-

 

 

 

موانع فردی

 

**۰.۲۴۲

 

۰.۱۱۷

 

**۰.۲۹۴

 

**۰.۴۹۶

 

۱

 

-

 

 

 

موانع مدیریتی- سازمانی

 

**۰۲۹۳

 

**۰۲۵۹

 

**۰۳۸۶۳

 

**۰.۳۸۵

 

**۰.۶۰۵

 

۱

 

 

 

همان­طور که در جدول ۲۳-۴ مشاهده می­ شود بین موانع مالی با سایر موانع در اجرای پژوهش در سطح ۰۰۱/۰ رابطه معناداری وجود دارد. موانع امکاناتی با موانع علمی و فردی رابطه معناداری ندارد و با سایر موانع رابطه معنادار دارد.موانع شغلی نیز با موانع علمی رابطه معناداری ندارد. سایر موانع با یکدیگر رابطه معناداری دارند. بعبارتی ضعف و قوت در یک عامل موجب بهبود یا ضعف سایر موانعی که با یکدیگر رابطه معنادار دارند می­ شود.
فصل پنجم
بحث ونتیجه گیری
مقدمه
در دنیای امروز، دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی، سه ماًموریت اصلی آموزشی، پژوهشی و ارائه خدمات را بر عهده دارند.با عنایت به نقش مهم این نهاد در ابعاد گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی وسیاسی اطمینان از کیفیت مطلوب عملکرد آن­ها به منظور جلوگیری از هدررفتن سرمایه ­های انسانی و مادی و نیز داشتن توانایی رقابت در دنیای آینده که در آن کیفیت، مهمترین مؤلفه برای ادامه حیات هر سازمان است ضرورتی انکار ناپذیر دارد.
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
بنابر­این توجه مناسب به هر یک از این کارکرد­ها و ماًموریت­ها از اهمیتی خاص برخوردار است و تأثیر مهمی در اثربخشی دانشگاه­ها دارد. اعتقاد به اینکه تحقیق و پژوهش درکشور ما ثمر­دهی اندکی دارد، تقریباً مورد قبول واحد­های علمی، محققان، پژوهشگران و حتی مراکزی است که می­خواهند از این پژوهش­ها بهره گیرند.
امروزه حضور دانشگاه­ها در بازار دانش و جایگاه آنان در اقتصاد مبتنی بر دانایی وتوسعه همه جانبه و پایدار، یک امری شناخته شده است. توسعه آموزش­ها در کنار تولید و توسعه دانش در راستای نیاز­های جامعه، می ­تواند مشکلات زیادی را حل کند. بدین­منظور، باید این تفکر در بین محققان و دانشگاهیان شکل گیرد که آنچه ماندگاری و پیشرفت علمی، فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی یک جامعه را در پی می ­آورد، پژوهش، تولید و مدیریت دانش است.
لذا آگاهی از عوامل باز دارنده موانع انجام پژوهش در عناصر اصلی دانشگاه­ها (استادان) وحل نمودن آن­ها به منظور ارتقاء کمی وکیفی پژوهش در کشور امری ضروری به نظر می­رسد .
در تحقیق حاضر سعی بر آن شد، موانع انجام پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان ( پردیس­ها و مراکز آموزش عالی شهر تهران ) بررسی گردد. در این راستا با توجه به مطالبی که در فصول قبل ذکر شدو بر اساس تجزیه وتحلیل حاصل از اجرای پرسشنامه که در قالب آمار توصیفی واستنباطی در فصل چهارم آمده است به بحث ونتیجه­گیری در باره­ی فرضیه ­های پژوهش پرداخته می­ شود، همچنین در این فصل به محدودیت­های پژوهش در دو قالب در اختیار پژوهشگر و خارج از کنترل محقق پرداخته شده­است و در نهایت به پیشنهاد­های مبتنی بر پژوهش جهت رفع موانع پژوهش وجهت ارائه به دیگر محققان پرداخته شده است .
. ۱-۵ خلاصه تحقیق
پژوهش حاضر در پنج فصل انجام شده است.در فصل اول کلیات تحقیق که شامل بیان مساله،اهمیت موضوع تحقیق وانگیزه­ی انتخاب آن، هدف کلی و اهداف فرعی و فرضیه ­های تحقیق مطرح شده است.از آنجا که دامنه تاًثیر­گذاری و تأثیرپذیری فعالیت­های پژوهشی و تحقیقات علمی در سطح ملی مطرح است امروزه هر اقدامی برای روشن ساختن جایگاه تحقیق و موانع پیش­روی آن، حائز اهمیت است.متاًسفانه موانع بسیاری امر پژوهش در دانشگاه­ های کشور را با رکود نسبی و مشکلات جدی روبه­رو کرده است اهم این موانع عبارتند از:روشن نبودن جایگاه واقعی پژوهش و عدم رشد فرهنگ تحقیق در دا نشگاه­ها، مشخص نبودن الویت­های تحقیقاتی، فقدان نظام صحیح و مطلوب در ارتباط با توزیع اعتبارات پژوهشی، کمبود بود­جه­های تحقیقاتی و سرمایه ­گذاری پایین در زمینه تحقیقات، بروکراسی اداری-مالی دست و پاگیر فقدان انگیزه­ تحقیق در بین استادان، کم­توجهی به محققان وعدم سیاست تشویق و ترغیب.
