نگارش پایان نامه با موضوع : بررسی کیفیت خدمات دوسویه بین تولیدکننده و تأمین کننده ... |
پاراسورامان و همکاران افتخار اعلام تحقیق در مورد کیفیت خدمات را از آن خود کردند ( پاراسورامان و همکاران، 1990، 1988، 1985). این نویسندگان بر مبنای تحقیق کیفی، برآورد کیفیت خدمات حاصلشده از اطلاعات در مورد تعدادی از خدمات را به جای انتظار داشتن ابعاد کیفیت کالا در بخش تولیدی، تنظیم کردند. نخستین نتایجی که به واسطه عملکرد برخی شرکتهای خدماتی به دست آمد، بیانگر ابعاد کیفیت خدمات شامل: لمسپذیری، قابلیت اطمینان، تفاهم، شایستگی، احترام، صداقت، دسترسی، ارتباط و درک مشتری می شود. یک بررسی دیگر که منجر به یک درجهبندی 22 بخشی شد سروکوال نامیده شد که کیفیت خدمات را مبتنی بر 5 بعد لمس پذیری، قابلیت اطمینان، پاسخگویی، مسئولیت پذیری و همدلی برآورد کرد. این روش صرفاً بر انتظارات مشتریان استوار است و سپس ادارکات را بررسی می کند. این نویسندگان کیفیت خدمات را به عنوان شکاف بین انتظارات مشتری برای خدمات و ادراکاتشان از عملکرد خدمات، توصیف کردند.
ابعاد مشترک در نظرات همه دانشمندان نشان میدهد که ابعادی چون دانش و توانایی کارکنان، فروتنی، کاملبودن خدمات، سرعت و صحت در ارائه خدمات، زیبایی فضای ارائه خدمات از اهمیت بیشتری برخوردار است (الوانی، 1382: 17).
3-3-1- مدل تحقيق
شكافهای مدل را می توان به دو نوع تقسيم کرد: (شكل2-3).
-
- شكاف (مستقيم): اين شكاف در راستاي مسير اصلي زنجيرهتأمین تعريف شده است (مسير حركت فیزیکی كالا) كه از طرف تأمینكننده به شركت اصلي است.
-
- شكاف معكوس: اين شكاف در جهت عكس فرايند اصلي زنجيرهتأمین است (عكس حركت فيزيكي كالا) كه از طرف شركت اصلي به تأمینكننده است.
شكل3-1- شكاف مستقيم و معكوس
موجوديت الف
موجوديت ب
شكاف معکوس
شکاف مستقیم
در تحقيق حاضر به بررسي مدل شكاف مستقيم (F)، مدل شكاف معكوس ® و مدل شكاف تركيبي در زنجيره تأمین، براساس متغیرهای منتخب از بین متغیرهای اولیه کیفیت خدمات (در جدول 2-5) پرداخته ميشود. در شكل3-2 مدل مفهومي شکاف مستقیم و در شکل 3-3 مدل مفهومی شکاف معکوس نشان داده شده است.
تأمین کننده
عملکرد دریافتی تولیدکننده
عملکرد مورد انتظار تولیدکننده
عملکرد واقعی تأمین کننده
تدوین برنامه برای اجرای ادراکات
استنباط مدیران از انتظارات تولیدکننده
H1-1
H1-5
H1-6
H1-4
H1-3
H1-2
ارتباط با تولیدکننده
تولیدکننده
تولیدکننده
شكل3-2- مدل مفهومي شکاف مستقیم
تولیدکننده
تأمین کننده
استنباط مدیران از انتظارات تأمینکننده
تدوین برنامه برای اجرای ادراکات
عملکرد واقعی تولیدکننده
عملکرد دریافتی
عملکرد مورد انتظار
H2-3
H2-6
H2-4
H2-5
H2-1
H2-2
ارتباط با تأمینکننده
شکل3-3- مدل مفهومي شکاف معکوس
فرم در حال بارگذاری ...
[شنبه 1400-08-22] [ 02:10:00 ب.ظ ]
|