نمونه عبارت است از مجموعه ای از نشانه ها که از یک قسمت، یک گروه یا جامعه ای بزرگتر انتخاب می شوند. به طوری که این مجموعه معرف کیفیت و ویژگی های آن قسمت، گروه یا جامعه بزرگتر باشد که معمولاً آن را با نماد n نشان می دهند(خاکی،۱۳۸۷ ،۲۵۰). در این تحقیق جامعه آماری شامل مشتریان فروشگاه های زنجیره ای استان گیلان می باشد و از روش نمونه گیری در دسترس برای انتخاب اعضای نمونه استفاده شده نمونه گیری داوطلبانه ( در دسترس ) از یک جامعه ی وسیع در یک پژوهش پیمایشی که بر آزمودنی متکی است، امکان پذیر است و با توجه به اینکه مشتریان جامعه بزرگی را تشکیل می دهند و تعداد آنها نامعین می باشد از فرمول جامعه نامحدود جهت مشخص کردن تعداد نمونه استفاده شده است.
پایان نامه

n :حجم نمونه
سطح خطا
میزان خطای برآورد
واریانس جامعه (پس از توزیع تعداد ۳۵ عدد پرسشنامه بین اعضا جامعه، مقدار  برابر با ۲۷۰۱/۰ بدست آمد.)
۳-۶ ابزار گردآوری داده ها
در پیمایش های اجتماعی شیوه های گوناگونی برای گردآوری داده ها و اطلاعات استفاده می شود، از جمله پرسشنامه، پرسشنامه پستی، مصاحبه، مصاحبه رودررو، مصاحبه تلفنی و مشاهده. در این مطالعه برای گردآوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است.
پرسشنامه مورد نظر دارای دو بخش می باشد، بخش نخست شامل سوالات زمینه ای است که عواملی چون جنسیت، سن، میزان درآمد و تحصیلات و مدت زمان خرید ازفروشگاه را می سنجد. بخش دوم پرسشنامه شامل سوالاتی در زمینه تاکتیک های بازاریابی تعاملی فروشگاه و در زمینه رفتار خرید مشتریان است. همه سوالات این بخش در قالب طیف لیکرت طراحی شده اند.
۳-۶-۱ طراحی و ساختار پرسشنامه
پرسشنامه ای که طراحی گردیده، ماحصل مطالعه و بررسی وجوه مختلف هریک از عناصر موجود در آمیخته بازاریابی است. این پرسشنامه در تحقیقات متعددی استفاده شده است و روایی و پایایی آن مورد تایید قرار گرفته است. ادرکن در سال ۲۰۰۳ و همچنین صمدی و نورانی در سال ۱۳۸۸ از این پرسشنامه استفاده نموده اند که در این تحقیق پس از بومی سازی پرسشنامه و استفاده از نظرات اساتید مختلف مورد استفاده قرار گرفته است. در این پرسشنامه برای هر یک از این عناصر مورد تحقیق سوالات متعددی ارائه گردید تا بتوان با بهره گرفتن از پاسخ های ارائه شده میانگین را برای هر یک از این عناصر بدست آورد. سوالات مربوط به هر متغیر به تفکیک مشخص شده است. در جدول ۳-۱ مشخصات مربوط به پرسشنامه بکار رفته در این تحقیق، آمده است.
جدول۳-۱توزیع سوالات پرسشنامه

 

متغیر شماره سوالات پرسشنامه تعداد سوالات
ارتباطات ۱ تا۴ ۴
رفتار ترجیحی ۵تا ۷ ۳
شخصی سازی ۷ تا ۱۱ ۳
پاداش ۱۲ تا ۱۴ ۳
تمایل به خرید از فروشگاه ۱۵ تا ۱۷ ۳
تعهد ارتباطی ۱۸ تا ۲۲ ۵
رفتار خرید ۲۳ تا ۲۸ ۶
موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...