شکل ۲-۷: گروه بندی کاراکترهای متن …………………………………………………………….. ۴۰
شکل ۲-۸: اشکال مختلف کاراکترهای لاتین در (عبدالمونم وهمکاران، ۲۰۱۳) ……. ۴۴
شکل ۲-۹: متن میزبان اولیه قبل از نهان نگاری باروش (مارلی ماکاراند و همکاران، ۲۰۱۲) … ۴۶
شکل ۲-۱۰: متن حامل بعد از نهان نگاری باروش (مارلی ماکاراند و همکاران، ۲۰۱۲) …………………۴۶
شکل۳-۱: طرح کلی مکانیزم نهان نگاری پیام در متن………………………….۵۷
شکل۴-۱: مقایسه مقاومت الگوریتمهای نمونه با الگوریتم پیشنهادی …………………………………. ۶۴
شکل۴-۲: ظاهر متن بعد ازنهان نگاری با الگوریتم InSpUni …………………………………….. 65
شکل۴-۳: ظاهر متن نهان نگاری شده با بهره گرفتن از الگوریتم UniSpaCh……………………… 66
شکل ۴-۴: نمودرا مورد کاربرد نهان نگاری در سیستم ……………………………………. ۶۹
شکل ۴-۵: نمودار مورد کاربرد عملیات استخراج پیام …………………………………….. ۷۰
چکیده:
از ابتدای دیجیتالی شدن اسناد حقیقی و حقوقی، همواره مالکان اسناد آنها به دنبال روشی مناسب جهت حفاظت از حق اثر(کپیرایت)آن بودهاند.
گسترش و رشد روز افزون اینترنت باعث ایجاد تغییرات گسترده در نحوه زندگی و فعالیت شغلی افراد، سازمانها و موسسات شده است. امنیت اطلاعات یکی از مسائل مشترک شخصیت های حقوقی و حقیقی است. اطمینان از عدم دستیابی افراد غیر مجاز به اطلاعات حساس از مهمترین چالش های امنیتی در رابطه با توزیع اطلاعاتدر اینترنت است. اطلاعات حساس که ما تمایلی به مشاهده و دستکاری آنان توسط دیگران نداریم، موارد متعددی را شامل می شود که حجم بسیار زیادی، بالغ بر۹۰ درصد این اطلاعات را متون دیجیتال تشکیل میدهند.
