هدف این الگو تعیین (شناسایی و اولویت بندی) دانش،مهارت ها و نگرش های لازم(نیازهای آموزشی)برای انجام احسن وظایف شغلی می باشد. از لحاظ قلمرو و این الگو برای تعیین نیازهای آموزشی در سطح شغل مناسب است.
پایان نامه - مقاله - پروژه
مراحل الگو:
احساس نیاز یا وجود شکلی که انجام پروژه نیازسنجی را ایجاب می کند.
در این مرحله در واقع ضرورت های پژوهش نمایان می شوند.
شناسایی و تعریف قلمرو تحقیق
در این مرحله حوزه شمول یا به عبارتی دایره نفوذ تحقیق مشخص و تعریف می شود.
شناسایی و تعریف مشاغل موجود در قلمرو تحقیق
دراین مرحله مشاغل موجود در قلمرو تحقیق شناسایی ،تحلیل و بر حسب درجه تشابه دسته بندی می شوند.
شناسایی و تحلیل وظایف و الزامات و شرایط انجام آن
پژوهشگر در این مرحله با توجه به شرح وظایف مکتوب،و از طریق پرسش ،مصاحبه،کاربینی و کارورزی به شناختی عینی از فضا ،الزامات و اقتضائات مشاغل و رویه ها ،ابزار و امکانات و الزامات و شرایط ایفای وظایف هر شغل دست می یابد.
استخراج دانش،مهارت یا نگرش لازم برای انجام هر شغل استخراج می شود.
در این مرحله بر اساس شناختی که در نتیجه مراحل قبل نسبت به وظایف کلی سازمان و مشاغل و وظایف قلمرو تحقیق بدست آمده است دانش و مهارت و با نگرش های لازم برای انجام احسن وظیفه هر شغل استخراج می شود.
تهیه و تدوین فرم (پرسشنامه ) دانش و مهارتهای هر شغل
دراین مرحله دانش و مهارتهای لازم برای انجام وظایف که در مرحله قبل شناسایی شده اند پس از ویراستاری در قالب یک پرسشنامه قرار می گیرند و با چهار مفهوم ضرورت ،اهمیت ،فراوانی تکرار ،سطح بازخوانی ،سختی یادگیری جهت اولویت بندی مورد پرسش قرار می گیرند.
شناسایی و انتخاب آگاهی دهندکلیدی
در این مرحله افراد بسیار خبره و کلیدی که فرض می شوند یا محرز گشته است ،که اطلاعات جامعی درباره موضوع داشته و از این جهت به نوعی صاحب نظر محسوب می شوند جهت اظهار نظر درباره دوم.ن ها و تکمیل و اولویت بندی آنها با کمک یاران نیازسنجی شناسایی و با توجه به جوانب مختلف و مقتضیات طرح نیازسنجی انتخاب و دعوت به همکاری می شوند.
توزیع و تکمیل پرسشنامه و اولویت بندی نیازها
در این مرحله پرسشنامه های هر شغل در اختیار آگاهی دهندگان کلیدی قرار می گیرند تا باتوجه به معیارهای و تعاریف ارائه شده به اظهار و نظر درباره درجه اولویت د.م.ن ها ذکر شده بپردازند. پس از گرداوری فرمها ،داده ها ی حاصل جهت تعیین اولویتها پردازش و نیازهای آموزشی در یک مقیاس رتبه ای یا فاصله ای ،بر حسب هر یک از مفاهیم یا معیارهای اولویت بندی و در کل به ترتیب نزولی اولویت بندی می شود.
دسته بندی الگوهای نیازسنجی آموزش
تاکنون دسته بندیهای متفاوتی از الگوهای نیاز سنجی آموزشی ارائه شده است که در یک دسته بندی کلی ،روشها و فنون نیازسنجی را می توان به چهار دسته زیر تقسیم کرد:
۱-الگوهای هدف محور
در این دسته از الگو های نیازسنجی،شناسایی وضع موجود ،تعیین آرمانها و مقایسه این دو ،اساس کار سنجش نیازها را تشکیل می دهند.از مهمترین الگو هایی که دراین طبقه بندی جای می گیرند عبارتند از:الگوی کلاسیک کافمن،الگوی استقرایی کافمن ،الگوی قیاسی کافمن،الگوی پیشنهادی کلاین.نقطه مشترک تمام این الگوه آن است که اولا از مجموعه ای از تکنیکها بهره می جوید و ثانیا با وجود تفاوتهای موجود میان آنها ،همواره به نحوی با تعیین اهداف سازمان یا برنامه سرو کار دارند.
۲-تکنیک ایجاد توافق(توافق محور)
این تکنیک ها ابزار کارنیازسنجی را تشکیل می دهند و در صورتی که در قالب یک طرح تدوین شوند ،اطلا عات مفیدی را بدست می دهند.
هسته مشترک تمام این تکنیکها در این است که دصدد جمع آوری و ایجاد توافق بین نظرات و عقاید افراد مختلف در ارتباط با مساله یا نیاز خاصی هستند.مهمترین تکنیکهایی که دراین طبقه جای می گیرند عبارتند از:تکنیکهای دلفای،تکنیک فیش بول،تکنیک تل استار،و مدل سه بعدی.
