شکل ۱-۵- ساختار ستاره­ای
۱-۲-۱-۳- ساختار حلقوی[۳۴]
در این ساختار تمام وسیله­ ها به شکل یک حلقه بسته به یکدیگر متصل هستند بنابراین هر وسیله مستقیما به دو وسیله دیگر در ارتباط است که در دو طرف آن قرار دارند.
پایان نامه - مقاله - پروژه
نقطه ضعف شبکه ­های حلقوی این است که به سخت افزار پیچیده نیاز دارد. (کارت شبکه آن گران قیمت است)
و نقاط قوت شبکه ­های حلقوی عبارتند از:

 

    1. نصب شبکه با این ساختار ساده است.

 

    1. توسعه شبکه با این ساختار به راحتی انجام می­ شود [۱۸].

 

شکل ۱-۶- ساختار حلقوی
۱-۲-۱-۴- ساختار مش[۳۵]
در این ساختار وسیله­ ها از طریق ارتباطات فراوان بین گره­ها به یکدیگر متصل هستند. در یک شبکه مش هر گره با تمام گره­ها ارتباط دارد. مزیت این نوع شبکه این است که هر کامپیوتر با سایر کامپیوترها ارتباطی مجزا دارد که دارای بالاترین درجه پایداری و اطمینان است. اگر یک کابل از شبکه ارتباطی در ساختار مش قطع شود شبکه همچنان فعال باقی خواهد ماند. ضعف اساسی شبکه ­های مش آن است که از تعداد زیادی خطوط ارتباطی استفاده می­ کند، به خصوص هنگامی که تعداد ایستگاه­ها افزایش می­یابد، به همین دلیل این ساختار از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست.
شکل ۱-۷- ساختار مش
۱-۲-۲- اجزای شبکه
اجزای اساسی شبکه عبارتند از سخت افزار شبکه [۳۶]، رسانه­های انتقال و نرم افزار شبکه[۳۷].
۱-۲-۲-۱- سخت افزار شبکه
جزء اصلی یک شبکه کامپیوتری سخت افزار شبکه است. کامپیوترها در یک شبکه به دو گروه سرویس دهنده و سرویس گیرنده تقسیم می­ شود. کامپیوتر سرویس دهنده کامپیوتری است که دارای قدرت و سرعت بالاتری است، سرویس گیرنده­ها به سرویس دهنده متصل هستند و در شبکه ­های نظیر به نظیر هیچ سرویس دهنده­ای وجود ندارد.
۱-۲-۲-۲- رسانه­های انتقال
انتقال داده ­ها و عبور سیگنال­ها از انتقال دهنده به گیرنده­ها از طریق یک مسیر صورت می­گیرد که این مسیر رسانه نام دارد.
رسانه­های هدایت شده[۳۸]
در این گونه رسانه ­ها داده ­ها از طریق مسیرهای فیزیکی انتقال می­یابند، گونه­ های متفاوتی از کابل­ها در این رسانه ­ها مورد استفاده قرار می­گیرند که با توجه به ساختار شبکه انتخاب می­شوند، که گونه ­هایی از آن­ها عبارتند از کابل­های هم­محور، زوج سیم­های به هم تابیده شده مسی[۳۹] و کابل فیبرنوری.
رسانه­های هدایت نشده[۴۰]
در این رسانه ­ها هیچ سیمی وجود ندارد و اطلاعات از طریق امواج رادیویی یا مایکروویو انتقال می­یابند.
۱-۲-۲-۳- نرم افزار شبکه
نرم افزار شبکه مجموعه ­ای از نرم افزارهاست که به کامپیوترهایی که با هم در ارتباط هستند اجازه می­دهد که به صورتی راحت و کم هزینه از نرم افزارها استفاده کنند. نرم افزار شبکه عملکرد هر سیستم شبکه را کنترل می­نماید، به عنوان مثال کنترل می­ کند که چه کسانی اجازه استفاده از شبکه را دارند، چه زمانی می­توان از شبکه استفاده کرد، کاربران اجازه انجام چه کارهایی را دارند و چه منابعی برای شبکه در دسترس می­باشد.
