نتایج تحلیلی تحقیق فلارتی (۲۰۰۶) نشان داده است که ارتباط مثبت بین هوش فرهنگی ترغیبی تیمی و پذیرش و زمان ادغام تیمی برای اعضای جدید وجود داشته است هم راستا با نتایج این پژوهش که بین هوش فرهنگی و تعهد سازمانی ارتباط مثبت و معنی داری وجود دارد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
یافته های مطالعه راکستل و کوک یینگ (۲۰۰۶) نشان داده است که هوش فرهنگی اعضای محلی گروه ها، تأثیرات منفی تنوعات فرهنگی بر اعتماد را کاهش داده است؛ و در پژوهش پیش رو نیز همزمان با افزایش هوش فرهنگی معلمان تعهد سازمانی آن ها نیز افزایش پیدا کرده است.
سون آنگ و همکاران (۲۰۰۶) در مطالعه تحقیقاتی خود به نتیجه تبعیض چهار عامل هوش فرهنگی در ارتباط با عوامل شخصیتی پی بردند؛ در این پژوهش نیز نتایج متفاوتی بین هر بعد از هوش فرهنگی با تعهد سازمانی به دست آمده است.
نتایج تحقیق ون داین و همکاران (۲۰۰۷) نشان داد که هر کدام از ابعاد هوش فرهنگی با هر کدام از متغیرهای: سازگاری، تصمیم گیری، انطباق فرهنگی و عملکرد وظیفه ای ارتباط دارد؛ اما در این پژوهش فقط بعد رفتاری با تعهد در ارتباط است.
ون دریل (۲۰۰۸) معتقدند که هوش فرهنگی سازمانی رابطه مثبتی با اثربخشی سازمانی و عملکرد سازمانی دارد؛ پژوهشگر این پژوهش نیز طبق نتایج آماری به دست آمده معتقد به وجود رابطه مثبت بین هوش فرهنگی با تعهد سازمانی است.
نتایج پژوهش رحیم نیا، مرتضوی و دلارام (۱۳۸۹) که بین هوش فرهنگی و عملکرد وظیفه ای مدیران صورت گرفته است نیز حاکی از وجود رابطه مثبت و معنی داری بین این دو متغیر می باشد و هم جهت بودن با تحقیق پیش رو را نشان می دهد.
ابزری، اعتباریان و خانی (۱۳۸۹) دریافتند که بین هوش فرهنگی و مؤلفه های آن با اثربخشی گروهی رابطه معناداری وجود دارد. نتیجتاً نتایج این پژوهش نیز با تحقیق حاضر هم راستا می باشد.
پژوهش نوری و همکارانش (۱۳۸۹) نیز بیانگر وجود رابطه ای مثبت و معنی دار بین اشتیاق شغلی و تعهد سازمانی است و نشان از هم خطی با نتایج پژوهش این محقق می باشد.
براساس یافته های تحقیق نائیجی و عباسعلی زاده (۱۳۹۰) همبستگی قوی میان هوش فرهنگی و شاخص های فرعی آن با ویژگی های کارآفرینانه برقرار است. و هوش فرهنگی رفتاری بیشترین رابطه مثبت را با کارآفرینی دارد و این نشان از هماهنگی نتایج با پژوهش محقق می باشد چرا که در این پژوهش نیز بعد رفتاری هوش فرهنگی نزدیکترین رابطه را با تعهد سازمانی دارد.
نتیجه تحقیق قدم پور، مهرداد و جعفری (۱۳۹۰) نیز موازی با پژوهش حاضر است زیرا ارتباط معنی دار بین ویژگی های شخصیتی و هوش فرهنگی برقرار است و در این پژوهش نیز بین هوش فرهنگی و تعهد چنین ارتباطی وجود دارد.
حسنی نسب و قادری (۱۳۹۰) ارتباط مثبت و معنی داری هم جهت با پژوهش حاضر بین هوش فرهنگی و بهره وری مدیران به دست آوردند.
پژوهش خوشبخت (۱۳۹۰) نشان می دهد که بین هر کدام از مؤلفه های هوش فرهنگی با اثربخشی مدیران تأثیر مثبت وجود دارد ولی در پژوهش حاضر فقط بعد رفتاری هوش فرهنگی با تعهد سازمانی رابطه معنا دار دارند.
بخشایش (۱۳۹۱) به این نتیجه رسید که بین هوش هیجانی و تعهد سازمانی همبستگی وجود ندارد که خلاف نتایج این تحقیق می باشد.
تحقیق محمدپور (۱۳۹۱) بیان می کند که بین هوش فرهنگی کارکنان در چهار مؤلفه با رفتار شهروندی سازمانی رابطه مستقیم و معناداری وجود دارد که نتیجه کلی تحقیق با پژوهش حاضر هم راستا بوده ولی مقایسه ارتباط کلیه مؤلفه های هوش فرهنگی با متغیر وابسته هر پژوهش متفاوت است.