با توجه به حجم بسیار زیاد اطلاعات متنی در دنیای امروز، و اشتراک گزاری آن در اینترنت، نیاز به انجام کارهای پژوهشی در این زمینه بر کسی پوشیده نیست و رمزنگاریونهان نگاری اسناد دیجیتال به عنوان یک تکنیک محرمانه در متون دیجیتال، میتواند موارد استفاده بسیار زیادی داشته باشد. به عنوان مثال یکی از مواردی که امروزه به صورت جدی مورد توجه قرار گرفته است جلوگیری از جعل اسناد الکترونیکی و اعمال حق اثر (کپیرایت) به صورت نهفته در داخل خود آن اثر می باشد.
در این پایان نامه، روش جدیدی برای حفاظت از کپی غیر مجاز متون دیجیتال با بهره گرفتن از نهان نگاری پیام در اسناد دیجیتال مانند(MS Word،MS Excel) ، ارائه شده است که این کار، با بهره گرفتن از درج کاراکترهای مخفی یونیکد نسبت به موقعیت کاراکترهای خاص نگارشی(مانند، کاما، نقطه، ویرگول ،دابل کوتیشن و.. ) در متن اصلی، با تغییر نامحسوس انجام شده است.
پایان نامه
درروش ارائه شده، پیام کاراکتر به کاراکتر پردازش شده و هر کاراکتر به صورت مجزا به یک عدد ۸ بیتی باینری تبدیل می شود. قبل از نهان نگاری، ابتدا طول پیام که یک مجموعه باینری ۸ بیتی است، درمتن اصلی به صورت زوج بیت “۰۰، ۰۱ ،۱۰،۱۱” نسبت به موقعیت کاراکترهای خاص نشانه گذاری می شود برای انجام این کار، به ازای هر کاراکتر، چهار کاراکتر مخفی (بدون طول یونیکد) در نظر گرفته شده است، به عبارت دیگر قبل و بعداز هر کاراکتر خاص در متن چهار زوج بیت با چهار علامت نشانه گذاری شده و این روند تا آنجا که کل بیت های پیام در متن نهان نگاری شود تکرار خواهند شد.
کلمات کلیدی:مخفی سازی اطلاعات، کپیرایت، نهان نگاری، احرازهویت، تشخیص دست کاری.