هدف پژوهش حاضر شناسایی موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان ( پردیس ها و مراکز آموزش عالی شهر تهران) می­باشد. لذا این تحقیق بر آن است اثر این موانع را بر پژوهش با طرح فرضیه های ذیل مورد بررسی قرار دهد:
موانع مالی در انجام پژوهش ازدیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان ( پردیس­ها مراکز آموزش عالی شهر تهران ) مؤثر است.
موانع امکاناتی در انجام پژوهش ازدیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان ( پردیس­ها ومراکز آموزش عالی شهر تهران ) مؤثر است.
موانع شغلی در انجام پژوهش ازدیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان ( پردیس­ها ومراکز آموزش عالی شهر تهران ) مؤثر است.
موانع علمی در انجام پژوهش ازدیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان ( پردیس­ها ومراکز آموزش عالی شهر تهران ) مؤثر است.
موانع فردی در انجام پژوهش ازدیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان ( پردیس­ها ومراکز آموزش عالی شهر تهران ) مؤثر است.
موانع مدیریتی - سازمانی در انجام پژوهش ازدیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان ( پردیس­ها ومراکز آموزش عالی شهر تهران ) مؤثر است.
در فصل دوم، مبانی نظری تحقیق در سه بخش مطرح شده است. بخش اول:تعلیم و تربیت؛ که به آموزش عالی،تاریخچه آموزش عالی در جهان وایران وتاریخچه تشکیل دانشگاه فرهنگیان پرداخته شد. سپس در بخش دوم: پژوهش؛ تعریف پژوهش، تعریف پژوهشگر، ویژگی­های پژوهشگر، مراحل فرایند پژوهش، وضعیت ایران وسایر کشورها در تولید علم و آسیب­ها و موانع پژوهش و…پرداخته شد. و در بخش سوم: انتهای فصل به بیان تحقیقات انجام شده در داخل وخارج از کشور پرداخته شد .
در فصل سوم پیرامون روش تحقیق،حث شده است که این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و از نظر شیوه جمع­آوری داده ­ها از نوع توصیفی است که در زمره تحقیقات پیمایشی قرار می­گیرد. دانشگاه فرهنگیان دارای ۶۴ پردیس و ۴۷ مرکز آموزش عالی در کل کشور می­باشد که از این تعداد شهر تهران دارای دو پردیس و چهار مرکز آموزش عالی می­باشد. جامعه­ آماری این پژوهش شامل کلیه­ اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان (پردیس ها و مراکز آموزش عالی شهر تهران) در سال تحصیلی ۹۴-۱۳۹۳ می­باشد. که بر طبق آمار تعداد آن­ها ۱۶۸ نفر گزارش شده است. نمونه­ آماری مورد مطالعه در این پژوهش بر اساس جدول مورگان و کرجسای ۱۱۷ نفر انتخاب شدند.نمونه­ پژوهش، با بهره گرفتن از روش نمونه گیری طبقه بندی نسبی و با روشتصادفی ساده از بین جامعه آماری انتخاب گردید. برای گرد­آوری داده ­ها­ی پژوهش از پرسشنامه با طیف پنچ گزینه ای لیکرت استفاده شد.
در فصل چهارم به توصیف و تجزیه و تحلیل داده ­ها پرداخته شد. داده ­های پژوهش حاضر، شامل نمرات بدست آمده از پرسشنامه سنجش (آسیب شناسی موانع پژوهش از دیدگاه اعضای هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان (پردیس­ها ومراکز آموزش عالی شهر تهران) است.با بهره گرفتن از نرم­افزار SPSS برای توصیف داده ­ها از جداول توزیع فراوانی، نمودار خطی میانگین­ها، شاخص­ های مرکزی نظیر میانگین، انحراف استاندارد و چولگی و کشیدگی استفاده شده است. آنگاه برای تحلیل آماری فرضیه ­های پژوهش از آزمون­های مناسب آمار استنباطی از جمله آزمون t برای تک متغیره، آزمون t گروه ­های مستقل و تحلیل واریانس یکطرفه استفاده شد.
در فصل پنجم به خلاصه فصول، یافته­ ها، تحلیل استنباطی داده ­ها، بحث و نتیجه ­گیری، پیشنهاد­هایی بر اساس یافته­های پژوهش و پیشنهاد­هایی برای تحقیقات بعدی و همچنین بیان محدودیت­های تحقیق پرداخته شده است .
