های ارتباطی محیط کاری آنلاین و آفلاین بر روی عملکرد شغلی تاثیر مثبت داشتند.

 

 

 

جوادی‌نیا و همکاران
(۱۳۹۱)

 

ارتباطی

 

آنلاین

 

اندازه شبکه، حجم ارتباط

 

هر دو

 

سن، جنسیت، رشته، مقطع تحصیلی، معدل، کل ساعات مطالعه در زمان و خارج از زمان امتحان

 

عملکرد تحصیلی

 

دانشجویان با معدل و عملکرد تحصیلی پایین تر نسبت به دانشجویان با عملکرد و معدل بالاتر، بیشتر از شبکه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

 

 

 

۲-۹ جمع بندی
با توسعه سیستم‌ها و فناوری‌های شبکه، امکان جمع آوری و استفاده همزمان از اطلاعات فراهم شده است. یعنی اطلاعات سازمان، در لحظه وقوع از طریق شبکه در اختیار مدیران قرار می‌گیرد. زمانیکه سازمان‌ها وسعت مجازی‌سازی را افزایش می‌دهند، علاوه بر شبکه‌های ارتباطی محیط کاری آفلاین(چهره به چهره)، کارکنان با یکدیگر به صورت مجازی و از طریق شبکه‌ها آنلاین ارتباط برقرار می‌کنند. بسیاری از سازمان‌ها به اهمیت فناوری اطلاعات و تاثیر آن بر سرعت و دقت جریان امور، رضایت بیشتر مشتریان، سیستم‌های پشتیبانی، تصمیم گیری مدیران و به ویژه کارایی سازمان‌ها پی برده‌اند. آگاهی از این گونه تاثیرات باعث گردیده بیشتر سازمان‌ها به سرعت به سمت استفاده از فناوری اطلاعات گرایش پیدا کنند. مدیران باید توانایی درک وکاربرد فناوری اطلاعات را داشته باشند. کار با رایانه و توانایی بهره برداری ازشبکه اینترنت از ضروریات مهارت‌های مدیران درعصر نوین است. امروزه رایانه‌ها همان نقشی را ایفا می‌کنند که تلفن‌ها در چند دهه گذشته داشته‌اند. با رشد فناوری از یک سو و خارج شدن فرایندهای سازمانی ازحالت ایستا ازسوی دیگر، سازمان‌ها نیازمند بازنگری مجدد در عملکرد خود هستند تا با ایجاد زمینه‌های مساعد بتوانند به پویایی لازم جهت تطبیق با تغییرات فناوری و محیطی دست یابند. الگوهای جدید مدیریتی ایجاب می کند مدیرانی که تفکر دیجیتالی لازم را ندارند ضمن آموزش‌های فشرده با فناوری اطلاعات و کاربرد‌های آن آشنا شوند (صرافی زاده، ۱۳۸۳).
زیر ساخت فناوری اطلاعات توجه سازمان‌های زیادی را به خود جلب کرده است. این زیر ساخت که عموماً به صورت بهره برداری جمعی از دستگاه‌های الکترونیکی، ارتباط از راه دور، نرم افزار، ایستگاه‌های کامپیوتری نامتمرکز و رسانه‌های یکپارچه تعریف می‌شود، برسازماندهی فاصله‌های مکانی و به طبع آن بر دیگر سیستم‌ها اثر عمیقی برجای گذاشته است. سیستم‌های پست الکترونیک، توسعه برنامه هایی به شکل نرم افزار برای ایجاد مدارک و اسناد الکترونیکی ایجاد شبکه‌های ارتباطی داخلی و همچنین توسعه اینترنت، انتقال اطلاعات را سرعت می‌بخشد. همه این موارد به جریان افقی اطلاعات درون سازمان منتهی می‌شوند. توسعه شبکه‌های کامپیوتری در سازمان، موانع سنتی جداسازی بخش‌های مختلف سازمان را از میان برداشته و به بهبود عملکرد، کارایی بیشتر، کیفیت بهتر، نوآوری و پاسخ گویی مناسب به مشتری منجر شده است (Evans, 2006).
پایان نامه - مقاله - پروژه
فناوری اطلاعاتی و ارتباطی به همه فضاهای اجتماعی، سازمانی و فردی در جوامع بشری وارد شده و شیوه زندگی روزمره، کار و معرفت افراد را تحت تاثیر قرار داده است. فناوری‌های نوین ارتباطی نقاط دور عالم را در شبکه‌های جهانی به یکدیگر پیوند می‌دهند، ارتباطات کامپیوتری مجموعه‌ای از جوامع مجازی را به وجود می‌آورند و در نتیجه‌ی آن همه ساختارها و فرایندهای مادی و معنوی بشری دگرگون می‌شوند.
فصل سوم- روش پژوهش
۳-۱ مقدمه
دستیابی به دانش با روش تحقیق آن علم تلقی می‌شود. آنچه نظریه علمی را از سایر روش‌های کسب دانش متمایز می‌کند به کار بردن روش علمی رای دستیابی به دانش است. انتخاب روش پژوهش یکی از مراحل مهم پژوهش می‌باشد که بستگی به اهداف، ماهیت موضوع و امکانات اجرایی آن دارد (ایران نژاد پاریزی، .(۱۳۷۸
این فصل به متدولوژی پژوهش اختصاص دارد، با معرفی نوع و روش پژوهش آغاز شده و در ادامه به تشریح جامعه آماری، نمونه آماری، شناسایی متغیر‌ها و توسعه مدل، روش جمع آوری داده‌ها و ابزار گرد آوری داده‌ها و پایایی و روایی پرسشنامه می‌پردازد. در پایان نیز روش‌های آماری مورد استفاده در پژوهش شرح داده می‌شوند.