فصل اول: کلیـــــات تحقیق
انسان بزرگتر از یک جهان و بزرگتر از مجموعه جهان هاست. در اتحاد جان با تن، رازی بیش از راز آفرینش جهان نهفته است.
«هنری گیلر»
۱-۱-ﻣﻘﺪﻣﻪ
ﭘﻨﻬﺎن نگاریورمز نگاریدادهﻫﺎﺗﮑﻨﯿﮑﯽاﺳﺖﮐﻪازدﯾﺮﺑﺎزﻣﻮردﻋﻼﻗﻪﺑﺴﯿﺎریازاﻓﺮادﺑﻮدهاﺳﺖ. ﺑﺎﭘﯿﺸﺮﻓﺖﻋﻠﻮموداﻧﺶﺑﺸﺮیروﺷﻬﺎیﭘﻨﻬﺎنﺳﺎزیﻧﯿﺰﺑﻪﻧﻮﺑﻪﺧﻮدﺑﺎﭘﯿﺸﺮﻓﺖﻣﻮاﺟﻪﺷﺪهورﺳﺎﻧﻪﻫﺎیﻣﻮرداﺳﺘﻔﺎدهوﺗﮑﻨﯿﮏﻫﺎیﭘﻨﻬﺎنﺳﺎزیدادهﻫﺎﻧﯿﺰﺗﻮﺳﻌﻪﯾﺎﻓﺘﻪاﻧﺪ. دوﻫﺪفاﺻﻠﯽراﻣﯽﺗﻮانﺑﺮایﭘﻨﻬﺎنﺳﺎزیدادهﻫﺎدرﻧﻈﺮﮔﺮﻓﺖ. ﻫﺪفاولﮐﻪازدﯾﺮﺑﺎزﻣﻮردﺗﻮﺟﻪﺑﻮدهودﻟﯿﻞاﺻﻠﯽﭘﯿﺪاﯾﺶروﺷﻬﺎیﻣﺨﺘﻠﻒپنهان نگاریﻣﯽﺑﺎﺷﺪﭘﻨﻬﺎنﺳﺎزیدادهﻫﺎیﺳﺮیوﻣﺤﺮﻣﺎﻧﻪدرونرﺳﺎﻧﻪﻫﺎوﺣﺎﻣﻞﻫﺎیﻋﻤﻮﻣﯽاﺳﺖ(نیکولاس و همکاران،۱۹۹۸).
ﻫﺪفدومﮐﻪاﻣﺮوزهراﯾﺞﺷﺪهوﺑﻪدﻟﯿﻞﮐﺜﺮتاﺳﺘﻔﺎدهﻧﺴﺒﺖﺑﻪﻫﺪفاولﺑﯿﺸﺘﺮﺑﺮرویآنﮐﺎرﺷﺪهاﺳﺖ،درجاﻣﻀﺎیﺻﺎﺣﺐرﺳﺎﻧﻪدرونآنﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. درﺣﺎﻟﺖاولﻫﺪفاﺻﻠﯽﮔﻨﺠﺎﻧﺪنﺣﺠﻢﻗﺎﺑﻞﻗﺒﻮﻟﯽازدادهﻫﺎ،دررﺳﺎﻧﻪﺑﻪﻧﺤﻮیاﺳﺖﮐﻪاﻣﮑﺎنﺑﺎزﯾﺎﺑﯽآﻧﻬﺎﺗﻮﺳﻂاﻓﺮاددﯾﮕﺮﭘﯿﭽﯿﺪهوﺣﺘﯽاﻻﻣﮑﺎنﻏﯿﺮﻣﻤﮑﻦﺑﺎﺷﺪ. واﺑﺴﺘﻪﺑﻪﻧﻮعﭘﯿﺎموﻧﺤﻮهاﻧﺘﻘﺎلآنﻣﻌﻤﻮﻻًﺣﺘﯽاﻣﮑﺎنﮐﺸﻒوﺟﻮددادهﻫﺎیﻧﻬﻔﺘﻪدررﺳﺎﻧﻪﻧﯿﺰﻏﯿﺮﻗﺎﺑﻞﻗﺒﻮلﺑﻮدهودرﻫﺮﺻﻮرتاﻣﮑﺎنﺑﺎزﯾﺎﺑﯽدادهﺑﺮایاﻓﺮادﻏﯿﺮ،ﭘﺬﯾﺮﻓﺘﻨﯽﻧﯿﺴﺖ. دراﯾﻦﺣﺎﻟﺖﺣﺘﯽدرﻣﻮاردیﺧﺮاﺑﯽدادهﻫﺎﺑﺮاﺛﺮدﺧﻞوﺗﺼﺮفدررﺳﺎﻧﻪﭼﻨﺪاناﻫﻤﯿﺘﯽﻧﺪاﺷﺘﻪوﺣﺘﯽﻣﻄﻠﻮباﺳﺖ. اﯾﻦدرﺣﺎﻟﯽاﺳﺖﮐﻪدرﻫﺪفدومﺣﺠﻢﺑﺴﯿﺎراﻧﺪﮐﯽازدادهﻣﯽﺑﺎﯾﺴﺖﺑﻪﻧﺤﻮیدررﺳﺎﻧﻪﭘﻨﻬﺎنﺷﻮﻧﺪﮐﻪدرﻣﻘﺎﺑﻞاﻧﻮاعﺗﻐﯿﯿﺮاترﺳﺎﻧﻪازﺧﻮدﻣﻘﺎوﻣﺖﻧﺸﺎندادهوﺣﺪاﻗﻞﺧﺮاﺑﯽدرآﻧﻬﺎﭘﯿﺶآﯾﺪ.
درﺣﻮزهﭘﻨﻬﺎنﺳﺎزی و رمزنگاریدادهﻫﺎﺳﻪﻣﻔﻬﻮمﻧﺰدﯾﮏﺑﻪﯾﮑﺪﯾﮕﺮوﺟﻮددارﻧﺪﮐﻪﻻزماﺳﺖﭘﯿﺶازورودﺑﻪﻫﺮﺑﺤﺜﯽدرﺧﺼﻮصﻫﺮﮐﺪامازآنﻫﺎﺧﺼﻮﺻﯿﺎﺗﺸﺎنﻣﻌﺮﻓﯽﮔﺮددﺗﺎاﻣﮑﺎنﺗﻔﮑﯿﮏﺣﻮزه درﻫﻨﮕﺎمﺷﺮحﻣﻮﺿﻮعوﺟﻮدداﺷﺘﻪﺑﺎﺷﺪ. اﯾﻦﺳﻪﻣﻔﻬﻮمﻋﺒﺎرﺗﻨﺪاز:

 

    • پنهاننگاری[۱]دادهﻫﺎ

 

    • نهاننگاری[۲]دادهﻫﺎ

 

    • رﻣﺰﻧﮕﺎری[۳]دادهﻫﺎ

 

ازﺳﻪﻣﻔﻬﻮمﻓﻮقﻣﻔﺎﻫﯿﻢپنهاننگاریونهاننگاریﻣﻔﺎﻫﯿﻤﯽﺑﺴﯿﺎرﻧﺰدﯾﮏﺑﻪﯾﮑﺪﯾﮕﺮﻫﺴﺘﻨﺪوﺗﻔﮑﯿﮏﺣﻮزهﻫﺎیآنﻫﺎازﯾﮑﺪﯾﮕﺮﭘﯿﭽﯿﺪهﻣﯽﺑﺎﺷﺪ. ﻣﻔﻬﻮمرﻣﺰﻧﮕﺎریﻧﯿﺰﺑﺎوﺟﻮد اینﮐﻪﺑﻪرمزگذاریدادهﻫﺎﻣﯽﭘﺮدازدﻣﯽﺗﻮانآنراﺑﺎاﺳﺘﺪﻻلﺳﺎدهایازدوﻣﻔﻬﻮمدﯾﮕﺮﺗﻤﯿﺰداد. ﺑﺪانﻣﻌﻨﯽﮐﻪدررﻣﺰﻧﮕﺎری،رﺳﺎﻧﻪاﻧﺘﻘﺎلدارایﻣﻔﻬﻮمودادهﻣﺴﺘﻘﻞﻧﺒﻮدهوﻧﻬﺎنﺑﻮدندادهﻫﺎﻋﯿﺎنﻣﯽﺑﺎﺷﺪ(هاردیک کومار و پوچری،۲۰۱۲).
در ادامه ﻓﺮآﯾﻨﺪﺗﻔﮑﯿﮏاﯾﻦﺳﻪﻣﻔﻬﻮمازﯾﮑﺪﯾﮕﺮوﺣﻮزهﻓﻌﺎﻟﯿﺖﻫﺮﮐﺪاممورد بررسی قرار خواهد گرفت؛ﻫﺮدوروشپنهاننگاریونهاننگاریازرﺳﺎﻧﻪایﻋﻤﻮﻣﯽودارایﻣﻔﻬﻮمﻣﺴﺘﻘﻞﺑﺮایاﻧﺘﻘﺎلدادهاﺳﺘﻔﺎدهﻣﯽﮐﻨﻨﺪﺑﺎوﺟﻮداﯾﻦدرﺗﻤﺎﻣﯽروﺷﻬﺎینهان نگاریدادهﻣﻨﺘﻘﻞﺷﺪهﻫﻤﺮاهرﺳﺎﻧﻪ ﻋﯿﺎنوﻗﺎﺑﻞدﺳﺘﯿﺎﺑﯽﻣﯽﺑﺎﺷﺪ؛درﺣﺎﻟﯽﮐﻪدرروﺷﻬﺎیپنهان نگاریﻧﻤﯽﺗﻮانﺑﻪﺳﺎدﮔﯽازوﺟﻮد دادهﻧﻬﺎن،ﻣﻄﻠﻊﺷﺪهوﯾﺎآنرااﺳﺘﺨﺮاجﻧﻤﻮد.
در ادامه ﻧﻤﻮﻧﻪایازداده هایذﺧﯿﺮهﺷﺪهدرﻫﺮﮐﺪامازﺳﻪ روشﻣﺬﮐﻮرنمایش داده خواهد شد. ﺑﻪطورﮐﻠﯽﻣﯽﺗﻮانﮔﻔﺖﮐﻪازدوﻫﺪفﻗﺒﻠﯽذﮐﺮ ﺷﺪهﻫﺪفاولﺗﻮﺳﻂروﺷﻬﺎیرﻣﺰﻧﮕﺎریوﻧﻬﺎنﺳﺎزیﻣﺤﻘﻖﻣﯽﮔﺮددوازنهان نگاریﻣﻌﻤﻮلاﺑﺮایﻧﯿﻞﺑﻪﻫﺪفدومﺑﻬﺮهﺑﺮداریﻣﯽﺷﻮد(هاردی کوماروهمکارش،۲۰۱۲).

 

    •  

 

 

 

    1. تعریف پنهان نگاری:

 

