نباید که چون ما بر این دشت کین شوی بسته ‌ای پهلوان زمین[۱۸۲]
فرامرز آهنگ جنگ با پیلسم می‌کند اما نبردشان بی‌نتیجه ماند تا اینکه زال به خیمۀ سوسن می‌رسد و با پیلسیم به نبرد می‌پردازد.او فرامرز را به دنبال رستم می‌فرستد.رستم و برزو برای یاری زال به میدان نبرد می‌روند. فرامرز نیز به همراه کیخسرو با سپاه سیستان نزد زال و رستم می‌رسد. در آن سوی میدان نیز افراسیاب با لشگر توران برای یاری پیلسم می‌رسند. جنگ بین دو سپاه آغاز می‌شود. برزو با شیده و بسیاری از گردان تورانی نبرد می‌کند و آنان را فراری می‌دهد. پیلسم به دست رستم کشته می‌شود. در نهایت سپاهیان افراسیاب شکست می‌خورند و به جانب توران می‌گریزند. پهلوانان ایرانی ای که به دست سوسن اسیر شده بودند نیز آزاد می‌شوند. قصه‌ی برزو با رفتن کیخسرو به زابلستان و دادن منشور غور و هری با درفش عقاب پیکر به او پایان می‌پذیرد.
دانلود پروژه
بنابر روایتی از هفت لشگر، برزو با حوری لقا دختر شاهرخ شاه ازدواج میکند و از او صاحب پسری به نام تمور میشود.[۱۸۳]تمور مانند نیاکان خود از پهلوانان بزرگ است.او قصد میکند که به ایران زمین آید و کیخسرو را از تخت سلطنت به زیر کشد و پدرش برزو را به جای او بنشاند.در روایتی دیگر از هفت لشگر به ازدواج تمور با هما دختر فغفور چین اشاره شده است.[۱۸۴]
۵-۶-فرامرزنامه:
در میان پهلوانانی که به رستم منسوب هستند،فرامرز از سابقه و شهرت بیشتری در نزد داستان پردازان و نقّالان برخوردار است به طوری که علاوه بر فرامرزنامه های موجود که در بیان شرح دلاوری های او سروده شده اند،در متون مختلف تاریخی و ادبی از جمله تاریخ سیستان،تاریخ بلعمی،نزهت نامۀ علایی،دیوان فرّخی سیستانی و سایر منظومه های پهلوانی راجع به فرامرز روایاتی ذکر شده است.بنابر روایت تاریخ سیستان،«اخبار فرامرز» در دوازده جلد تدوین شده بود.[۱۸۵]امروزه از این مجلدات اثری یافت نمیشود اما احتمال این میرود که روایات مختلفی که راجع به فرامرز در متون مختلف آمده و حلقۀ روایات مربوط به او را در ادب حماسی ایران تشکیل داده است،به طورمستقیم یا غیر مستقیم از همین اخبار فرامرز دوازده جلدی برداشت شده باشد.
به دلیل گستره و پراکندگی داستان های فرامرز و با استناد به منابع و دست نویس های موجود می توان احتمال داد که اخبار فرامرز چندین بار سروده شده است و دست کم باید وجود دو یا سه فرامرزنامۀ منظوم و مستقل را پذیرفت.قدیمی ترین فرامرز نامه همان است که در مجمل التواریخ و درکنار منظومه های دیگر ذکر شده است:«شاهنامۀ فردوسی که اصلی است و کتاب های دیگر که شعب های آن هستند و دیگر حکما نظم کرده اند چون گرشاسفنامه و چون فرامرزنامه و اخبار بهمن و قصۀ کوش پیل دندان.»[۱۸۶]
فرامرزنامۀ دیگر تقریباً ۱۶۰۰ بیت دارد که با توجه به انبوه روایاتی که درمورد فرامرز وجود دارد،این نسخه ناقص به نظر می رسد و تنها یک داستان از زندگی فرامرز در آن روایت شده است اما فرامرزنامۀ سومی نیز وجود دارد که شخصی به نام رستم پسر بهرام سروش و ملقّب به تفتی درسال ۱۳۲۴ه.ق در ده هزار بیت به صورت سنگی در هند چاپ کرده است.این منظومۀ مفصّل از چهار داستان مجزا تشکیل شده است:
قسمت اول آن داستان رستم و ببر بیان است که روایتگر یکی از ماجراهای رستم در هند است و اساساً مربوط به فرامرز نیست اما به خاطر چند بیت پایانی آن که شرح تولد فرامرز از دختر شاه هند است،جزو این مجموعه ذکر شده است.