کارت شبکه (NIC)[41]
هر کامپیوتر به یک کارت شبکه نیاز دارد، که به هر ایستگاه اجازه می­دهد تا با سایر ایستگاه­ها تبادل اطلاعات کنند.
سوییچ[۴۲]
سوییچ­ها اساسا پل­های ارتباطی[۴۳] هستند که چندین قسمت دارند و قسمت­ های مختلف شبکه را به یکدیگر متصل می­ کنند.
هاب
یک هاب برای متصل کردن چندین کامپیوتر و وسیله از طریق کابل­های خاص استفاده
می­ شود. هاب­ها ارزان هستند و اتصال­ها آسان صورت می­گیرد[۱۸].
مسیریاب
در محیطی که قسمت­ های مختلفی از شبکه وجود دارد، ممکن است یک پل ارتباطی به منظور اطمینان از ارتباطات سریع میان قسمت­ های مختلف، کافی نباشد. در چنین محیطی وسیله­ای لازم است که نه تنها آدرس هر قسمت از شبکه را بداند بلکه بتواند بهترین مسیر را برای ارسال داده ­ها به قسمت­ های مختلف تعیین کند، به چنین وسیله­ای مسیریاب گویند. مسیریاب­ها نسبت به پل­های ارتباطی اجازه دسترسی به اطلاعات بیشتری را دارند و از این اطلاعات به منظور مدیریت بهتر ترافیک در شبکه استفاده می­ کنند. مسیریاب­ها گاهی مدخل[۴۴] نیز نامیده می­شوند [۱۸].
۱-۲-۳- چگونه شبکه­ ها داده ­ها را ارسال می­ کنند؟
معمولا داده ­ها به صورت فایل­هایی با اندازه­ های بزرگ می­باشند. اگر کامپیوترها همزمان تعداد زیادی داده را در شبکه قرار دهند، شبکه نمی­تواند به درستی کار کند و سرعت شبکه کاهش می­یابد. مقادیر زیاد داده به عنوان یک واحد بزرگ عملکرد شبکه را مختل می­نماید و ارتباطات را امکان­ناپذیر می­سازد، زیرا کامپیوتر­ها کابل­ها را توسط داده ­ها پر کرده ­اند. از آن­­جایی که کاربران مایل هستند داده ­ها را به سرعت و به آسانی در شبکه عبور دهند، داده ­ها باید به قسمت­ های کوچک و قابل اداره شکسته شوند، که به این قسمت ­ها بسته[۴۵] گفته می­ شود.
بسته­ها واحدهای اساسی شبکه ­های ارتباطی هستند. با تقسیم داده ­ها به بسته­ها، انتقالات مجزا به سرعت صورت می­پذیرد و از این رو هر کامپیوتر در شبکه شانس بیشتری برای انتقال و دریافت اطلاعات دارد. در کامپیوتر گیرنده، بسته­ها جمع­­آوری می­شوند و به منظور بدست آوردن داده اصلی با ترتیبی مناسب سرهم­بندی می­شوند.
هنگامی که کامپیوتر فرستنده، داده ­ها را به بسته­ها می­شکند، اطلاعات کنترلی خاصی را در هر یک از بسته­ها قرار می­دهد که از طریق آن :

 

    1. داده اصلی از طریق قسمت­ های کوچک غیر جفت شده ارسال می­گردد.

 

    1. داده ­ها به ترتیب صحیح در مقصد با هم جفت می­شوند.

 

    1. داده ­ها برای بررسی خطا بعد از جفت شدن بررسی می­شوند.

 

بسته­ها می­توانند شامل انواع بسیاری از اطلاعات شامل پیام­ها، فایل­ها و یا داده ­های کنترلی خاص کامپیوتری باشند. مولفه­های بسته عبارتند از:

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...