3-2-4-1- بررسی روایی(اعتبار) ابزار جمع آوری داده ها:
منظور از روايي اين است که مقياس و محتواي ابزار يا سوالات مندرج در ابزار، دقيقاٌ متغيرها و موضوع مورد مطالعه را بسنجد (حافظ نيا،1382). مفهوم اعتبار به اين پرسش پاسخ ميدهد که ابزار اندازه گيري تا چه حد خصيصه مورد نظر را مي سنجد. بدون آگاهي از اعتبار ابزار اندازه گيري نمي توان به دقت دادهاي حاصل از آن اطمينان داشت . براي تعيين اعتبار پرسشنامه روشهاي متعددي وجود دارد که يکي از اين روشها اعتبار محتوا مي باشد. اعتبار محتوا نوعي اعتبار است که براي بررسي اجزاي تشکيل دهنده يک ابزار اندازه گيري بگار برده مي شود. اعتبار محتوا يک ابزار اندازه گيري به سوالهاي تشکيل دهنده ان بستگي دارد . اگر سوالهاي پرسشنامه معرف ويژگي ها و مهارتهاي ويژه اي باشد که محقق فصد اندازه گيري آنها را داشته باشد، آزمون داراي اعتبار محتوا است. براي اطمينان از اعتبار محتوا بايد در موقع ساختن ابزار چنان عمل کرد که سوالهاي تشکيل دهنده ابزار اندازه گيري معرف قسمتهاي محتواي انتخاب شده باشد. بنابراين اعتبار محتوا، ويژگي ساختاري ابزار اندازه گيري است که همزمان با تدوين آزمون در آن تنيده مي شود. اعتبار محتواي يک آزمون معمولا توسط افرادي متخصص در موضوع مورد مطالعه تعيين مي شود.
در تحقیق حاضر، به منظور بررسی روایی ابزار، از روش “بررسی روایی محتوی” استفاده شده است. بدین منظور پرسشنامه ها در اختیار چند نفر از اساتید دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین قرار گرفت و از آنها درخواست شد تا نظرات خود را پیرامون میزان تناسب سؤالات با ابعاد مربوطه، در قالب گزینه های کاملاً مناسب، مناسب، نسبتاً مناسب، نامناسب و کاملاً نامناسب بیان فرمایند. سرانجام پس از جمع آوری پرسشنامه ها، با نظر استاد محترم راهنما، اصلاحات لازم در آنها اعمال گردید و روایی ابزار جمع آوری داده ها مورد تأیید قرار گرفت.
3-2-4-2- بررسی پایایی ابزار جمع آوری داده ها:
قابليت اعتماد يا پايايي، يکي از ويژگي هاي فني ابزار اندازه گيري است. مفهوم يادشده با اين امر سروکار دارد که ابزار اندازه گيري در شرايط يکسان تا چه اندازه نتايج يکساني به دست مي دهد. پايايي به دقت و صراحت ابزار سنجش اشاره دارد و شرط لازم براي روايي است اما كافي نيست. به عبارت ديگر يك ابزار سنجش بدون احراز پايايي داراي روايي نخواهد بود. (سرمد، 1382)
دامنه ضريب قابليت اعتماد از صفر(عدم ارتباط) تا 1+ (ارتباط کامل) است. ضريب قابليت اعتماد نشانگر آن است که تا چه اندازه ابزار اندازه گيري ويژگي هاي با ثبات آزمودني و يا ويژگي هاي متغير و موقتي آن را مي سنجد. براي محاسبه ضريب قابليت اطمينان از روشهاي مختلفي استفاده مي شود كه مي توان از جمله آنها به روش باز آزمايي، روش موازي يا همتا و روش آلفاي کرونباخ اشاره كرد. اين روش براي محاسبه هماهنگي دروني ابزار اندازه گيري که خصيصه هاي مختلف را اندازه گيري مي کند به کار مي رود. براي محاسبه ضريب آلفاي کرونباخ ابتدا بايد واريانس نمره هاي هر زيرمجموعه سوال هاي پرسشنامه و واريانس کل را محاسبه کرد. سپس با بهره گرفتن از فرمول زير مقدار ضريب آلفا را محاسبه نمود:

فرمول 3-1:
که در آن:
تعداد زيرمجموعه هاي سوال هاي پرسشنامه يا آزمون=J
واريانس زيرآزمونjام=
واريانس کل پرسشنامه يا آزمون=
در اين آزمون اگر مقدار آلفا بزرگتر يا مساوي 0.7 باشد مي توان نتيجه گرفت كه سئوالات پرسشنامه از اعتبار لازم برخوردارند.
در تحقیق حاضر، به منظور بررسی پایایی پرسشنامه ها، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد. به این منظور، تعداد 30 نسخه از پرسشنامه ها به طور تصادفی بین جامعه آماری توزیع گردید. پس از جمع آوری پرسشنامه ها، پایایی پرسشنامه محقق ساز ارزیابی میزان تعارض سازمانی بر اساس مدل رابینز ( 1994) و پرسشنامه استاندارد سبک های حل تعارض بر اساس مدل رابینز ( 1999) و پرسشنامه مدیریت تعارضOCCIبدست آمد. چون این ضرایب از 7/0 بالاتر می باشند، لذا پایایی پرسشنامه ها مورد تأیید قرار گرفت.
3-2-5- روش تجزیه و تحلیل داده ها
در این تحقیق، جهت تجزیه و تحلیل توصیفی داده ها، از آمار توصیفی استفاده گردیده است. همچنین به منظور تجزیه و تحلیل استنباطی داده ها، از آمار استنباطی استفاده شده است. در آمار توصیفی از شاخص های مرکزی و پراکندگی نظیر میانگین، میانه، انحراف معیار و واریانس استفاده شده و در آمار استنباطی نیز، از ضریب همبستگی اسپیرمن بهره برداری گردیده است.
تجزیه و تحلیل به عنوان فرآیندی از روش علمی، یکی از پایه­ های اساسی هر روش تحقیقی است. به طور کلی، تجزیه و تحلیل عبارت است از روشی که از طریق آن کل فرایند پژوهشی، از انتخاب مسأله تا دسترسی به یک نتیجه هدایت می­ شود. پژوهش­گر برای پاسخ گویی به مسئله تدوین شده و یا تصمیم ­گیری در مورد رد یا تائید فرضیه­ای که صورت بندی کرده است از روش­های مختلف تجزیه و تحلیل استفاده می­ کند (دلاور، 1385). پس از جمع آوری اطلاعات از منابع مورد نیاز، در بخش تجزیه و تحلیل آماری در پژوهش حاضر، مراحل زیر رعایت گردید:
پایان نامه - مقاله - پروژه

 

    1. بازبینی اولیه پس از جمع آوری پرسشنامه ­ها

 

    1. بازبینی نهایی از نظر پاسخ­ها و کدگذاری

 

    1. شماره زدن پرسشنامه

 

    1. وارد کردن داده ­ها به کامپیوتر و تجزیه و تحلیل آماری بر روی داده ­ها، با بهره گرفتن از بسته
      نرم افزاریspss.

 