نتیجه پژوهش اسلام پور (۱۳۹۱) نیز با تحقیق پیش رو همسو می باشد چرا که ارتباط مثبت و معنی داری را بین هوش فرهنگی و عملکرد کارکنان به دست آورده است و مانند این پژوهش مؤلفه رفتاری هوش فرهنگی بیشترین رابطه را با عملکرد دارد.
زندی فر (۱۳۹۱) نیز ارتباط مثبتی را بین ابعاد هوش فرهنگی و عملکرد مدیران به دست آورده است و مؤلفه شناختی را قویترین بعد هوش فرهنگی می داند در صورتی که در این پژوهش بعد رفتاری قویترین ارتباط را داراست.
فردوسی و همکارانش (۱۳۹۱) همچنین نتایجی مشابه با نتایج پژوهش پیش رو به دست آورده اند که حاکی از برقرار بودن ارتباطی مثبت و معنادار بین ویژگی های شخصیتی با تعهد سازمانی می باشد.
Petrovic (2011) به نتیجه لذت بردن معلمانی که دارای هوش فرهنگی بالا بودند و یا پیش بینی هوش فرهنگی بالایی برای آن‌ها بود از ارتباط‌های بین فرهنگی و تجربه کلاس‌های چند فرهنگی به عنوان چالش یادگیری فرهنگی باز و ارتباط با مردم دیگر فرهنگ‌ها رسید. یعنی بین هوش فرهنگی با یادگیری فرهنگی باز ارتباطی را به دست آورد که با ارتباط بین متغیرهای این پژوهش هم جهت است.
احمدی و همکاران (۱۳۹۲) هم به نتایجی هم مسیر بین برقراری رابطه مثبت و معنی دار هوش فرهنگی مدیران با توان حل تعارض کارکنان با موضوع هوش فرهنگی با تعهد سازمانی پژوهش حاضر رسیده اند.
امیر کافی و هاشمی نسب (۱۳۹۲) به این دریافت رسیدند که عدالت سازمانی، به شکل غیر مستقیم، از طریق دو متغیر حمایت سازمانی و اعتماد سازمانی بر تعهد تأثیر می گذارند. در این پژوهش نیز بعد رفتاری هوش فرهنگی بر تعهد تأثیرگذار است.
رمضانیان و همکاران (۱۳۹۲) براساس تحلیل های آماری انجام شده متوجه وجود همبستگی مثبت و معنادار بین سه بعد از تصمیم گیری مشارکتی بر تعهد سازمانی شدند. در این پژوهش نیز بین یک بعد از هوش فرهنگی و تعهد سازمانی همبستگی وجود دارد.
نجفی (۱۳۹۲) با به دست آوردن عدم رابطه بین هوش معنوی و تعهد سازمانی به نتیجه متفاوت با پژوهش حاضر دست یافته است.
نتایج پژوهش انصاری و همکاران (۲۰۱۲) نیز در راستای پژوهش حاضر به معنای وجود همبستگی بین هوش فرهنگی با مدیریت تحول می باشد.
نتیجه تحقیق جناآبادی و همکاران (۲۰۱۳) بیان می دارد که ارتباطی مثبت و معنادار بین ابعاد هوش فرهنگی با تعهد سازمانی برقرار است که به یافته های پژوهش حاضر نزدیک است.
نتایج کار تحقیقاتی اسکندرپور و همکاران (۲۰۱۳) که وجود ارتباط عمیق بین هوش فرهنگی (مدل سه بعدی) با تعهد سازمانی است با نتایج این پژوهش همخوانی دارد.
یافته های پژوهش محمدی و برومند (۲۰۱۴) هم راستایی با پژوهش حاضر را نشان می دهد چون به ارتباط مثبت و معناداری بین هوش فرهنگی با تعهد سازمانی رسیده اند.
نتایج پژوهش Sahin, & Gubuz, & Koksal (2014) نیز به وجود همبستگی بین بعضی از فاکتور های شخصیتی بر ابعاد فراشناختی و رفتاری هوش فرهنگی و بعضی دیگر بر بعد انگیزشی رسیده اند که در این پژوهش نیز سه بعد فراشناختی، شناختی و انگیزشی بدون تأثیر و بعد رفتاری تأثیرگذار بر تعهد می باشد.
۵-۳-۲فرضیه های فرعی
۵-۳-۲-۱ فرضیه فرعی اول
بین بعد فراشناختی هوش فرهنگی با تعهد سازمانی معلمان زن مدارس دولتی مقطع ابتدایی شهر مشهد همبستگی وجود دارد.
بر طبق نتایج حاصل از ضریب همبستگی اسپیرمن (r = 0.051 , P>0.01)، بین بعد فراشناختی هوش فرهنگی و تعهد سازمانی معلمان زن مدارس دولتی مقطع ابتدایی شهر مشهد رابطه معناداری وجود ندارد.
