منبع: مهرگان،۱۳۸۳،ص۱۷۳
۳-۶-۲ روش تاپسیس:
تاپسیس یکی از روش های MADM[96] است که m گزینه برتر را با توجه به n معیار, رتبه‌بندی میکند. اساس این روش، انتخاب گزینهای است که کمترین فاصله را از جواب ایده آل مثبت و بیشترین فاصله را از جواب ایده آل منفی دارد. در این روش که i امین گزینه ها و j امین شاخصهاست.  وزن شاخص jام,  مقدار ارزش شاخص iام برای گزینه jام،  مقدار ایده آل مثبت برای شاخص jام، (برای شاخصهایی که جنبه منفی دارند، حداقل و برای شاخصهایی که جنبه مثبت دارند، حداکثر) و  مقدار ایده آل منفی برای شاخص jام (برای شاخصهایی که جنبه مثبت دارند، حداقل و برای شاخصهایی که جنبه منفی دارند، حداکثر) است.
مقاله - پروژه
بنابراین مراحل کلی این روش به شرح ذیل می‌باشد (اصغرپور، ۱۳۸۳):
گام۱: ساخت ماتریس تصمیم

گام ۲ : تبدیل ماتریس تصمیمگیری موجود, به یک ماتریس “بی مقیاس شده".
۱۲ j = 1, 2, …, J. i= 1, 2, …, n ،
گام۳ : مشخص نمودن راه حل ایده آل مثبت و ایده آل منفی.
۱۳
گام۴ : محاسبه اندازه فاصله از ایده آل مثبت و منفی.
برای بدست اوردن فاصله هر گزینه از ایدهآلهای مثبت و منفی، دو روش وجود دارد: روش اقلیدسی و ورش بلوکی. در اینجا رابطه مربوط به روش اقلیدسی بیان میگردد:
(۵) فاصله گزینه iام از ایده آل مثبت ۱۴
(۶) فاصله گزینه iام از ایده آل منفی ۱۵
گام ۵ : محاسبه نزدیکی نسبی گزینه‌ها به راه حل ایده آل.
این شاخص را جهت ترکیب کردن مقادیر  و  و در نتیجه مقایسه گزینه‌ها نسبت به هم تعریف می‌کنیم، که با رابطه زیر قابل محاسبه است:

گام ۶ : رتبه بندی گزینه‌ها براساس نزدیکی نسبی آنها به راه حل‌های ایده‌آل.
فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
مقدمه
در این فصل با بهره گرفتن از روش تحلیل سلسله مراتبی فازی ابتدا به مقایسه زوجی بین معیارهای اثرگذار در انتخاب بهترین تامین کننده و سپس زیر معیارها پرداخته خواهد شد، سپس با ترکیب این دو وزن برای هر معیار یک وزن نهایی بدست میآید. در مرحله بعد با بهره گرفتن از روش تاپسیس به مقایسه بین گزینه ها با توجه به هر یک از زیر معیارها پرداخته میشود، وزن بدست آمده در مرحله اول از ورودی های روش تاپسیس میباشد.
۴-۱ مدلسازی
معیارهای موثر در رتبهبندی تامین کنندگان مطابق جدول(۴-۱ )نشان داده شدهاست، همانطور که مشاهده میشود هر یک از معیار های اصلی دارای یک سری زیر معیار می باشد.
۴-۱ : معیارهای موثر در انتخاب تامین کنندگان

 

معیارها
مؤلفه ها

 

ثبات مالی
مالی

 

قدرت مالی

 

هزینه های برون سپاری

 

مهارت مدیریت منابع انسانی بخش پیمانکار
مدیریتی

 

انعقاد قرارداد منعطف

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...