با توجه به نوع تحقیق و نوع متغیرها در تجزیه و تحلیل داده ­های این پژوهش هم از شاخص­ های آمار توصیفی[42](جمع­آوری، تلخیص، تنظیم، و ارائه اطلاعات به صورت روشن و قابل درک و در صورت لزوم تعیین روابط موجود بین اطلاعات جمع­آوری شده (پاشا شریفی، 1376) که شامل: (فراوانی، درصد، نمودار، میانگین و انحراف استاندارد) و هم شاخص­ های آماراستباطی[43] (بخشی از آمار که به تحلیل، تفسیر و تعمیم نتایج حاصل از تنظیم و محاسبه­ی مقدماتی آماری تکیه­دار آمار استنباطی خوانده می­ شود (پاشا شریفی، 1376). جهت تجزیه وتحلیل داده های آماری و بررسی سئوالات پژوهش با بهره گیری از نرم افزار آماری SPSS، از آماره های توصیفی و آزمون های استنباطی متناسب با نوع داده ها و متغیر ها استفاده گردیده که شامل دو بخش است:
1- آمار توصیفی: میانگین، انحراف استاندارد، جداول توزیع فراوانی و نمودارهای مربوطه.
2-آمار استنباطی: مهمترین آزمون های استنباطی مورد استفاده در این تحقیق، بقرار زیر می باشند:
الف: آزمون کولموگروف- اسمیرنف برای مشخص نمودن توزیع متغیرهای تحقیق(نرمال بودن یا غیر نرمال بودن توزیع متغیرها)، که با توجه به نتایج آزمون کولموگروف- اسمیرنف چون متغیرهای تحقیق از توزیع نرمال پیروی می کنند در تحلیل فرضیات تحقیق از آزمون های پارامتریک استفاده گردید؛
ب: آزمونtدو نمونه ای: این آزمون جهت مقایسه میانگین دوجامعه استفاده می شود. در آزمون t برای دو نمونه مستقل فرض می شود واریانس دو جامعه برابر است. برای نمونه به منظور بررسی معنی دار بودن تفاوت میانگین نمره نظرات پاسخ دهندگان بر اساس جنسیت در خصوص هر یک از فرضیه های پژوهش استفاده می شود. در این آزمون دو نمونه در دست مي‌باشد. مي‌خواهيم ببينيم كه آيا اين دو با هم مرتبط مي‌باشند يا خير. يعني آيا در آزمون فرضيه H0 انتخاب مي‌شود يا H1 و يا به عبارت ديگر آيا ميانگين اين دو متغير به صورت معني‌داري با صفر برابر است يا خير، اين آزمون مي‌تواند براي دو نوع مطالعه يعني روش‌ اندازه‌هاي تكراري و روش آزمودني‌هاي جور شده مورد استفاده قرار گيرد. در روش اندازه‌هاي تكراري، هر آزمودني (شركت‌كننده در آزمون) در دو نوبت يا در دو موقعيت با يك معيار،‌مورد سنجش قرار مي‌گيرد. . در پرونده داده‌هاي SPSS براي انجام آزمونt با دو نمونه هر آزمودني داراي دو داده براي دو متغير مي‌باشد متغير اول نشان‌دهنده مقدار كسب شده بر اساس اولين معيار و دومين متغير نشان‌دهنده اندازه بدست آمده به ازاي معيار دوم است.سوال مهم اين است كه آيا تفاوت ميانگين در دو نوبت (يا در دو موقعيت اندازه‌گيري) تفاوت معني‌داري با صفر دارد يا خير. در روش آزمودني‌هاي جور شده، آزمودني‌ها زوج مي‌باشند و هر كدام از آنها يك بار مورد سنجش قرار مي‌گيرند. هر زوج در پرونده داده‌هاي SPSS يك ركود محسوب شده و نمراتي در دو متغير دارند كه يكي از آنها نمره به دست آمده توسط يك آزمودني در يك موقعيت و ديگري مربوط به آزمودني ديگر در موقعيت ديگر است. در اين مورد نيز سوال اساسي مانند طرح اندازه‌هاي تكراري است. آيا اختلاف بين دو ميانگين تفاوت معني داري با صفر دارد؟
ج : آزمون من ویتنی : در فرضیه ی دوم از این آزمون استفاده نموده ایم؛ به آزمون U نیز مرسوم است و جهت مقایسه میانگین دو جامعه استفاده می شود. بعبارتی دیگر هر گاه دو نمونه مستقل از جامعه ای مفروض باشد و متغیرهای آنها به صورت ترتیبی باشند، از این آزمون استفاده می شود. این آزمون مشابه t استیودنت با دو نمونه مستقل است و آزمون ناپارامتری آن محسوب می شود.هر گاه شرایط استفاده از آزمون های پارامتری در متغیرها موجود نباشد ، یعنی متغیرها پیوسته و نرمال نباشند از این آزمون استفاده می شود. دو نمونه باید مستقل بوده و هر دو کوچکتر از 10 مورد باشند. در صورت بزرگتر بودن از 10 مورد باید از آماره های Z استفاده کرد( در محاسبات کامپیوتری ، تبدیل به Z به طور خودکار انجام می شود). در این آزمون شکل توزیع، پیش فرضی ندارد یعنی می تواند نرمال و یا غیرنرمال باشد.
