فرضیه فرعی ۵: بین ملاحظات فردی و رفتار شهروندی سازمانی کارکنان رابطه معناداری وجود دارد.

 

نتایج:

 

فرضیه اصلی؛ با توجه به ضریب همبستگی پیرسون ۲۹/۰ بین دو متغیر سبک رهبری مبادله ای و رفتار شهروندی سازمانی می‌توان نتیجه گرفت که بین این دو متغیر رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین ضریب همبستگی بین دو متغیر سبک رهبری عدم مداخله گر و رفتار شهروندی سازمانی برابر با ۲۷/۰- است؛ یعنی این که بین دو متغیر رابطه معناداری وجود ندارد.

 

برای بررسی تأثیر ابعاد چهار گانه رهبری تحول آفرین بر روی رفتار شهروندی سازمانی از تحلیل رگرسیون چند عاملی نیز استفاده شد. ورود متغیرهای مستقل در تحلیل رگرسیون چند عاملی به روش گام به گام بوده است. در نهایت دو متغیر رفتار های آرمانی و ملاحظات فردی معیار ورود را کسب کرده و سه متغیر ویژگی­های آرمانی ، ترغیب ذهنی و انگیزش الهام بخش از معادله رگرسیون خارج شدند.

 

فصل سوم:

 

روش

 

اجرای تحقیق

 

۳-۱ (مقدمه

 

روش نمونه گیری در این پژوهش نمونه برداری تصادفی ساده است . پس از تعیین حجم نمونه ، نوع روش تحقیق نیز متناسب با اهداف و موضوع تحقیق انتخاب گردید که روش تحقیق این پژوهش توصیفی – تحلیلی و از نوع کاربردی است . ابزار گرد آوری اطلاعات نیز پرسشنامه بوده که متغیرهای پژوهش را پوشش می‌دهد و دارای روائی محتوا بوده و اعتبار درونی آن نیز از طریق آلفای کرونباخ به دست آمده است.

 

۳-۲) روش تحقیق

 

تحقیق را می توان تلاشی منظم و سازمان یافته برای مسئله ای خاص که به یک راه حل نیاز دارد توصیف کرد و شامل گام هائی است که طراحی و پیگیری می‌شوند تا پاسخ هایی برای مسأله مورد علاقه ما در محیط کاری به دست آید. تحقیق مستلزم یک رشته فعالیت هائی است که به درستی اندیشیده شده اند و به دقت به اجرا در می‌آیند و در نهایت این امکان را برای ما فراهم می‌سازد که بدانیم مشکلات سازمانی را چگونه باید حل کرد یا دست کم به حداقل رسانید.(سکاران، ۱۳۸۵)

 

روش مورد استفاده در تحقیق حاضر با توجه به ماهیت موضوع و هدف برخورداری از نتایج یافته ها که برای حل مسائل موجود به کار می رود توصیفی – تحلیلی و از نوع کاربردی است که از لحاظ زمانی یک تحقیق عرضی یا مقطعی به حساب می‌آید و چون این مطالعه به دنبال اطلاعاتی درباره دیدگاه ها و نظرات افراد مختلف است، ماهیت تحقیق پیمایشی می‌باشد.

 

۳-۳) جامعه آماری

 

جامعه آماری مورد نظر این پژوهش ، مجموعه کارکنان شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران – چوکا می‌باشند که تعداد کل پرسنل جامعه آماری در دو بخش اداری و صنعت جمعاً ۳۹۶ نفر بوده و شامل تمامی کارکنان عملیاتی(غیر از مدیران و سرپرستان) اعم از رسمی و قراردادی است.

 

۳-۴ ) نمونه آماری:

 

۳-۴ -۱) روش نمونه گیری

 

نمونه برداری فرایند انتخاب کردن تعداد کافی از میان اعضای جامعه آماری است ، به طوری که با مطالعه گروه نمونه و فهمیدن خصوصیات یا ویژگی های آزمودنی های گروه نمونه قادر خواهیم بود این خصوصیات یا ویژگی ها را به اعضای جامعه آماری تعمیم دهیم.( سکاران ۱۳۸۵) نمونه مورد نظر به طور تصادفی انتخاب شده است و در این انتخاب هر یک از افراد جامعه آماری شانسی برابر برای انتخاب شدن برخوردار هستند. روش نمونه گیری تصادفی ساده است که در آن فهرستی از جامعه آماری تهیه شده و به هر کدام از آن ها یک کد ( شماره ) داده شده و سپس با انتخاب نفر اول ، نفرات بعدی به تناسب انتخاب گردید.

 

سپس با توجه به شیفت کار بودن کارکنان ، طوری برنامه ریزی گردید که پرسشنامه‌ها در طول ۱۰ روز کاری ، و در زمان شیفت صبح هر کدام از کارکنان به آن ها داده شد تا هم از زمان بهتری استفاده شده و هم اینکه روزهای متفاوت خطاهای حاصل از عوامل محیطی که ممکن است در یک روز اتفاق افتاده باشد را کم می‌کند.