۲-۵ بحث ونتیجه گیری
بحث پیرامون فرضیه اول: موانع مالی بر انجام پژوهش تأثیرگذار است.
برای بررسی این فرضیه، با توجه به اینکه مقیاس اندازه ­گیری در حد فاصله­ای و کمی است، از آزمون t تک نمونه ­ای استفاده شد. همان­طور که در جدول ۱۴-۴ مشاهده می­ شود مقدار t محاسبه شده با درجه­ آزادی ۱۱۶ در سطح معناداری (۰۰۰/۰ P<) بزرگتر از مقدار بحرانی می­باشد. بنابراین فرض صفر عدم تفاوت بین میانگین نمونه و میانگین نظری رد می­ شود. همچنین میانگین نمونه بزرگتر از میانگین نظری (۳) است، بنابراین می­توان گفت موانع مالی بر انجام پژوهش تاثیرگذار است و اعضای هیأت علمی وجود رابطه بین موانع مالی وپژوهش را تائید نمودند.
یافته­های تحقیقات انجام شده توسط سایر محققین از جمله سپهری­نیا(۱۳۹۱­­)، شریعتمداری (۱۳۹۰)، نوروز­ی­­وهمکاران(۱۳۹۰)، حسین­پور(۱۳۹۰)، فضل الهی (۱۳۸۸)، کریمیان وهمکاران(۱۳۷۸)، رضائیان وهمکاران(۱۳۷۸)، کمیسیون جامعه اروپا (۲۰۰۳)، رایت بروان و اسلومن (۱۹۹۶)،. یافته تحقیق حاضر را تائید می­نماید.
بحث پیرامون فرضیه دوم: موانع امکاناتی بر انجام پژوهش تاثیرگذار است.
برای بررسی این فرضیه، با توجه به اینکه مقیاس اندازه ­گیری در حد فاصله­ای و کمی است، از آزمون t تک نمونه ­ای استفاده شد. همان­طور که در جدول ۱۵-۴ مشاهده می­ شود مقدار t محاسبه شده با درجه­ آزادی ۱۱۶ در سطح معناداری (۰۰۰/۰ P<) بزرگتر از مقدار بحرانی می­باشد. بنابراین فرض صفر عدم تفاوت بین میانگین نمونه و میانگین نظری رد می­ شود. همچنین میانگین نمونه بزرگتر از میانگین نظری (۳) است، بنابراین می­توان گفت موانع امکاناتی بر انجام پژوهش تاثیرگذار است و اعضای هیأت علمی وجود رابطه بین موانع امکاناتی وپژوهش را تائید نمودند.
یافته­های تحقیقات انجام شده توسط سایر محققین از جمله سپهری­نیا(۱۳۹۱­­)، حسین­پور(۱۳۹۰)، فضل‌الهی (۱۳۸۸)، عابدینی و همکاران(۱۳۸۵)، شکیب و رجایی (۱۳۸۵)، کاریون وهمکاران (۲۰۰۴)، یافته تحقیق حاضر را تائید می نماید.
بحث پیرامون فرضیه سوم: موانع شغلی بر انجام پژوهش تاثیرگذار است
برای بررسی این فرضیه، با توجه به اینکه مقیاس اندازه ­گیری در حد فاصله­ای و کمی است، از آزمون t تک نمونه ­ای استفاده شد. همان­طور که در جدول ۱۶-۴ مشاهده می­ شود مقدار t محاسبه شده با درجه­ آزادی ۱۱۶ در سطح معناداری (۰۰۰/۰ P<) بزرگتر از مقدار بحرانی می­باشد. بنابراین فرض صفر عدم تفاوت بین میانگین نمونه و میانگین نظری رد می­ شود. همچنین میانگین نمونه بزرگتر از میانگین نظری (۳) است، بنابراین می­توان گفت موانع شغلی بر انجام پژوهش تاثیرگذار است.و اعضای هیأت علمی وجود رابطه بین موانع شغلی وپژوهش را تائید نمودند
یافته­های تحقیقات انجام شده توسط سایر محققین از جمله:کریمیان وهمکاران(۱۳۸۷)، عابدینی و همکاران (۱۳۸۵)، سرشتی، کاظمیان و دریس (۱۳۸۴)،وتی،­بلامی و مورلی (۲۰۰۸)، کیم(۲۰۰۵)،کوهن وجنینگ (۲۰۰۲)،رایت براون و اسلومن (۱۹۹۶ )،یافته تحقیق حاضر را تائید می­نماید.
.
بحث پیرامون فرضیه چهارم: موانع علمی بر انجام پژوهش تاثیرگذار است.
برای بررسی این فرضیه، با توجه به اینکه مقیاس اندازه ­گیری در حد فاصله­ای و کمی است، از آزمون t تک نمونه ­ای استفاده شد. همان­طور که در جدول ۱۷-۴ مشاهده می­ شود مقدار t محاسبه شده با درجه­ آزادی ۱۱۶ در سطح معناداری (۰۰۰/۰ P<) بزرگتر از مقدار بحرانی می­باشد. بنابراین فرض صفر عدم تفاوت بین میانگین نمونه و میانگین نظری رد می­ شود. همچنین میانگین نمونه بزرگتر از میانگین نظری (۳) است، بنابراین می­توان گفت موانع علمی بر انجام پژوهش تاثیرگذار است و اعضای هیأت علمی وجود رابطه بین موانع علمی وپژوهش را تائید نمودند.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...