۳-۲ نوع و روش پژوهش
روش تحقیق مجموعه‌ای از قواعد ابزارها، روش‌های معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیت‌ها،کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است. تحقیق پیمایشی یا زمینه یابی، جمعیت‌های کوچک و بزرگ را انتخاب کرده و با مطالعه نمونه‌های منتخب از آن جوامع برای کشف میزان نسبی توزیع و روابط متقابل متغیرهای روانشناختی و جامعه مورد بررسی قرار می‌دهد (کرلینجر، ۱۳۷۷). هدف این پژوهش بررسی تاثیر شبکه‌های ارتباطی آنلاین و آفلاین بر عملکرد شغلی می‌باشد که از نظر نوع تحقیق توصیفی است. تحقیق توصیفی شامل روش‌هایی است که هدف آن توصیف شرایط با پدیده‌های مورد بررسی است (بازرگان و همکاران، ۱۳۸۴). همچنین از بعد روش گردآوری داده‌ها از نوع پژوهش‌های غیر آزمایشی (اکتشافی) محسوب می‌شود، زیرا به بررسی موضوعی می‌پردازد که اطلاعات قابل توجهی در رابطه با ابعاد آن وجود ندارد و پژوهشگر امکان مداخله در شرایط آزمودنی‌ها را ندارد )سرمد و همکاران، ۱۳۸۵). این پژوهش از نظر ارتباط بین متغیرها از نوع همبستگی می‌باشد، زیرا همبستگی بین شبکه‌های ارتباطی کارکنان به عنوان متغیر مستقل و عملکرد شغلی آنها به عنوان متغیر وابسته، را بررسی می‌کند. در تحقیق همبستگی، هدف اصلی آن است که مشخص شود آیا رابطه‌ای بین دو یا چند متغیر وجود دارد و اگر این رابطه وجود دارد اندازه و جهت آن چگونه است (خاکی،۱۳۸۲).
۳-۳ روش‌شناسی پژوهش
این پژوهش شامل ۲ فاز (مرحله) می‌باشد. فاز اول پژوهش به بررسی تاثیر شبکه‌های ارتباطی بر عملکرد شغلی کارکنان می‌پردارد و در فاز دوم ژوهش به بررسی تاثیر عوامل فرهنگی موثر بر ارتباطات و عملکرد که منجر به اختلاف در نتایج این پژوهش و پژوهش مشابه در ایالت متحده آمریکا شده است، پرداخته می‌شود. شکل ۳-۱ ساختار این دو فاز (مرحله) را نشان می‌دهد.
شکل ۳-۱ روش‌شناسی پژوهش
۳-۴ شناسایی متغیر‌ها و توسعه مدل
متغیر مستقل: متغیری است که متغیر وابسته از طریق آن تبیین یا پیش‌بینی می‌شود. به این متغیر، متغیر محرک یا درونداد نیز گفته می‌شود و متغیری است که توسط پژوهشگر اندازه‌گیری، دستکاری یا انتخاب می‌شود یا تاثیر یا رابطه آن با متغیر دیگر اندازه‌گیری می‌شود (دلاور، ۱۳۸۵). متغیرهای مستقل این پژوهش ارتباط مستقیم آنلاین، ارتباط غیرمستقیم آنلاین، ارتباط مستقیم آفلاین و ارتباط غیرمستقیم آفلاین می‌باشند.
متغیر وابسته: متغیری است که مشاهده یا اندازه‌گیری می‌شود تا تاثیر متغیر مستقل بر آن مشخص شود و به آن متغیر پاسخ، برونداد یا ملاک گفته می‌شود (دلاور، ۱۳۸۵). متغیر وابسته در این پژوهش عملکرد شغلی می‌باشد.
۳-۴-۱ توسعه مدل
این پژوهش به دنبال ارتقای درک افراد از اثر تکنولوژی بر عملکرد شغلی کارکنان می‌باشد و با بهره گرفتن از نظریه شبکه اجتماعی بررسی می‌کند که چگونه روابط شبکه‌ای مانند روابط مستقیم و غیرمستقیم در محیط کاری آنلاین وآفلاین بر عملکرد شغلی تاثیر می‌گذارند. اثر تکنولوژی با تمایز بین شبکه‌های ارتباطی محیط کاری کارکنان به شبکه‌های آنلاین و آفلاین نشان داده شده است. شکل a مدل اولیه پژوهش را نشان می‌دهد که هیچ تمایزی میان شبکه‌های ارتباطی آنلاین و آفلاین قائل نشده است و شکل b مدل ثانویه را نشان می‌دهد که بین شبکه‌های آنلاین و آفلاین تمایز قائل شده و در درک عملکرد شغلی مهم می‌باشد. به منظور دستیابی به منابع، افراد می‌توانند از رسانه‌‎های ارتباطی آنلاین و آفلاین استفاده کنند. بنابراین، توانایی دستیابی به منابع توسط قابلیت‌های رسانه‌های ارتباطی آنلاین و آفلاین محدود می‌شود. نقش رسانه‌های ارتباطی آنلاین و آفلاین در روابط مستقیم و غیرمستقیم متفاوت می‌باشد. با توجه به تفاوت‌های ارتباطات آنلاین و آفلاین در دستیابی به منابع، ارتباطات در شبکه‌های آنلاین و آفلاین امکان دسترسی به منابع مکمل را فراهم می‌کند. همانطور که عدم وجود مزیت در یک شبکه می‌تواند توسط شبکه دیگر تامین شود، محدودیت‌های یک شبکه نیز می‌تواند از طریق شبکه دیگر برطرف شود. بنابراین، مدل پیشنهادی شامل روابط تعاملی برای نشان دادن اثر تکاملی شبکه‌های آنلاین و آفلاین می‌باشد.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...