۳-تکنیک مسئله محور
این تکنیکها همانگونه از اسم آنها پیداست،در صدد مشخص کردن نقاط ضعف ومسایل و مشکلات سازمان یا کاستیهای موجود در عملکرد افرد هستند تا بر اساس شناسایی این مسائل و معضلات و پیشنهاد اقدامات اصلاحی ،راندمان و بازده کلی سازمان و افراد را افزایش دهند. مهمترین تکنیکهایی که دراین طبقه جای می گیرند عبارتند از تکنیک هرم یا درخت خطا،تکنیک رو یداد مهم یا بحرانی ،تکنیک آزمون وظایف کلیدی و تکنیک تجزیه و تحلیل شغل.
۴-روش های ترکیبی
دراین دسته از روش های نیازسنجی ،ترکیبی از روشها ،طرحی نسبتا جامع برای نیازسنجی را ارائه می کند ودر آنها تعیین قالبها و چارچوبه از اهمیت خاصی بر خوردارند . مهمترین روشهایی که در این طبقه جای می گیرند عبارتند از نیازسنجی در سطح موسسه آموزشی ،مدل منابع انسانی و غیره
موانع انجام نیازسنجی آموزشی
محمدی(۱۳۸۵) معتقد است که جهت اجرای نیازسنجی ممکن است موانعی وجود داشته باشد که در زیر به برخی از این موانع پرداخته می شود
۱- مقاومت بعضی از کارکنان در برابر نیازسنجی
مقاومت برخی از کارکنان در برابر نیازسنجی ممکن است دلایل متعددی داشته باشد که در زیر به بیان بعضی از این دلایل می پردازیم:
الف- از آنجائیکه اجرای نیازسنجی در نهایت به تغییر در برنامه های سازمان و بهبود سازمانی می انجامد،بدین جهت ممکن است برخی از کارکنان فکر کنند که منافع و موقعیت آنان در سازمان به مخاطره بیفتد.
ب- نگرانی از اینکه ممکن است اطلاعات بدست آمده از نیازسنجی مورد سوء استفاده قرار بگیرد وبرخی از اطلاعات محرمانه در دست افرادی غیر از کارکنان سازمان یا سازمانها و شرکتهای رقیب قرار گیرد.
ج- عدم انگیزه کارکنان جهت شرکت در اجرای نیازسجی آموزشی
۲- موانع و مشکلات مالی
اجرای نیازسنجی آموزشی ،مستلزم صرف هزینه های قابل توجهی برای سازمان می شود و به دلیل مشکلات مالی سازمان ممکن است نتواند نیازسنجی را به طور کامل و همه جانبه اجراء نمود.
۳- عدم وجود نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده
برای اجرای نیازسنجی آموزشی وجود افراد متخصص و با تجربه در این خصوص ضروری استو در این مورد لازم است افراد تحصیل کرده و با تجربه در مسائل آموزشی در تیم نیازسنجی با سازمان همکاری داشته باشند و برای سایر کارکنا ن خصوصا،افرادی که مستقیما در گیر اجرای نیازسنجی می باشند ،جلسات توجیهی برگزار شود.
۴- عدم اعتقاد و اهمیت مدیران بر آموزش و نیازسنجی آموزشی
چنانچه مدیران سازمان آموزش را به منزله هزینه بپندارند نه سرمایه گذاری،اجرای نیازسنجی و برنامه آموزشی با موفقیت همراه نخواهد بود.زیرا اجرای چنین برنامه هایی به حمایت مدیران و سیاستگزاران سازمان نیاز دارد.(محمودی ده چشمه،۱۳۸۷،ص۳۷)
آشنایی با ساختار و وظایف کتابخانه ملی
مقدمه
در این بخش در ابتدا به تاریخچه کتابخانه ملی پرداخته می شود و بعد آن به اهداف و تشکیلات و سرانجام به شرح وظایف شغلها پرداخته می شود.
تاریخچه
کتابخانه ملی ایران رسما در سال ۱۳۱۶ شمسی در ساختمان نسبتا کوچکی که در اصل برای کتابخانه موزه ایران باستان در نظر گرفته بود تاسیس شد ولی پیش از آن کتابخانه های دیگری به صورت غیر رسمی وظیفه کتابخانه ملی را انجام داده اند که نخستین آنها دارالفنون بود که همزمان با افتتاح مدرسه دارالفنون در سال ۱۲۳۱شمسی به فرمان میرزا تقی خان امیرکبیر صدر اعظم ناصرالدین شاه ایجاد شد.
در سال ۱۲۷۷شمسی کتابخانه کوچکی دیگری به نام کتابخانه ملی جنب کتابخانه دارالفنون گشایش یافت.نه سال بعد یعنی در سال ۱۲۸۶شمسی این دو کتابخانه در هم ادغام شدند و با نام کتابخانه عمومی معارف آغاز به کار کرد.
بنابراین اگر قدمت کتابخانه ملی بر مبنای مجموعه اش سنجیده شود عمر کتابخانه ملی را باید ۱۵۰سال دانست و اگر نام ملاک باشد باید تاریخ تاسیس آن را به سال ۱۳۱۶ شمسی نسبت داد(کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران،۱۳۷۹، ۱۲-۷).

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...