پنهاننگاری یا استگانوگرافی هنر و علم برقراری ارتباط پنهانی است و هدف آن پنهان کردن ارتباط به وسیله قراردادن پیام در یک رسانه پوششی است به گونه‌ای که کمترین تغییر قابل کشف را در آن ایجاد نماید و نتوان موجودیت پیام پنهان در رسانه راحتی به صورت احتمالی آشکار ساخت.
پنهان نگاری خود شاخهای از دانشی به نام ارتباطات پوشیده است. دانش ارتباطات پوشیده خود شامل چندین شاخه از جمله رمز نگاری، نهان نگاری و … میباشد(پروروز و هانیمن،۲۰۰۳).
۱-۲-۱اﺻﻄﻼﺣﺎتدر پنهان نگاری
درزﻣﯿﻨﻪپنهان نگاریﺗﻌﺪادیاﺻﻄﻼحﺗﻮﺳﻌﻪﯾﺎﻓﺘﻨﺪ .
ﻧﺎمﻫﺎیﭘﻮﺷﺎﻧﻨﺪه[۴]،ﻣﯿﺰﺑﺎن[۵]،ﺟﺎﺳﺎزیﺷﺪه[۶]واﺳﺘﮕﻮ[۷]درﮐﺎرﮔﺎهﻣﺨﻔﯽﮐﺮدناﻃﻼﻋﺎتدرﮐﻤﺒﺮﯾﺞﺗﻌﺮﯾﻒﺷﺪهاﻧﺪ. اﺻﻄﻼحﭘﻮﺷﺎﻧﻨﺪهﺑـﻪپیامیﮐﻪاﻃﻼﻋﺎتدﯾﮕﺮدرآنﺟﺎﯾﮕذاریﻣﯽﺷﻮدﮔﻮﯾﻨﺪ،ﻣﺎﻧﻨﺪﻋﮑـﺲ،ﺻـﺪا،ﻓـﯿﻠﻢوﻣـﺘﻦو ….
وﻗﺘﯽدرپنهاننگاریازﺻﺪااﺳﺘﻔﺎدهﮐﻨﯿﻢﺑﻪﺳﯿﮕﻨﺎلﻫﺎﯾﯽﮐﻪاﻃﻼﻋﺎتدرآﻧﻬﺎذﺧﯿـﺮهﻣـﯽﺷﻮدﻣﯿﺰﺑﺎنﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ.
اﻃﻼﻋﺎﺗﯽﮐﻪدرﭘﻮﺷﺎﻧﻨﺪهﺟﺎﺳﺎزیﻣﯽﺷﻮﻧﺪدرج شدهﻧـﺎمدارﻧـﺪ. واﺳـﺘﮕﻮاﻃﻼﻋـﺎﺗﯽاﺳﺖﮐﻪﻫﻢﭘﻮﺷﺎﻧﻨﺪهرادرﺑﺮداردوﻫﻢاﻃﻼﻋﺎتﺟﺎﺳﺎزیﺷﺪهراﺑﻪﻃﻮرﻣﻨﻄﻘـﯽﺑـﻪﭘﺮدازﺷـﯽﮐﻪﻣﻨﺠﺮﺑﻪﺟﺎﺳﺎزیاﻃﻼﻋﺎتدراﻃﻼﻋﺎتﭘﻮﺷﺎﻧﻨﺪهﻣﯽﺷﻮددرج شدهﻣﯽﮔﻮﯾﻨﺪ.
