مقالات و پایان نامه ها درباره مطالعه اثر پرستیژ، اعتبار و تصویر برند بر قصد ... |
روششناسی تحقیق
۳-۱) مقدمه
این فصل به روششناسی تحقیق اختصاص یافته است. روش تحقیق مجموعه ای از قواعد، ابزار و راهکارهای معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیتها، کشف مجهولات و دستیابی به راهحل مشکلات است (خاکی،۱۳۸۷). که در آن روش تحقیق، طرح پرشسنامه، جمعیت آماری، روش نمونه گیری و حجم نمونه، شیوهگردآوی داده ها، تکنیکهای مورد استفاده برای تحلیلاطلاعات، اعتبار و پایایی توضیح داده شده است.
هدف از انجام این پژوهش مطالعه اثرپرستیژ، اعتبار و تصویر برند بر قصد خرید مجدد است. بدین منظور برای برآورد این امر در گام اول پرسشنامهای اصولی و مطابق با معیارهای علمی طراحی شود. در پژوهشهایی که از پرسشنامه استفاده می شود، اعضا نمونه با پرکردن پرسشنامه و بازگرداندن آن به پژوهشگر شرکت می کنند، به همین دلیل سوالها و راهنماییهای مربوط به آن باید به اندازه کافی روشن و قابل فهم باشد تا پاسخگو نقش مصاحبه کننده را نیز اجرا کند.
۳-۲) روش تحقیق
روشهای متعددی برای تحقیق بهکار برده می شود و معمولاً محققان در خصوص تعریف مشخص از انواع روشهای تحقیق، اتفاق نظر نداشته و بر این اساس تقسیم بندیهای متفاوتی از آن به عمل آمده است. پژوهشگر پس از تهیه و تنظیم موضوع تحقیق باید در فکر انتخاب روش تحقیق باشد. هدف از انتخاب روشتحقیق این است که مشخص نماییم برای بررسی موضوعی خاص چه روش تحقیقی لازماست و محقق چه روش و شیوهای را اتخاذ کند تا هر چه دقیقتر و سریعتر به پرسش یا پرسش های تحقیق مورد نظر دست یابد. دستیابی به هدفهای علمی یا شناخت علمی میسر نخواهد بود مگر زمانی که با روششناسی درست صورت پذیرد. لازم بذکر است این پژوهشاز نظر هدف، از نوع کاربردی و از منظر گردآوری داده، روشی علی- مقایسه ای محسوب میشود. و روش گردآوری اطلاعات نیز میدانی میباشد. درتحقیق حاضر، محقق پس از طرح مسئله اصلی پژوهش و پس از تهیه طرح تحقیق، اقدام به مطالعه و جمعآوری ادبیات مرتبط با موضوع نمود. سپس بهمنظور جمعآوری داده های موردنیاز پژوهش جهت سنجش متغیرها و آزمون فرضیه ها، پرسشنامهای متشکل از سؤالات و سنجه هایی مناسب طراحی گردید. در ادامه پس از توزیع و جمعآوری پرسشنامه ها، داده های گردآوریشده تجزیهوتحلیل شده و در انتها نتایج و پیشنهادها ارائه گردید. فرایند شرح داده شده، مراحل عمده روش علمی است که خلاصه آن در زیر بیان میگردد:
تعریف سؤال و مسئله اصلی پژوهش
تهیه طرح تحقیق
توزیع و جمعآوری پرسشنامه ها
استخراج مؤلفه های پژوهش
مطالعه و جمعآوری ادبیات موضوع
طراحی ابزار جمعآوری (پرسشنامه)
تجزیه و تحلیل داده های حاصل از پرسشنامه ها
نتیجه گیری و پیشنهادها
شکل (۳-۱) فرایند تحقیق
در این پژوهش خریداران تلفن همراه در سطح شهر یزد به صورت تصادفی انتخاب شده و نمونه گیری از بین آنها انجام شد. در پژوهش حاضر از آنجایی که دستیابی به کل جامعه آماری امکان پذیر نیست جامعه مورد نظر را نامحدود در نظر گرفته، از فرمول تعیین حجم نمونه نامحدود که در ادامه آمده است، استفاده شد.
۳-۳) جامعه آماری پژوهش
یک تحقیق علمی با هدف شناخت یک پدیده در جامعهآماری انجام می شود. به این دلیل، موضوع تحقیق ممکن است متوجه صفات، ویژگیها، کارکردها و متغیرهای آن یا روابط بین متغیرها درجامعه باشد. بنابراین، جامعهآماری عبارت است از کلیه عناصر و افرادی که در یک مقیاس جغرافیایی مشخص دارای یک یاچندصفت مشترک باشند (حافظنیا، ۱۳۸۸). جامعهآماری عبارت است از کلیه اعضای واقعی و یا فرضی که یافته های پژوهش به آنها تعمیم داده می شود ( دلاور، ۱۳۸۵).
