۲۰۱۳

 

نقش توانایی های فراساختاری دانش در مدیریت دانش

 

ارتباط توانایی فراساختاری دانش در مدیریت دانش عالی نشان داد و نقش فرهنگ مشارکت دانش را برجسته ساخت.

 

 

 

جاین و جیبس

 

۲۰۱۳

 

کاربردهای مدیریت دانش در بخش عمومی سازمانی: نقش روش های شناختی رهبران

 

تأثیر منفی در روش های همکاری خلاق و مکتبی در مدیریت دانش وجود دارد. در صورتیکه روش اقتباس دارای یک تأثیر مثبت در کاربرد مدیریت دانش می باشد.

 

 

 

جنبه نوآوری و جدید بودن تحقیق
بررسی تحقیقات انجام شده نشان می دهد که تا به حال تحقیقات زیادی در مورد هریک از حوزه های فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش و سرمایه فکری به صورت جداگانه و یا ترکیبی از دو به دوی آنها انجام شده است ولی کمتر تحقیقی به طور همزمان رابطه فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش و سرمایه فکری را بررسی و مقایسه نموده است. این موضوع می تواند بعنوان نوآوری در این تحقیق تلقی شود.
فصل سوم:
طرح تحقیق
۳-۱-مقدمه
پایه هر علمی، روش شناخت آن است و اعتبار و ارزش قوانین هر علمی به روش شناختی مبتنی است که در آن علم به کار می­رود. روش تحقیق مجموعه ­ای از قواعد، ابزار و راه­های معتبر و نظام یافته برای بررسی واقعیت­ها، کشف مجهولات و دستیابی به راه حل مشکلات است. به طوری که انتخاب متدولوژی تحقیق یکی از مهمترین وفنی­ترین مراحلی است که پژوهشگر باید با حساسیت ویژه، ابزار مناسبی برای گردآوری داده ­ها طراحی نموده و با انتخاب نمونه آماری، داده ­های نگرشی و جمعیت شناختی مورد نیاز را جمع­آوری کند. همچنین شناخت روش­های پژوهش و آگاهی از دقیق بودن آنها از حساسیت بیشتری برخوردار می­باشد (قاسم طالبی و دیگران،۱۳۹۳، ۷۵).
دانلود پایان نامه - مقاله - پروژه
در این فصل روش تحقیق، جامعه آماری، روش نمونه گیری، تعیین حجم نمونه، ابزار جمع­آوری داده ­ها، روایی و اعتبار سنجش و همچنین روش های آماری مورد استفاده برای تجزیه و تحلیل داده ­ها مطرح شده است.
۳-۲- روش تحقیق
دستیابی به شناخت علمی زمانی میسر می­ شود که با روش درست انجام پذیرد. به سخن دیگر پژوهش به دلیل بکارگیری روش تحقیق درست، اعتبار می یابد (خاکی،۱۳۹۱، ۱۳۵). مهم­­ترین ویژگی یک مطالعه و بررسی علمی، روش تحقیق و به عبارت دیگر نحوه گردآوری و تجزیه و تحلیل و پردازش داده ­ها می­باشد. به طور کلی روش تحقیق شامل مجموعه ­ای از شیوه ­ها و تدابیری است که برای شناخت حقیقت و دوری از لغزش به کار برده می­ شود. بر اساس هدف، تحقیقات علمی به سه دسته بنیادی، توسعه­ای و کاربردی تقسیم می­شوند. همچنین تحقیقات علمی را بر اساس چگونگی بدست آوردن داده ­های مورد نیاز(طرح تحقیق) می­توان به دسته­های تحقیق توصیفی و آزمایشی تقسیم ­بندی نمود (قاسم طالبی و دیگران،۱۳۹۳، ۷۵).
از آنجا که نتایج پژوهش حاضر می ­تواند به بهبود شرایط موجود و انتخاب تصمیمات کاربردی کمک کند از نوع تحقیقات کاربردی و با توجه به اینکه به بررسی روابط بین فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش و سرمایه فکری می ­پردازد از نوع پیمایشی-همبستگی محسوب می شود.
۳-۳- قلمرو پژوهش
هر تحقیقی باید دارای قلمرو و دامنه مشخصی باشد تا محقق در تمامی مراحل تحقیق بر موضوع تحقیق احاطه کافی داشته باشد.
۳-۳-۱- قلمرو موضوعی تحقیق
قلمرو موضوعی تحقیق به بررسی روابط بین فرهنگ سازمانی، مدیریت دانش و سرمایه فکری در بانک سپه می ­پردازد.
۳-۳-۲- قلمرو مکانی تحقیق
شناخت از ویژگی­های موقعیت و مکانی که پژوهش در آن انجام گرفته است می ­تواند به دو گونه در قضاوت خواننده نسبت به دستاوردهای پژوهش نقش داشته باشد:
الف)اگرخواننده بامکانی که پژوهش درآن انجام گرفته است آشنایی پیداکند،این شناخت می تواندموجب تقویت،تضعیف یاعدم باوراونسبت به دستاوردهای پژوهش شود.