 

۳-۴-۲ ) حجم نمونه

 

با توجه به جمعیت جامعه آماری که ۳۹۶ نفر است ، حجم نمونه از طریق جدول مورگان حدود ۱۹۵نفر تعیین گردید.

 

۳-۵ ) شیوه جمع‌ آوری داده ها

 

برای جمع‌ آوری داده های مورد نیاز این تحقیق و به منظور اندازه گیری متغیرهای مدل ، از روش پرسشنامه استفاده شده است. پس از اجرای آزمایشی و تعیین میزان اعتبار و اعتماد پرسشنامه تعداد ۲۳۰ عدد پرسشنامه بین کارکنان شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران – چوکا توزیع گردید و با توجه به پیگیری های مکرر تعداد ۱۹۷ عدد پرسشنامه قابل بررسی جمع‌ آوری گردید.

 

پرسشنامه این پژوهش مربوط به مجموعه کارکنان شرکت صنایع چوب و کاغذ ایران – چوکا ، شامل چهار بخش است.

 

بخش اول شامل ویژگی های جمعیت شناختی ، شامل سطح تحصیلات ( کارشناسی ارشد و بالاتر – کارشناسی – فوق دیپلم – دیپلم و زیر دیپلم) سابقه کار ( ۱تا۳ سال – ۳ تا ۶ سال – ۶ تا ۱۰ سال – ۱۰ تا ۲۰ سال – بالای ۲۰ سال ) جنسیت ( مرد – زن )

 

سن( زیر ۳۰ سال – ۳۰ تا ۳۵ سال – ۳۵ تا ۴۰ سال – ۴۰ تا ۵۰ سال و بالای ۵۰ سال )

 

وضعیت تأهل ( مجرد – متأهل )

 

بخش دوم شامل متغیر رفتار شهروندی سازمانی دنیس ارگان است که شامل ۱۲ سوال که به وسیله مقیاس پنج امتیازی لیکرت ( شامل۱: کاملاً مخالفم، تا ۵: کاملاً موافقم) اندازه گیری شده است.

 

بخش سوم شامل متغیر عدالت سازمانی نیهوف و مورمن است که شامل ۲۰ گزینه در قالب سه بعد عدالت توزیعی، عدالت رویه ای و عدالت مراوده ای بوده و به وسیله مقیاس پنج امتیازی لیکرت اندازه گیری شده و از افراد خواسته می شود درک خود در خصوص وجود عدالت در محیط کارشان چه از نظر ساختاری
( توزیعی و رویه ای ) و چه از نظر اجتماعی ( مراوده ای ) را بیان کنند.

 

بخش چهارم شامل متغیر مبادله رهبر- عضو ، ویلیام پفر و جان جونز، بوده که شامل ۱۲ گزینه در خصوص کیفیت روابط و تبادلات بین کارکنان واحد های مختلف شرکت با سرپرستان آن ها می‌باشد ، که به وسیله مقیاس پنج امتیازی لیکرت اندازه گیری می شود که از افراد خواسته می شود وضعیت ارتباط خود با مسئول مستقیم (سرپرست) را بیان کنند.

 

۳-۶ )روائی و پایایی

 

۳-۶-۱ ) روائی ( اعتبار)

 

روایی مورد استفاده در این پژوهش روایی محتوا است. روایی محتوا نشان می‌دهد که ابعاد و عناصر یک مفهوم تا چه حد تحت پوشش دقیق قرار گرفته است.(سکاران ۱۳۸۵) در ابزار اندازه گیری مورد استفاده ( پرسشنامه ) سعی شده است با شرح ساده و روشنی از اهداف پژوهش و همچنین نحوه ‌پاسخ‌گویی‌ به سوالها و ارتباط سوال ها با متغیر مورد اندازه گیری یعنی ادراک عدالت سازمانی و متغیر رفتار شهروندی سازمانی و متغیر میانجی مبادله رهبر – عضو ، با توجه به روان بودن و توانایی مجموعه عبارات در اندازه گیری متغیرهای مربوط، پاسخگویان به راحتی بتوانند به آن ها پاسخ دهند. برای سنجش روایی پرسشنامه، از نظرات اساتید محترم راهنما و مشاور استفاده شده و پس از بررسی و تأئید نهائی ایشان، پرسشنامه نهائی آماده و توزیع گردید.

 

۳-۶-۲ ) پایایی ( اعتماد)

 

برای اندازه گیری پایایی از شاخص ضریب پایایی استفاده می‌کنیم و اندازه آن بین صفر ویک تغییر می‌کند. ضریب پایایی صفر معرف عدم پایایی و ضریب پایایی یک ، معرف پایایی کامل است.(خاکی ۱۳۸۵)

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...