۱-۲-۲-ﺗﺎرﯾﺨﭽﻪی پنهان نگاری
ﻟﻐﺖاستگانوگرافی[۸] ازﻟﻐﺘﯽﯾﻮﻧﺎﻧﯽﺑﻪﻣﻌﻨﯽﻧﻮﺷﺘﻪنامحسوساﯾﺠﺎدﺷﺪهاﺳﺖ. ﺳﺎﺑﻘﻪاﺳﺘﻔﺎدهازاﯾﻦﺗﮑﻨﯿﮏﺑﻪﻫﺰارانﺳﺎلﭘﯿﺶﺑﺎزﻣﯽﮔﺮدد.
اوﻟﯿﻦاﺳﺘﻔﺎدهﻫـﺎیپنهان نگاریﺗﻮﺳـﻂهرودوس[۹]ﯾـﮏﻣـﻮرخﯾﻮﻧـﺎﻧﯽﺑـﻪﺛﺒـﺖرﺳﯿﺪهوﻣﺎﺟﺮایآنﺑﻪﯾﻮﻧﺎنﺑﺎﺳﺘﺎنﺑﺎزﻣﯽﮔﺮدد.وﻗﺘﯽﺣﺎﮐﻢﯾﻮﻧﺎنهیستیاووس[۱۰] ﺑﻪدﺳﺖدارﯾﻮشدرﺷﻮشدرﻗﺮنﭘﻨﺠﻢﭘﯿﺶازﻣﯿﻼدزﻧﺪاﻧﯽﺷﺪهﺑﻮدﻣﯽﺑﺎﯾﺴﺖﭘﯿﻐﺎﻣﯽﻣﺨﻔﯿﺎﻧﻪﺑـﻪﺑـﺮادرﺧﻮاﻧـﺪهاشدرمیلتوس[۱۱]ﺑﻔﺮﺳﺘﺪ. ﺑﺮایﻫﻤﯿﻦﻣﻨﻈﻮرﻣﻮیﺳﺮﻏﻼﻣﺶراﺗﺮاﺷـﯿﺪوﭘﯿﻐـﺎﻣﯽرارویﻓـﺮقﺳﺮشﺧﺎلﮐﻮﺑﯽﮐﺮد. وﻗﺘﯽﻣﻮﻫﺎیﻏﻼمﺑﻪاﻧﺪازهﮐﺎﻓﯽرﺷﺪﮐﺮداوراﻋﺎزمﻣﻘﺼﺪﮐﺮد.
داﺳﺘﺎندﯾﮕﺮیﮐﻪازﯾﻮﻧﺎنﺑﺎﺳﺘﺎنﺑﻪﻣﺎرﺳﯿﺪهﻣﺮﺑﻮطﺑﻪﻫﻤﯿﻦﭘﺎدﺷﺎهاﺳﺖ،وﺳﯿﻠﻪﻧﻮﺷـﺘﻦدرآنزﻣﺎنﻟﻮحﻫﺎﯾﯽﺑﻮدهﮐﻪرویآنﺑﺎﻣﻮمﭘﻮﺷﺎﻧﯿﺪهﺷﺪهﺑﻮد. ﯾﮑﯽازﺣﮑﺎمﺑـﺮایاﻃـﻼعدادنﺑﻪویﻣﺒﻨﯽﺑﺮاﯾﻨﮑﻪﮐﺸﻮرشﻣﻮردﺗﺎﺧﺖوﺗﺎزﻗﺮارﺧﻮاﻫﺪﮔﺮﻓﺖوﺑﺮایاﯾﻨﮑـﻪاﯾـﻦﭘﯿﻐـﺎمﭘﯿـﺪاﻧﺸﻮدﻣﻮم ِرویﻟﻮحﻫﺎراﭘﺎکﮐﺮدوﻣﺘﻨﺶراﺑﺮرویﻟﻮح ِ ﭼﻮﺑﯽﺣﮏﮐﺮدﺳﭙﺲدوﺑﺎرهﻣﻮمﺑـﺮرویآنزدوﻟﻮحﻣﺎﻧﻨﺪﻟﻮحﻫﺎیاﺳﺘﻔﺎدهﻧﺸﺪﺗﺒﺪﯾﻞﺷﺪ. ﺳﭙﺲﺑﺪوناﯾﻨﮑﻪدرﺑﺎزرﺳﯽﻫـﺎﺑـﺮای ﻣﺘﻦوﻟﻮحﻣﺸﮑﻠﯽﭘﯿﺶآﯾﺪﺑﻪﻣﻘﺼﺪرﺳﯿﺪ.
