در ابتدا به منظور حذف متغیر های کنترل از جمله سن،جنس،مقطع تحصیلی،پایه تحصیلی و هوش کنترل شدند وهوش آنان توسط آزمون هوشی وکسلر سنجیده شد واز بین جامعه،۱۰۰ نفر دانش آموز انتخاب شدند،و باز ازبین آنها۶۰ نفربصورت تصادفی که دامنه هوشی آنان بین۱۱۰-۱۰۰بود انتخاب شدند.
اطلاعات این پژوهش به وسیله پرسشنامه های سلامت عمومی گلدبرگ و عزت نفس کوپر اسمیت جمع آوری شده است . پس از آن که دانش آموزان به طور تصادفی به دو گروه آزمایش وگواه تقسیم شدند ، مورد پیش آزمون سلامت عمومی گلدبرگ و عزت نفس کوپر اسمیت قرار گرفتند . سپس مداخله آزمایشی ( آموزش مهارت های زندگی ) بر روی دانش آموزان گروه آزمایش انجام گرفت . پس از اتمام مداخله آزمایشی ، دانش آموزان هر دو گروه آزمایش و گواه مورد پس آزمون پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و عزت نفس کوپر اسمیت قرار گرفتند .
۳-۵-۱ رئوس جلسات آموزش مهارت های زندگی
جلسه اول : آشنایی با اعضای گروه و موضوعات دوره آموزشی
مطالب آموزشی ارائه شده :
توضیحاتی مقدماتی پیرامون دوره آموزشی و اهمیت و لزوم فعالیت گروهی در این دوره
اهمیت و ضرورت مهارت های زندگی برای ورود به زندگی همسالان و نقش آن در انتخاب های مهم زندگی مانند انتخاب رشته ، انتخاب شغل ، انتخاب همسر و ….
دانلود پروژه
موضوع تمرینات :
آشنایی با اعضای گروه (پی بردن به ویژگی ها و خصوصیات افراد )
تعیین گروه ها (عضو گیری ، تعیین نقش هر یک از اعضای گروه ها و نامگذاری گروه ها)
جلسه دوم : شناخت خود و توانایی های خود ( خودآگاهی )
مطالب آموزشی ارائه شده :
توضیحاتی پیرامون اهمیت شناخت فرد از توانایی ها ، استعدادها و علایق خود
نقش خود آگاهی و خودشناسی به عنوان یک مهارت زندگی در تعیین اهداف آینده .
موضوع تمرینات :
پی بردن به نقاط قوت شخصی و مهارت های فردی
آگاهی از اهداف آینده
آگاهی از وضعیت بدنی خود
پی بردن به مهارت های شغلی خویش
طرح سوال پیرامون هر یک از تمرینات و مباحث گروهی
جلسه سوم : شناخت ارزش های شخصی ، خانوادگی و اجتماعی
مطالب آموزشی ارائه شده :
تعریف مفهوم ارزش
معرفی انواع ارزش های فردی ، خانوادگی و اجتماعی
موضوع تمرینات :
پی بردن به ارزش ها
اولویت بندی ارزش های فردی ، خانوادگی و اجتماعی
طرح سوال پیرامون هر یک از تمرینات و مباحث گروهی
جلسه چهارم : شناخت در مورد پدیده ارتباط و نحوه برقراری ارتباط با دیگران
مطالب آموزشی ارائه شده :
تعریف مفهوم ارتباط
موانع ارتباطی
پل های ارتباطی
انواع ارتباط ( مثبت و منفی ، کلامی و غیر کلامی )
گوش دادن فعال
قاطعیت در رفتار و تفاوت رفتار قاطع با رفتارهای انفعالی و تهاجمی
عوامل ایجاد کننده ارتباط ( از قبیل احترام ، مسئولیت ، تفاهم ، تلاش و اهمیت دادن )
دوست یابی
موضوع تمرینات :
شناخت انواع ارتباط
ایفای نقش پیرامون ارتباط غیر کلامی (زبان بدن )
برآورد میزان قاطعیت
ایفای نقش در مورد رفتار قاطع داشتن از یک موقعیت فرض یا واقعی
شناخت عوامل ارتباطی در روابط با دوستان و اعضای خانواده
ترسیم روابط اعضای خانواده با بهره گرفتن از اشکال
طرح سوال پیرامون هر یک از تمرینات
تعیین خصوصیاتی که افراد در دوست یابی مد نظر قرار می دهند.
جلسه پنجم : شناخت در مورد اهمیت و چگونگی تعیین اهداف

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...