یافته های مطالعه راکستل و کوک یینگ (۲۰۰۶) نشان داده است که رابطه معناداری میان هوش فرهنگی فراشناختی و تنوع گروهی در مورد پیش بینی اعتماد وجود داشته است. ولی در این پژوهش رابطه معنی داری میان ابعاد انگیزشی و رفتاری با تعهد وجود دارد.
بر طبق نتایج پژوهش پرهیزگار (۱۳۸۹) بین بعد فراشناختی هوش فرهنگی با اثربخشی مدیران رابطه وجود دارد که عدم همسویی را با نتیجه پژوهش حاضر در بردارد.
از تحقیق ولی زاده (۱۳۹۱) متوجه می شویم که بین بعد فراشناختی هوش فرهنگی با تعهد سازمانی رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد که این نشان دهنده تفاوت نتیجه با پژوهش پیش رو می باشد.
نتایج حاصل از پژوهش فولادوند (۱۳۹۲) حاکی از عدم وجود رابطه بین بعد استراتژی هوش فرهنگی کارکنان با وفاداری مشتریان می باشد که هم جهتی نتیجه را با این فرضیه از پژوهش حاضر نشان می دهد.
۵-۳-۲-۲ فرضیه فرعی دوم
بین بعد شناختی هوش فرهنگی با تعهد سازمانی معلمان زن مدارس دولتی مقطع ابتدایی شهر مشهد همبستگی وجود دارد.
بر طبق نتایج حاصل از ضریب همبستگی اسپیرمن (r = 0.077 , P>0.01)، بین بعد شناختی هوش فرهنگی و تعهد سازمانی معلمان زن مدارس دولتی مقطع ابتدایی شهر مشهد رابطه معناداری وجود ندارد.
بر طبق نتایج پژوهش پرهیزگار (۱۳۸۹) بین بعد شناختی هوش فرهنگی با اثربخشی مدیران رابطه معنی دار تأیید نشده است که همسویی را با نتیجه پژوهش حاضر را اثبات می کند.
از تحقیق ولی زاده (۱۳۹۱) متوجه می شویم که بین بعد شناختی هوش فرهنگی با تعهد سازمانی رابطه مستقیم و معنی دار وجود دارد که این نشان دهنده تفاوت نتیجه با پژوهش پیش رو می باشد.
نتایج حاصل از پژوهش فولادوند (۱۳۹۲) حاکی از وجود رابطه بین بعد دانش هوش فرهنگی کارکنان با وفاداری مشتریان می باشد که خلاف جهت نتیجه را با این فرضیه از پژوهش حاضر نشان می دهد.
با توجه به نتایج پژوهش آذروند و همکاران (۲۰۱۳) تطبیق کاملی بین نتایج هر دو پژوهش برقرار است چرا که در بررسی نتایج هر دو پژوهش بین بعد شناختی هوش فرهنگی با تعهد سازمانی ارتباطی دیده نشده است.
نتیجه تحقیق جناآبادی و همکاران (۲۰۱۳) بیان می دارد که بعد دانشی هوش فرهنگی بیشترین تأثیر را بر تعهد دارد در صورتی که بر اساس یافته های این پژوهش بعد رفتاری بیشترین تأثیر را دارد.
نتیجه کار تحقیقاتی اسکندرپور و همکاران (۲۰۱۳) این است که بین ابعاد هوش فرهنگی بعد دانشی قویترین همبستگی را با تعهد دارا است . برخلاف پژوهش پیش رو بعد رفتاری بیشترین همبستگی را با تعهد دارد.
یافته های پژوهش محمدی و برومند (۲۰۱۴) بعد دانشی را مؤثرترین بعد از هوش فرهنگی بر تعهد می دانند در صورتی که در این پژوهش بعد رفتاری قویتر عمل کرده است.
۵-۳-۲-۳ فرضیه فرعی سوم
بین بعد انگیزشی هوش فرهنگی با تعهد سازمانی معلمان زن مدارس دولتی مقطع ابتدایی شهر مشهد همبستگی وجود دارد.
بر طبق نتایج حاصل از ضریب همبستگی اسپیرمن (r = 0.194 , P<0.01) بین بعد انگیزشی هوش فرهنگی و تعهد سازمانی معلمان رابطه مثبت و معنی دار با شدتی ضعیفی وجود دارد. و با توجه به ضریب رگرسیون استاندارد شده به دست آمده (۰٫۰۲۱= β) این تأثیر به لحاظ آماری معنادار نمی باشد.
نتایج تحلیلی تحقیق فلارتی (۲۰۰۶) نشان داده است که بعد انگیزشی هوش فرهنگی ترغیبی تیمی بسیار در پذیرش و زمان ادغام تیمی برای اعضای جدید تأثیرگذار بوده است ولی در پژوهش حاضر بعد رفتاری تأثیر بیشتری را بر تعهد داشته است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...