ﺟﻮﻫﺮﻫﺎیﻧﺎﻣﺮﺋﯽﯾﮑﯽازﻋﻤﻮﻣﯽﺗﺮﯾﻦاﺑﺰارﻫـﺎﺑـﺮایپنهاننگاریﻫـﺴﺘﻨﺪ. دررومﺑﺎﺳﺘﺎنازﺟﻮﻫﺮﻫﺎﯾﯽﻣﺎﻧﻨﺪآﺑﻠﯿﻤﻮﺑﺮایﻧﻮﺷﺘﻦﺑﯿﻦﺧﻄﻮطاﺳﺘﻔﺎدهﻣـﯽﮐﺮدﻧـﺪ. وﻗﺘـﯽﻣـﺘﻦﻫـﺎراﺣﺮارتﻣﯽدادﻧﺪﻣﺘﻦآنﺗﯿﺮهوﻧﻤﺎﯾﺎنﻣﯽﺷﺪ، ﺟﻮﻫﺮﻫﺎیﻧﺎﻣﺮﺋﯽدرﺟﻨﮓﺟﻬﺎﻧﯽدومﻧﯿﺰﻣـﻮرداﺳﺘﻔﺎدهﻗﺮارﻣﯽﮔﺮﻓﺘﻨﺪ .
ﯾﮑﯽازﭘﯿـﺸﮕﺎﻣﺎناستگانوگرافیو رمزنگاری، جوهانز تریزمیوس[۱۲]۱۴۶۲ ﺗــﺎ ۱۵۲۶،ﯾــﮏروﺣــﺎﻧﯽآﻟﻤــﺎﻧﯽﺑــﻮد. اوﻟــﯿﻦﮐــﺎرویﺑــﺮرویپنهان نگاری،استگانوگرافیاﻧﺎمداﺷﺖﮐﻪدرﺑﺎرهﺳﯿﺴﺘﻢﻫـﺎیﺟـﺎدووﭘﯿـﺸﮕﻮﯾﯽﺗﻮﺿـﯿﺤﺎﺗﯽدادهﺑـﻮد،ﻫﻤﭽﻨﯿﻦدرآنﮐﺘﺎبدرﺑﺎرهﺳﯿﺴﺘﻢﻫﺎیﭘﯿﭽﯿﺪهرمزنگاری ﻫﻢﻣﻄﺎﻟﺒﯽﯾﺎﻓﺖﻣﯽﺷﺪ. اﯾـﻦﮐﺘﺎبدرزﻣﺎنویﻣﻨﺘﺸﺮﻧﺸﺪ،زﯾﺮااوازﻓﺎشﺷﺪناﺳﺮارشﻣﯽﺗﺮﺳﯿﺪ.
اوﻟﯿﻦﮐﺘﺎبواﻗﻌﯽدراﯾﻦزﻣﯿﻨﻪراگاسپاری اسچوت[۱۳] درﺳﺎل ۱۶۶۵در ۴۰۰ ﺻﻔﺤﻪﺑﺎﻧـﺎماستگانوگرافیکا[۱۴]نوشت،اﻣﺎاﮐﺜﺮاﯾﺪهﻫﺎﯾﺶﻣﺮﺑﻮطﺑـﻪتریزموس[۱۵] ﺑـﻮد،اوآﻏـﺎزﮔﺮاﯾـﻦراهﺑﻮد.
پنهان نگاریدرﻗﺮنﻫﺎی ۱۵ و ۱۶ ﺗﻮﺳﻌﻪﯾﺎﻓﺖ،ﺑﺪﻟﯿﻞاﯾﻨﮑﻪاﮐﺜـﺮﻧﻮﯾـﺴﻨﺪﮔﺎناﯾـﻦﮐﺘﺎبﻫﺎازاﯾﺠﺎدﺗﻔﺮﻗﻪﺑﯿﻦاﺣﺰابوﻓﺮﻗﻪﻫﺎﻣﯽﺗﺮﺳﯿﺪﻧﺪﻧﺎمﺧـﻮدراﻣﺎﻧﻨـﺪداﺳـﺘﺎنﻫـﺎدرﻣﯿـﺎنﮐﺘﺎبﻣﺨﻔﯽﻣﯽﮐﺮدﻧﺪ. ﯾﮑﯽازرﺳﺎﻟﻪﻫﺎﯾﯽﮐﻪدراﯾﻦزﻣﯿﻨﻪﻧﻮﺷﺘﻪﺷـﺪهﺗﻮﺳـﻂبیشاپ جان ویلکین[۱۶] ﮐﻪﺑﻌﺪهادرترینتی کالج[۱۷]ﺑﻪاﺳﺘﺎدیرﺳـﯿﺪ ﺑـﻮدهاﺳـﺖ. اوروﺷـﻬﺎﯾﯽراازﮐـﺪﮐﺮدنﭘﯿﻐﺎمﻫﺎدرﻣﻮزﯾﮏوﺟﻮﻫﺮﻫﺎیﻧﺎﻣﺮﺋﯽﭘﯿﺸﻨﻬﺎدداد. ﻫﻤﭽﻨﯿﻦاواوﻟﯿﻦﻃﺮحﻫـﺎرادررﻣـﺰﮔﺸﺎﯾﯽﺑﺎاﺳﺘﻔﺎدهازﺗﻨﺎوبﮐﻠﻤﺎتﺳﺎﺧﺖ.
