امتیاز عوامل آتی فناوری و زیرساخت موثر بر آینده و استراتژی از نظر پاسخ دهندگان به پرسشنامه، در سازمان مدیریت صنعتی بالا می‌باشد. . این بدین معناست که فناوری‌ها و زیرساخت‌ها در آینده تاثیری استراتژیک بر سازمان مدیریت صنعتی خواهند گذاشت و بر جایگاه رقابتی وی در آینده موثر خواهند بود. لذا سازمان مدیریت صنعتی می‌بایستی توجه ویژه‌ای به فناوری‌ها و زیرساخت‌های نوین و جدید نماید و با تست آزمون آنها تلاش نماید تا ارزش استراتژیک آنها را برای سازمان بسنجد و در نهایت در صورت اثبات ارزش استراتژیک آنها، این فناوری‌ها و زیرساخت‌ها را مبدل به اسلحه استراتژیک کسب‌وکار خود نماید.
پایان نامه - مقاله - پروژه
جمع بندی و نتیجه کلی تحقیق، در نمودار ۲-۵ نمایش داده شده است.
نمودار ۲-۵- نتیجه و جمع بندی تحقیق

۵-۳- پیشنهادات
بر پایه آنچه تاکنون بدست آمده، پیشنهادهای زیر ارائه می‌شود:

 

    • ایجاد یک آزمایشگاه/لابراتوآر فناوری اطلاعات که در آن کاربردها و سیستم‌های اطلاعاتی جدید و نوین به همراه فناوری‌ها و زیرساخت‌های نوین و نوظهور مورد آزمون و ارزیابی قرار می‌گیرند.

 

    • ایجاد فرآیندی مدون برای پایش محیط فناوری اطلاعات جهت کشف فرصت‌هایی که در این زمینه برای سازمان بوجود می‌آید.

 

    • تغییر استراتژی روش توسعه سیستم‌ها از روش‌های سنتی به متدولوژی مدرن و جدید نمونه‌سازی و افزایش سرعت ساخت و توسعه سیستم‌ها، به عنوان یکی از مهمترین معیارهای ارزیابی توسعه سیستم‌ها.

 

    • به هنگام توسعه سیستم‌ها به جای توجه به یکپارچگی سیستم‌ها، به سرعت توسعه سیستم و ارزش استراتژیک آن برای کسب‌وکار توجه شود.

 

    • سازمان بایستی با نگرشی فرصت‌طلبانه همواره به دنبال فرصت‌های خلق ارزش و مزیت رقابتی از فناوری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی باشد.

 

    • تنوع خدمات فناوری اطلاعات مورد نیاز مشاوران و کارشناسان بسیار زیاد است لذا لازم است که برای درک نیازمندی‌های مشاوران و کارشناسان و ارائه خدمات مناسب آنها، سازوکاری جهت مدیریت فرایند ارائه خدمات متنوع و سریع در واحد فناوری اطلاعات طراحی و مدون گردد.

 

    • پیشنهاد می‌‌شود که فرایند‌های اصلی سازمان مانند بازاریابی و فروش، اجرای پروژه و همچنین مدیریت دانش با توجه به پتانسیل‌ها و فرصت‌هایی که در سال‌ها اخیر در حوزه فناوری اطلاعات و سیستم‌های اطلاعاتی پدید آمده مورد بازنگری و حتا مورد بازمهندسی قرار گیرد. بی‌شک فرصت‌های خلق مزیت رقابتی بسیاری در این زمینه نهفته است.

 

    • در هنگام ارائه خدمات فناوری اطلاعات به مشاوران و کارشناسان به جای توجه بر هزینه ارائه خدمت بایستی به سرعت ارائه خدمات توجه شود. ارائه خدمات فناوری اطلاعات منعطف و سریع به مشاوران و کارشناسان سازمان، ارزش استراتژیک بیشتری دارد تا هزینه آن.

 

۵-۴- محدودیت‌های تحقیق

 

    • با توجه به اینکه مبحث سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات دارای جنبه‌های تخصصی می‌باشد، امکان ارائه پرسشنامه به همه کارشناسان مدیریت صنعتی موجود نبود. بنابراین پرسشنامه می‌بایست بین تعداد محدودی از کارشناسان سازمان مدیریت صنعتی که این سازمان را به خوبی می‌شناختند و از سوی دیگر با کلیات بحث سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات آشنایی داشتند توزیع می‌شد. از این‌رو با توجه به محدودیت مذکور پرسشنامه تهیه شده مابین تعداد مشخصی که با مباحث فوق آشنایی داشتند توزیع شد.

 

    • کمبود منابع و مآخذ مربوط به استراتژی سیستم‌های اطلاعاتی و فناوری اطلاعات در ایران و محدود بودن تعداد کارشناسان در حوزه مذکور.