د: آزمون ویلکاکسون : همان آزمون علامت زوجیا ست که در آن اختلاف نسبی تفاوت از میانگین لحاظ می شود.
3-3- خلاصه فصل سوم
در این فصل سعی شد تا روش شناسی تحقیق بصورت کاملاً شفاف ارائه شده و مخاطبان در جریان کامل روش شناسی، جامعه و نمونه آماری، ابزار و روش جمع آوری داده ها، و ابزار و روش تجزیه و تحلیل داده ها قرار گیرند.
فصل چهارم
تجزیه و تحلیل داده ها
4-1-مقدمه
تجزيه و تحليل داده ها فرايندي چند مرحله اي است که طي آن داده هايي که از طريق بکارگيري ابزارهاي جمع آوري در نمونه آماري فراهم آمده اند، خلاصه، کدبندي و دسته بندي و در نهايت پردازش مي شوند تا زمينه برقراري انواع تحليل ها و ارتباط ها بين اين داده ها به منظور آزمون فرضيه ها فراهم آيد. در واقع تحليل اطلاعات شامل سه عمليات اصلي ميباشد: ابتدا شرح و آماده سازي داده هاي لازم براي آزمون فرضيه ها؛ سپس تحليل روابط ميان متغيرها؛ و در نهايت مقايسه نتايج مشاهده شده با نتايجي که فرضيه ها انتظار داشتند. در اين فرآيند داده ها هم از لحاظ مفهومي و هم از لحاظ تجربي پالايش مي شوند و تکنيک هاي گوناگون آماري نقش بسزايي در استنتاج ها و تعميم ها به عهده دارند.
تجزيه و تحليل داده ها براي بررسي صحت و سقم فرضيات براي هر نوع تحقيق از اهميت خاصي برخوردار است. امروزه در بيشتر تحقيقاتي که متکي بر اطلاعات جمع آوري شده از موضوع مورد تحقيق است، تجزيه و تحليل اطلاعات از اصلي ترين و مهمترين بخش هاي تحقيق محسوب ميشود. داده هاي خام با بهره گرفتن از نرم افزار آماري مورد تجزيه و تحليل قرار ميگيرند و پس از پردازش به شکل اطلاعات در اختيار استفاده کنندگان قرار مي گيرند.
در اين فصل براي تجزيه و تحليل داده هاي جمع آوري شده آمار تحليلي به دو صورت آمار توصيفي و استنباطي مطرح شده است. در ابتدا با بهره گرفتن از آمار توصيفي، شناختي از وضعيت و ويژگيهاي متغیرهای تحقیق حاصل ميشود و در ادامه به کمک آزمون یو من ویتنی و آزمون کالموگروف اسمیرنوف به بررسی صحت فرضیه های تحقیق و پاسخ به سوالات تحقیق پرداخته خواهد شد .
4-2- آمار توصیفی
در این بخش به بررسی آماره های توصیفی هر یک از متغیرهای تحقیق پرداخته خواهد شد .
4-2-1-سطح تحصيلات
وضعیت پاسخ‌دهندگان مختلف از نقطه نظر سطح تحصیلات و طبقه‌بندي آنها به صورت شکل (4-1) ارائه شده است. مطابق با شکل ارائه شده ، 8.9 درصد از افراد دارای مدرک دیپلم ، 6.8 درصد فوق دیپلم ، 54.7 درصد از افراد دارای مدرک لیسانس، 28.6 درصد از افراد دارای مدرک فوق لیسانس و 1 درصد از افراد دارای مدرک دکترا بوده اند .
شکل 4-1 : آمار توصیفی میزان سطح تحصيلات
4-2-2-سن
وضعیت پاسخ‌دهندگان مختلف از نقطه نظر سن و طبقه‌بندي آنها به صورت شکل (4-2) ارائه شده است. مطابق با شکل ارائه شده 2.1 درصد افراد بین 20 تا 25 سال ، 12.5 درصد بین 26 تا 30 سال ، 41.7 درصد بین 31 تا 35 سال ، 24 درصد بین 36 تا 40 سال ، 14.1 درصد بین 41 تا 45 سال ، 4.7 درصد بین 46 تا 50 سال ، و در نهایت 1 درصد بالاتر از 51 سال سن داشته اند .
شکل 4-2 : آمار توصیفی میزان سن
4-2-3- جنسیت
وضعیت پاسخ‌دهندگان مختلف از نقطه نظر جنسيت و طبقه‌بندي آنها به صورت شکل (4-3) ارائه شده است. مطابق با شکل ارائه شده بيشترين درصد متعلق به مردان (55.7 درصد) است و 44.3 درصد پاسخ‌دهندگان زنان بوده‌اند .
شکل 4-3 : آمار توصیفی میزان جنسیت
4-2-4- پست سازمانی
وضعیت پاسخ‌دهندگان مختلف از نقطه نظر پست سازمانی و طبقه‌بندي آنها به صورت شکل (4-4) ارائه شده است. مطابق با شکل ارائه شده 47.4 درصد افراد دارای پست مدیریتی و 52.6 درصد دارای پست غیر مدیریتی بوده اند .
شکل 4-4 : آمار توصیفی پست سازمانی

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...