قسمت دوم این مجموعه قصۀ بانوگشسب است که قهرمان اصلی آن بانوگشسب است و فرامرز در این قصه دوران نوجوانی اش را سپری میکند و در کنار خواهرش نقشی جزئی دارد.
از قسمت سوم به بعد ماجراهای فرامرز آغاز میشود.این قسمت از فرامرزنامۀ تفتی همان فرامرزنامۀ ۱۶۰۰ بیتی ناقص است که قبلاً به آن اشاره کردیم.
اما قسمت چهارم که بخش مهم و اعظم این منظومه را تشکیل میدهد،فرامرزنامه ای ۶۰۰۰بیتی است که دربارۀ ماجراهای فرامرز در سرزمین هند و دیگر سرزمین ها سروده شده است و روایات آن به کلی از فرامرزنامۀ۱۶۰۰ بیتی جدا است.
وقایع فرامرزنامۀ دوم(۱۶۰۰بیتی) :
حوادث فرامرزنامۀ ۱۶۰۰ بیتی در دوران کیکاووس اتفاق میافتد.آغاز داستان فرامرزنامه شباهت بسیاری به آغاز داستان بیژن ومنیژه دارد.در ابتدای این داستان ها تنی چند از پهلوانان در دربار پادشاه به میگساری و رامشگری مشغول هستند که ناگهان دادخواهی از راه میرسد و از ستمی که بر او رفته شکایت می کند.در داستان فرامرزنامه این داد خواه نوشاد هند است. او پیکی ازجانب خود به دربار کیکاووس فرستاده و از وی کمک خواسته تا او را از پنج رنج جانکاه که سبب به ستوه آمدنش شده،رهایی بخشد.
دشمنان نوشاد که باعث رنج و عذاب اوشده اند عبارتند از:یکی کناس دیو مردار خوار که در وادی مرغزار زندگی میکند و سالی یک بار به خان و مان او در میآید و دختری از او میرباید و تاکنون سه دختر از او ربوده است.دیگری پادشاهی در سرزمین هندبار است به نام کید که فردی است متجاوز و از نوشاد باج های گران میستاند و سه دیگرگرگی سخنگوست مشهور به گرگ گویا که در بیشۀ مرزغون کنام دارد و هیچ کس را یارای مقاومت در برابر او نیست.چهارم اژدهایی است دژم و مردم خوار که تنها ایرانیان توان رویارویی با او را دارند و پنجم سی هزار کرگدن در سرزمین خوم سار است که در زور چون پیل و در تک چون آهوند و در هر مرز و بومی که قدم گذارند،آن سرزمین را به تباهی میکشند.
از میان پهلوانانی که در دربار کیکاووس حضور دارند ابتدا فرامرز داوطلب انجام این کار میشود.سپس بیژن و پس از او دیگر پهلوانان ایرانی از جمله گرگین و زرسپ نیز با فرامرز همراه میشوند و به سوی هند حرکت میکنند.هنگامی که فرامرز به سرزمین هند میرسد، نخست عزم نبرد با کناس دیو میکند.او در راه رسیدن به کناس دیو با دیوان و ددان بسیاری از جمله شیر و یوز و گرگ و ببر میجنگد و آنان را از پای در میآورد.فرامرز در نبرد با کناس دیو نیز پیروز میشود و سه

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...