۳-۴)حجم نمونه و روش نمونه گیری
نمونه مجموعه کوچکی از جامعه آماری است که مشتمل بر برخی از اعضا که از جامعه آماری انتخاب شده اند (سکاران،۱۳۹۰). از آنجا که جوامع آماری از حجم و وسعت جغرافیایی زیادی برخوردارند و امکان مراجعه محقق به تمام آنها میسر نمی باشد، ناگزیر به انتخاب جمعی از آنها به عنوان نمونه و تعمیم نتایج آن به جامعه مورد مطالعه هستند. بنابراین محقق راه نمونه گیری را انتخاب می کند. در صدر برنامه ریزی هر مطالعه یا تحقیقی، این سوال که اندازه نمونه چقدر است، مطرح می شود. سوال فوق موضوع مهمی است که هرگز نبایدآن را کوچک شمرد. انتخاب نمونه ای بزرگتر از حد نیاز برای حصول نتایج مورد نیاز سبب اتلاف منابع می شود، در حالی که نمونههای خیلی کوچک، پژوهشگر را به نتایجی سوق میدهد که فاقد اعتبار علمی است (آذر و مومنی،۱۳۹۰). در این تحقیق از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شده است و برای تعیین حجم نمونه مورد نیاز جهت برآورد پارامتر مورد نظر از فرمول کوکران (برای جامعه آماری نامحدود) استفاده شده است که در تحقیق حاضر با فرض سطح اطمینان ۹۵%، حجم نمونه برآورد شده است. مقدار واریانس برای ۳۰ نمونه مورد بررسی برای متغیر وابسته قصد خرید، ۳۵۵/۰ محاسبه گردید که این مقدار از مابقی واریانسهای متغیرها بزرگتر میباشد.
فرمول کوکران برای جوامع نامحدود:
: مقدار متغیر نرمال استاندارد است که با توجه به سطح اطمینان ۹۵ درصدی مورد نظر در این پژوهش معادل ۹۶/۱ است.
: سطح خطا است که در این پژوهش (با توجه به سطح اطمینان ۹۵% فوق) معادل ۵% است.
: خطای استاندارد است که ۱/۰ در نظر گرفته شده است (خاکی، ۱۳۸۷: ۲۸۰).
: واریانس جامعه است که ۵۵۰/۰ در نظر گرفته شده است.
روش نمونه گیری در این تحقیق، نمونه گیری در دسترس است. لذا به منظور حصول اطمینان از تکمیل پرسشنامه به تعداد مورد نیاز، تعداد ۲۴۵پرسشنامه تهیه و بین خریداران تلفن همراه در شهر یزد توزیع گردید. که از این تعداد ۲۲۱ پرسشنامه جمعآوری شد واز پرسشنامه های جمع آوری شده ۲۱۳ مورد قابل استفاده بود.
۳-۵) روش و ابزارگردآوری اطلاعات
داده ها را میتوان به شیوه های مختلف، در مکانهای مختلف و از منابع مختلف گردآوری کرد. شیوه های گردآوری داده ها عبارتند از مصاحبه های رودرو، تلفنی، مصاحبه با بهره گرفتن از رایانه و پرسشنامه ها که ممکن است شخصی، یا ارسال از طریق پست عادی و یا الکترونیک باشند و دیگرشیوهها عبارتند از: مشاهده افراد، رویدادها، ضبط و نمایش آنها بوسیله فیلم همچنین فنون جالب دیگری نظیر، آزمون فرافکنی برای گردآوریداده ها وجود دارند. مصاحبه، پرسشنامه و مشاهده افراد و پدیده ها، سه شیوه عمده گردآوری داده ها درپژوهش پیمایشی، همبستگی و تجربی هستند. آزمونهای فرافکنی و سایر فنون نیز برای نمایش و انعکاس متغیرها مورد استفاده قرار میگیرند (دانایی فرد و همکاران، ۱۳۹۲).
پرسشنامه مجموعه ای از سوالها است که پاسخدهنده با ملاحضه آنها، پاسخ لازم را میدهد. این پاسخ، داده مورد نیاز پژوهش را تشکیل میدهد. پاسخ به سوال استاندارد شده ممکن است مستلزم انتخاب یک گزینه از میان یک مجموعه پاسخهای از قبل تعیین شده باشد. سوالهای مورد استفاده در پرسشنامه حاضر سوالهای بسته است. سوالهای بسته، مجموعه ای از گزینه ها را ارائه میدهد تا پاسخ دهنده از میان آنها یکی را انتخاب کند و پاسخ دهنده این سوال را به سرعت درک کرده و به سهولت به آن پاسخ دهد. مزیت عمده این نوع سوالها در استخراج و تجزیه و تحلیل آسان و سریع داده ها است. ابزار مورد استفاده در این مطالعه، پرسشنامه بوده است. پرسشنامه پس از احراز اعتبار و پایایی آن در مرحله مقدماتیتحقیق، برای جمع آوری داده های مورد نیاز در مرحله نهایی مورد استفاده قرار گرفت.
جدول (۳-۱) ترکیب سؤالات پرسشنامه
متغیرها | سؤالات تحقیق |
اعتبار برند | ۵ - ۱ |
پرستیژ برند | ۱۱ - ۶ |
تصویر برند | ۱۸ - ۱۲ |
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-22] [ 02:19:00 ب.ظ ]
|