 

    • مشکل دسترسی به مشاوران و کارشناسان سازمان به دلیل داشتن مسئولیت‌هایی در طرح‌های خارج از سازمان.

 

    • عدم تمایل جدی بعضی از مدیران به همکاری بدلیل عدم برخورداری از روحیه نظارت پذیری و احساس اینکه نتیجه تحقیق قدرت و نفوذ آنان را ممکن است کاهش دهد.

 

منابع و مراجع
الف) فارسی
اعرابی، سید محمد، ۱۳۸۵، جزوه الگوی هماهنگی استراتژی‌ها
اعرابی، سید محمد، ۱۳۸۵، دستنامه برنامه‌ریزی استراتژیک، ۱۳۸۵؛ دفتر پژوهش‌های فرهنگی
اعرابی، سید محمد، ۱۳۸۷، مبحث هماهنگی در مدیریت
ایمانی جاجرمی، حسین، ۱۳۷۹٫” آشنایی با روش دلفای و کاربرد آن در تصمیم‌گیری، نشریه مدیریت شهری، سال اول، شماره اول، ص ۳۹-۳۵٫
حافظ نیا، محمد رضا. ۱۳۷۷٫ مقدمه‌ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران: انتشارات سمت.
خاکی، غلامرضا. ۱۳۸۱٫ راهنمای تدوین طرح و نقد تحقیق. تهران: مرکز انتشارات علمی دانشگاه آزاد اسلامی.
خاکی، غلامرضا. ۱۳۷۸٫ روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران: مرکز تحقیقات علمی کشور با همکاری کانون فرهنگی انتشاراتی درایت.
خلیلی شورینی، سیاوش. ۱۳۷۵٫ روش های تحقیق در علوم انسانی. تهرانانتشارت یادواره کتاب.
دلاور، علی. ۱۳۷۸٫ مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی. تهران: انتشارات رشد.
زرگر، محمود. ۱۳۸۲٫ اصول و مفاهیم فن آوری اطلاعات. تهران: انتشارات بهینه.
سکاران، اوما. ۱۳۸۰٫ روش های تحقیق در مدیریت، ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی، تهران: مرکز آموزش مدیریت دولتی
دیوید، فرد آر. ۱۳۸۶، مدیریت استراتژیک، ترجمه دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی، دفتر پژوهش‌های فرهنگی
کاسیدی، آنیتا ، ۱۳۸۵، راهنمای عملی برنامه‌ریزی استراتژیک سیستم‌های اطلاعاتی، شرکت مهندسی سیستم یاس
کلارک، استیو ، ۱۳۸۶، مدیریت استراتژیک سیستم‌های اطلاعاتی: رهیافتی جامع، ترجمه دکتر سید محمد اعرابی و داوود ایزدی، دفتر پژوهش‌های فرهنگی
مارشال، کاترین؛ راس‌من، گرچن. ۱۳۸۶٫ روش تحقیق کیفی. ترجمه دکتر علی پارسائیان و دکتر سید محمد اعرابی، چاپ سوم، دفتر پژوهش‌های فرهنگی
موزر س.ک و ج.کالتون .۱۳۶۸٫ روش تحقیق. ترجمه کاظم ایزدی، تهران: موسسه کیهان.
نادری، عزت اله و مریم سیف نراقی. ۱۳۷۶٫ روش های تحقیق و چگونگی ارزیابی آن درعلوم انسانی. تهران:انتشارات بدر.
هدریک، تری؛ بیک‌من، لئونارد؛ روگ، دبرا؛ ۱۳۸۱، تحقیق کاربردی: راهنمای عمل، ترجمه دکتر سید محمد اعرابی و داوود ایزدی، چاپ دوم، دفتر پژوهش‌های فرهنگی
هومن، حیدر علی. ۱۳۷۶٫ پایه‌های پژوهش در علوم رفتاری. قم: انتشارات سلسله
هومن، حیدر علی.۱۳۷۶٫ شناخت روش علمی در علوم رفتاری. تهران: انتشارات پارسا
B- English
Allen, D., (1995) Information systems strategy formation in higher education institutions.
Clarke, R. (2005). The Path of Development of Strategic Information Systems Theory.
Clarke, S. (2007). Strategic Information Systems Management: an Integrated Approach.
Cordoba, J.R. & Midgley, G. & Torres, D. R., (2000). Planning by Concern: a critical systems thinking approach for information systems planning and its application in a developing country.
Earl, M. J., (1990). Approaches to Information Systems Planning, Experiences in strategic information systems planning.
Fenn, J. & Linden, A., (2003). Take the initiative when planning your IT strategy, Gartner.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...