ب)با ایجاد آگاهی در خواننده نسبت به مکانی که پژوهش در آن انجام گرفته است، شرایطی فراهم می ­آید تا او بتواند روش­های انجام کار، آزمودنی­ها، نتیجه­ها و تعمیم­ها را در بستر خود مورد توجه قراردهد و از این راه فهم بهتری نسبت به دستاوردهای پژوهش پیداکند(خاکی،۱۳۹۱، ۱۳۶).
قلمرو مکانی تحقیق حاضر کلیه شعبات بانک سپه شهرستان یزد می­باشد.
۳-۳-۳- قلمرو زمانی تحقیق
ضرورت بیان محدوده زمانی، بیشتر به دلیل آن است که خواننده در نهایت با توجه به مقطع زمانی که انجام پژوهش در آن انجام شده است می ­تواند در رابطه با تحلیل­ها و استنتاج­هایی که درباره فرضیه ­ها انجام گرفته است برداشت­های بهتری پیداکند و در واقع نفش حادثه­ها، اتفاق­ها، روندهای اقتصادی، شرایط سیاسی-اجتماعی و روحیه ملی…را در نتیجه­های بدست آمده از پژوهش بازشناسی کند.(خاکی،۱۳۹۱، ۱۳۷).
قلمرو زمانی تحقیق حاضر دوره زمانی ۹ ماهه از اسفند ماه ۱۳۹۲ لغایت آبان ماه ۱۳۹۳ می­باشد.
۳-۴- جامعه آماری تحقیق
از جامعه تعاریف متعددی آمده­است: گروهی از افراد که یک یا چند صفت مشترک دارند، و این صفت یا صفات مورد توجه محقق می­باشندیا جامعه ممکن است همه افراد، یک نوع خاص و یا عده محدودتری از همان گروه را شامل شود. (امراللهی بیوکی و دیگران،۱۳۹۳، ۷۶).
در تحقیق حاضر جامعه آماری شامل کلیه کارکنان رسمی شعب بانک سپه شهرستان یزد در رده­های معاونین شعب، مسئولین صندوق و اعتبارات شعب و متصدیان اموربانکی شعب به تعداد ۱۹۵نفر می­باشد.
۳- ۵- تعیین حجم نمونه وروش نمونه گیری
نمونه، عبارت­است از مجموعه ­ای از نشانه­ها که از یک قسمت، یک گروه یا جامعه­ای بزرگتر انتخاب می ­باشد(خاکی،۱۳۹۱، ۲۲۰)
۳-۵-۱- تعیین حجم نمونه
معمولا هر پژوهشی، هزینه و زمان­بر است، به همین دلیل در پژوهش­های بزرگ، امکان بررسی کامل افراد (جمعیت) جامعه(سازمان) به صورت سرشماری وجود ندارد، لذا پژوهشگران با توجه به چنین واقعیتی می کوشند با شیوه ­های نمونه گیری داده­هایی را از نمونه درباره جامعه به دست آورند و در نهایت با تعمیم این اطلاعات درباره جامعه اصلی قضاوت نمایند.(همان، ۱۳۸).
حجم نمونه مورد مطالعه بر اساس جدول کرجسی و مورگان به تعداد۱۵۸نفر ازکارکنان رسمی بانک سپه شهرستان یزد انتخاب شده­است. در ضمن کارکنان رسمی شامل: معاونین شعب، مسئولین دوایرصندوق و اعتبارات شعب و متصدیان اموربانکی شعب می­باشند.
۳-۵-۲- روش نمونه گیری
نمونه گیری، فرآیندی است که طی آن، تعدادی از واحدهای یک کل(جامعه) به گونه ­ای برگزیده می­شوند که شاخص جامعه بزرگتری که از آن انتخاب شده ­اند باشند.
در تحقیق حاضر از روش نمونه گیری تصادفی ساده استفاده شده است. نمونه گیری تصادفی روشی برای انتخاب بخشی از جامعه یا کل است، به گونه ­ای که همه نمونه­های ممکن هستند و برای انتخاب شدن، احتمال یکسان داشته باشند گاهی نمونه را نمونه گیری احتمالی می گویند(همان، ۲۲۱).
۳-۶- روش­ها و ابزار گردآوری داده ­ها
در خصوص جمع­آوری اطلاعات برای تایید یا رد فرضیات پژوهش، روش میدانی مورد استفاده قرار گرفته است. در روش میدانی از ابزار پرسشنامه با طیف پنج گزینه­ای لیکرت برای جمع آوری نظرات افراد پاسخ دهنده درراستای گردآوری داده ها استفاده می­ شود. در ضمن پرسشنامه یکی از متداول­ترین طرق جمع­آوری اطلاعات برای تحقیقات پیمایشی است(همان، ۲۰۱).
۳-۷- روایی و پایایی پرسشنامه
۳-۷-۱- روایی(اعتبار)
روایی از واژه «روا» به معنای«جایز و درست»، گرفته شده و به معنای صحیح و درست بوده ­است. مقصود از روایی، آن است که ابزار اندازه ­گیری، بتواند ویژگی مورد نظر را اندازه بگیرد. اهمیت روایی، از آنرو است که اندازه ­گیری­های نامناسب و ناکافی می ­تواند هر پژوهش علمی را بی­ارزش و ناروا سازد (همان، ۲۳۰).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...