نتایج حاصل از فرضیه ۳ پژوهش نشان داد بین تعهد هویت دانشجویان به تفکیک جنسیت تفاوت معنادار وجود دارد و زنان نسبت به مردان از تعهد هویت بالاتری برخوردار اند. نتایج پژوهش حاضر با نتایج پژوهش های استریتمتر(۱۹۹۳) رحیمی نژاد (۱۳۸۴) آدامز (۲۰۰۰) همسو است.
بر اساس مطالعات به عمل آمده در این زمینه علت تفاوت تعهد هویت به تفکیک جنسیت این است که از نظر روان شناختی زنان و مردان با یکدیگر تفاوت های بسیاری دارند. اینکه زنان نسبت به مردان تعهد هویت بالاتری دارند، دال بر آن است که زنان در در مقایسه با مردان، در سازگاری با محیط محتاط تر هستند و در نتیجه پایگاه هویتی خود را در موقعیت های جدید در فرایند زمانی طولانی تری تغییر می دهند(استریتمتر، ۱۹۹۳؛ رحیمی نژاد، ۱۳۸۴؛ آدامز، ۲۰۰۰).
به عبارتی، زنان نسبت به مردان، شخصیت های محافظه کارانه تری دارند و در مقابل موقعیت های جدید، دیرتر عکس العمل نشان می دهند و با ترس و احتیاط سعی می کنند با موقعیت جدید ساازگار شوند. بنابراین، نسبت به گذشته خود تعهد بالاتری را نشان می دهند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
به عقیده اریکسون(۱۹۸۲) تجارب مربوط به جنس بر توالی شکل گیری هویت و تکالیف صمیمیت تاثیر گذار است. دختران تعهد هویت را تا زمانی که تعهد نسبت به یک رابطه صمیمی شکل نگرفته است به تاخیر می اندازند، یعنی دختران تنها در زمان برقراری رابطه صمیمانه تعهد هویت نشان می دهند.
نتایج حاصل از فرضیه چهارم نشان می دهد که بین ابراز وجود دانشجویان به تفکیک جنسیت تفاوت معناداری وجود ندارد. این در حالی است که در تحقیق آدامز و کاران (۲۰۰۵) ابراز وجود بر حسب جنسیت تفاوت دارد. همچنین، در تحقیق دیگری نیز نشان داده شده است که شیوه های جرأت ورزی تاثیر بیشتری بر دختران در مقایسه با پسران داشته است و رفتار سازش یافته آنها را به خوبی تقویت می کند.(هارگی و همکاران، ۱۹۹۵). بنابراین نتایج تحقیق حاضر با پژوهش های فوق نا همسو است. با توجه به این تفاوت می توان گفت نیاز است پژوهش های بیشتری در این زمینه انجام شود.
با این حال دلیل اصلی این عدم تفاوت در ابراز وجود بین زنان و مردان در این پژوهش، حاکی از آن است که از نظر فرهنگی زنان در جامعه به جایگاه مناسبی دست یافته اند و تبعیض های جنسیتی کاهش چشمگیری داشته است. بنابراین با کاهش تبعیض های جنسیتی در عرصه های فرهنگی و اجتماعی می توان گفت که بین ابراز وجود زنان و مردان تفاوتی وجود ندارد. با نگاهی به سیر تاریخی حضور زنان در عرصه های فرهنگی و اجتماعی متوجه خواهیم شد که زنان نسبت به گذشته برای ورود به دانشگاه، تحصیل، اشتغال و فعالیت آزادی عمل بیشتری را بدست آورده اند و همین مساله امکان ابراز وجود مناسب تری را برایشان فراهم کرده است و در نتیجه در ارتباط با ابراز وجود بین زنان و مردان تفاوتی وجود ندارد.
تفاوت معناداری وجود دارد یا خیر؟ نتایج مطالعه حاضر نشان می دهد که بین احساس تنهایی دانشجویان به تفکیک جنسیت تفاوت معناداری وجود ندارد.
بنابراین، نتایج فرضیه فوق را می توان این گونه تبیین نمود که این عدم تفاوت حاکی از آن است که در جامعه ایرانی زمینه مساعدی برای زنان فراهم شده است که در جامعه حاضر شوند و بتوانند همپای مردان در زمینه های مختلف فرهنگی و اجتماعی و در ارتباط با روابط بین فردی فعالیت نمایند. در نتیجه می توان گفت، به دلیل فراهم شدن برخی از برابری های فرهنگی و اجتماعی، زنان از نظر احساس تنهایی، با مردان برابری می کنند و تفاوتی بین آنها در این متغیر وجود ندارد.
۵-۲-محدودیت های پژوهش

 

    1. از جمله محدودیت های پژوهش در این تحقیق، می توان به عدم امکان کنترل متغیر های جامعه شناختی همانند، وضعیت اقتصادی، وضعیت اجتماعی، وضعیت فرهنگی دانشجویان اشاره نمود.

 

    1. از سویی از دیگر محدودیت ها، محدودیت نمونه و جامعه آماری است

 

۵-۳-پیشنهادات پژوهش
۵-۳-۱-پیشنهادات کاربردی

 

    1. پیشنهاد می شود، دوره های آموزشی تحت عنوان «چگونه ابراز وجود مثبت داشته باشیم؟» «ابراز وجود مثبت و راهکار های آن چیست؟» برای دانشجویان برگزار شود.

 

    1. پیشنهاد می شود دوره های آموزشی تحت عناوین، «چگونه تعهد هویت پایدار داشته باشیم؟» یا «تعهد هویت و راهکار های ثبات آن» برای دانشجویان برگزار شود.

 

    1. پیشنهاد می شود، کلاس دوره های آموزشی تحت عنوان، چگونه با احساس تنهایی مقابله کنیم؟ برای دانشجویان برگزار شود.

 

۵-۳-۲-پیشنهادات پژوهشی
پیشنهاد می شود تحقیق حاضر با گروه های سنی مختلف و در محیط های متفاوت غیر از دانشگاه نیز مورد مطالعه قرار گیرد.
ضمائم
الف)پرسشنامه تعهد هویت

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...