۲-۱۱-رادیوشناسه در ایران
رادیوشناسه ابتدا همراه با سیستم­های کنترل ورودی و خروجی کارکنان به بازار ایران راه­یافت و در حال حاضر شرکت­های خودروسازی به این تکنولوژی روی آورده­اند. ایران­خودرو هم­اکنون برای مدیریت پارکینگ خودروهای خود از این سیستم استفاده می­ کند.
دانلود پروژه
تعداد بالای ماشین و ابعاد وسیع محل پارکینگ، شناسایی و یافتن یک ماشین را با مشکل مواجه می­سازد. ولی این سیستم جدید کمک می­ کند که با بهره گرفتن از دستگاه، محل دقیق ماشین شناسایی شود. از دیگر نقاط شروع تکنولوژی رادیوشناسه در ایران حمل­و نقل دریایی است که توسط وزارت بازرگانی انجام شد. در چارچوب این پروژه تگهای ۴/۲ گیگا هرتزی روی تمام کانتینرها نصب می­ شود.
صدا و سیما نیز برای مدیریت انبارهای خود و کنترل ورودی و خروجی تجهیزات سازمان، تمرکز ویژه­ای روی این پروژه دارد. به طور طبیعی همان­طور که در کشورهای دیگر دیده می­ شود. پروژه­ های دیگری از جمله اتوبوس­رانی و مترو نیز ظاهرا توجه ویژه­ای به رادیوشناسه پیدا کرده ­اند. ولی صنعت بسته­بندی در ایران هنوز به این تکنولوژی روی خوش نشان نداده است. گو این که در جهان نیز هنوز این تکنولوژی برای صنعت بسته­بندی در ابتدای راه است. به گفته کارشناسان همه انتظار دارند پس از این که شرکت وال مارت که بزرگترین مجموعه فروشگاه­های زنجیره­ای در آمریکا را در اختیار دارد، تمام تولیدات خود را به این تگ­ها مجهز کند، قیمت تگ­ها کاهش پیدا کرده و دیگران از جمله ایران نیز به آن رو بیاورند. کشور ما از نظر کاربرد تگ­های رادیوشناسه در آغاز راه است، ولی شرکت­های نرم­افزاری و فناوری اطلاعات با هوشیاری این روند را زیر نظر دارند و خود را برای ابفای نقش در این زمینه آماده می­ کنند. از آنجا که کاربردهای غیر­بسته­بندی شانس بیشتری دارند، توجه به این شرکت­ها بیشتر متوجه امور لجستیکی سازمان­های بزرگ است و صنعت بسته­بندی به دنبال آنها حرکت می­ کند. بنابراین چاپخانه­داران با تاخیر به این حرکت می­پیوندند، هرچند که در برخی کشورها چاپخانه­ها درگیر مراحل تولید تگ­های رادیو­شناسه شده ­اند، کشور ما آمادگی به کارگیری این تکنولوژی را دارد و پس از استانداردسازی و ایجاد برخی زیرساخت­های ضروری و نیز ارزان شدن نسبی سیستم­های رادیو­شناسه انتظار می­رود طی دو، سه سال آینده با شتاب چشمگیری به تولید و کاربرد تگ­های رادیوشناسه روی بیاورند. چاپکاران نیز چه مستقیم در پروژه­ های رادیوشناسه دخالت کنند و چه برکنار بمانند. همچنان بازار تگ­های معمولی را در اختیار خواهد داشت. زیرا به هر حال تگ­های قابل دیدن که برای تزیین و اطلاع­رسانی روی بسته­بندی­ها و محصولات مختلف نصب می­شوند ، کاربرد خود را کم­و­بیش حفظ خواهند کرد( مدیری ، شیرافکن ، ۱۳۸۹).
کاربردها
صنعت خرده­فروشی – کالاهای بسته­بندی شده مشتری
عملیات قفسه هوشمند
صنعت خرده­فروشی- لباس
استفاده شده در اتاق پرو
صنعت غذا و رستوران
در صنعت مراقبت از سلامت
صنعت گردش و گردشگری
کاربردهای کتابخانه­ای
دانشگاه نوادا لاس وگاس
لگولند
ردیابی دام
مدیریت برگرداندن و جعل در تولید دارو
سیستم­های پرداخت بدون تماس مبتنی بر RFID
تگ­بندی پول
در شرکت­های حمل­و نقل و تدارکات شخص ثالث
در فضای حمل­و­نقل نیز از فعالیت و بررسی RFID استفاده می­ شود. با این وجود بسیاری از کاربردها ناتمام باقی مانده است.
مدیریت اسکله­ها و جایگاه­ها
مدیریت محوطه محفظه­ها و صندوق­ها
بازرسی ورود و خروج به محوطه بارگیری
قابلیت دید در حین حمل پیوسته و پشت سرهم
امنیت محفظه
مدیریت سوخت
ردیابی ماشین­های ریلی
۱۶-کاربردهای نظامی و ارتشی
عملیات توزیع و انبارداری سازمان یافته
عملیات توزیع و انبارداری سازمان نیافته
ردیابی محفظه و قفسه
۱۷-در خودرو
صنعت خودرو سالهاست که با RFID کار می­ کند و استفاده از RFID را در بخش­های مختلف و کاربردهای وسایل نقلیه ارزیابی کرده است از جمله:
قطعات یدکی
ردیابی لاستیک
ردیابی لاستیک در بخش­ها
شناسایی وسایل نقلیه در قسمت فروش و خدمات
استفاده به عنوان یک ویژگی وسیله نقلیه
مدیریت ماشین­های اولیه
مدیریت وسایل نقلیه نمایشگاه
مدیریت خط وسایل نقلیه و مدیریت قفسه­ها
ردیابی موتور
مدیریت ماشین توسط فرد
۱۸- اثر RFID در خدمات عمومی
کاربردهای RFID را می­توان در سایر آژانس­های دولتی و دولت­های محلی و ایالتی پیدا کرد. به هر حال، تلاش­ های هماهنگی از سازمان­های دولتی پیرامون این پروژه­ ها انجام نشده است و برخی متوقف شده ­اند.
جمع آوری کرایه در حمل و نقل عمومی
ردیابی زندانیان
مدیریت مکان پرسنل آتش نشانی
مدیریت بلایا

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...