ﯾﮑﯽازﻣﺜﺎلﻫﺎیآنﺑﻪاواﯾﻞﻗﺮندرزﻣﺎنﺟﻨﮓبوئر[۱۸] ﺑﺎزﻣﯽﮔـﺮدد. پاول رابرت بادن[۱۹]ﺑﺮایﺛﺒﺖﻣﮑﺎنﺗﻮﭘﺨﺎﻧﻪدﺷﻤﻦﺑﻪﺟﺎیاﯾﻨﮑﻪﻧﻘﺸﻪراﺑﻪروشﻣﻌﻤـﻮﻟﯽﺑﮑـﺸﺪآنراﺑـﻪﺷﮑﻞﯾﮏﭘﺮواﻧﻪﻣﯽﮐﺸﯿﺪﺗﺎاﮔﺮدﺳﺘﮕﯿﺮﺷﺪﮐﺴﯽﭼﯿﺰیازآنﻧﻔﻬﻤﺪ(پولیمنیا و همکاران، ۱۹۹۲).
درﺟﻨﮓﺟﻬﺎﻧﯽدومﺗﻮﺟﻪزﯾﺎدیﺑـﻪپنهان نگاری ﺷـﺪوﺗﺠﺮﺑﯿـﺎتزﯾـﺎدیدراﯾـﻦﻣﻮردبه دستآمد. دراواﯾﻞﺟﻨﮓازﺟﻮﻫﺮﻫﺎیﻧﺎﻣﺮﺋﯽاﺳﺘﻔﺎدهﻣﯽﺷﺪوﻟﯽﺑﻌﺪهاازﺣﺮوفوﭘﯿﻐﺎمﻫﺎیﻣﻌﻤﻮﻟﯽﺑﺮایﻣﺨﻔﯽﮐﺮدنﭘﯿﻐﺎماﺻﻠﯽاﺳﺘﻔﺎدهﮐﺮدﻧﺪ. اﯾﻦﭘﯿﻐﺎمﻫﺎدرﺑﺎرهاﺗﻔﺎﻗﺎتﺑﺴﯿﺎرﺳـﺎدهوﭘﯿﺶﭘﺎاﻓﺘﺎدهﺑﻮدﻧﺪﮐﻪﺗﻮﺟﻪﻫﯿﭻﮐﺲراﺟﻠﺐﻧﮑﻨﺪ،ﺑﻨﺎﺑﺮاﯾﻦﺑﺪوناﯾﻨﮑﻪﮐﺴﯽﻣـﺸﮑﻮکﺑـﺸﻮدآنﻣﺘﻨﻬﺎرااﻧﺘﻘﺎلﻣﯽدادﻧﺪ. ﺑﺮایﻣﺜﺎلاﯾﻦﻣﺘﻦﺗﻮﺳﻂﺟﺎﺳﻮﺳﺎنآﻟﻤﺎﻧﯽدر زﻣﺎنﺟﻨﮓﺟﻬﺎﻧﯽدومﻓﺮﺳﺘﺎدهﺷﺪه :
Apparently neutral’s protest is thoroughly discounted and ignoredIsman hard hit. Blockade issue affects pretext for embargo on bproducts, ejecting suets and vegetable oils.
اﻣﺎﺑﻌﺪازرﻣﺰﮔﺸﺎﯾﯽاﯾﻦﻣﺘﻦپسازرﺳﯿﺪنﻧﺎﻣﻪدوم،ﻣﺘﻦزﯾﺮازﮐﻠﻤﺎتآناﺳﺘﺨﺮاجﺷﺪ:
Pershing sails from NY June 1

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...