شرکت کاله

 

 

 

۳۰۵۵٫۳۸۱

 

شرکت صالح

 

 

 

۲۹۷۱٫۵۷۵

 

شرکت گلا

 

 

 

۲۲۵۰٫۹۲۴

 

شرکت دوشه

 

 

 

۵-۴- خلاصه فصل
در این فصل، به منظور ارزیابی پایداری در زنجیره تأمین در صنعت لبنیات استان مازندران، ۳ مرحله در نظرگرفته شد. در هر مرحله تجزیه و تحلیل داده ها، با بهره گرفتن از ابزارهای معرفی شده(دیمتل و GTMA) صورت پذیرفت.
فصل پنجم
نتیجه گیری و پیشنهادات
۱-۵- مقدمه
نتیجه گیری از یک تحقیق در واقع بیان آنچه که محقق به دنبال آن در تحقیق بوده، می باشد. همچنین ذکر مزیت های حاصل از پژوهش و کاربردهای تئوری و عملی آن از تأثیرگذار ترین بخش های بحث است که به عنوان نتیجه گیری در پایان تحقیق ارائه می شود.
در فصل حاضر ابتدا به مرور مسئله، اهداف و چگونگی اجرای تحقیق خواهیم پرداخت. سپس با بهره گرفتن از نتایج بدست آمده از تجزیه و تحلیل داده ها، به سوالات تحقیق پاسخ داده خواهد شد. در عنوان بعدی محدودیت های پژوهش، پیشنهادات کاربردی و پیشنهاداتی برای پژوهش های آتی ارائه خواهد شد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
۲-۵- مرور مختصر مسئله، اهداف و چگونگی اجرای تحقیق
در تحقیق حاضر به منظور دستیابی به اهداف تحقیق یعنی ارائه چارچوبی برای ارزیابی عملکرد پایداری زنجیره تأمین مواد غذایی، تعیین روابط بین ابعاد و معیارهایشان و همچنین میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری هریک بر یکدیگر و رتبه بندی شرکت های منتخب تولیدی فرآورده های لبنی، ادبیات موضوع مورد بررسی قرار گرفت و مدل پایداری سازمان خوار و بار و کشاورزی (۲۰۱۲) با توجه به کامل بودن آن و نیز متناسب بودن با صنعت مربوطه، به عنوان چارچوب اولیه تحقیق انتخاب گردید.
چارچوب مورد نظر شامل ۴ بعد حکمرانی خوب، تمامیت زیست محیطی، انعطاف پذیری اقتصادی، رفاه اجتماعی و ۲۰ معیار و ۶۳ زیر معیار می باشد که برای هر زیرمعیار سنجه هایی معرفی گردیده است. چارچوب مذکور با بهره گرفتن از نظرات ۱۵ نفر از کارشناسان و خبرگان، شامل خبرگان دانشگاهی فعّال در حوزه توسعه پایدار و خبرگانی از صنعت، و بومی سازی شد. از خبرگان خواسته شد تا میزان مرتبط بودن هر یک از زیرمعیارها را با توجه به شرایط کشور و صنعت مربوطه، تعیین نمایند که در نهایت ۱۶ زیر معیار از مدل حذف گردید. بعد از آن به منظور تعیین روابط بین هر یک از عناصر با یکدیگر، پرسشنامه دیمتل که شامل مقایسات زوجی ابعاد، معیارها و زیر معیارها بود، از طریق پرسشنامه در اختیار خبرگان مربوطه قرار داده شد. در این مرحله روابط بین عناصر، تأثیر گذار و یا تأثیر پذیر بودن هر یک از آن ها و همچنین میزان تأثیرشان توسط تکنیک دی متل محاسبه شده و به صورت گراف نشان داده شد.
در مرحله آخر، زنجیره تأمین چهار شرکت تولیدی فرآورده های لبنی استان مازندران شامل شرکت های کاله، دوشه، گلا و صالح از نظر میزان عملکرد پایدار، با بکارگیری روش ترکیبی تئوری گراف و رویکرد ماتریسی (GTMA) مورد ارزیابی قرار گرفت و رتبه بندی شدند.
۳-۵- یافته ها و نتایج تحقیق
با بهره گرفتن از تجزیه و تحلیل داده ها و نتایج به دست آمده می توانیم به سوالات تحقیق پاسخ دهیم که به شرح زیر است:
۱-۳-۵- چارچوب ارزیابی پایداری زنجیره تأمین فرآورده های لبنی شامل چه ابعاد،معیارها و مؤلفه هایی می باشد؟
همانطور که بیان شد در این تحقیق از چارچوب سازمان خوار و بار و کشاورزی(۲۰۱۲)، جهت ارزیابی عملکرد پایداری زنجیره تأمین شرکت های تولیدی فرآورده های لبنی استفاده شد و از پاسخ دهندگان خواسه شد به هر یک از عناصر مدل، از لحاظ میزان مرتبط بودن عوامل، امتیاز داده و چنانچه عنصر دیگری از نظر آنان مربوط بوده، اهمیت دارد و در مدل نیامده را ذکر کنند. چارچوب اولیه شامل ۴ بعد، ۲۰ معیار و ۶۳ زیر معیار می باشد که پس از بومی سازی، معیار پاسخگویی، زیرمعیارهای تخصیص منابع و پایداری در مدیریت از بعد حکمرانی خوب، زیرمعیارهای ماده آلی، ساختار فیزیکی، کیفیت شیمیایی، تخریب خشکی و بیابان زدایی، اتصال و تنوع زیستگاه، تنوع زیستی غیراهلی و گونه های تهدید شده از بعد تمامیت زیست محیطی و همچنین زیرمعیارهای شیوه های تجارت منصفانه، کار اجباری، امنیت غذایی، دانش بومی و حق حاکمیت مواد غذایی از بعد رفاه اجتماعی حذف شدند. همچنین تمامی معیارهای بعد انعطاف پذیری اقتصادی توسط خبرگان مورد تأیید قرار گرفتند و میانگین بالای ۷ را کسب کردند. نتایج تجزیه و تحلیل داده های این مرحله از تحقیق در جداول (۱-۴) تا (۴-۴) فصل چهارم آمده است.
۲-۳-۵- ابعاد، معیارها و زیرمعیارهای تأثیرگذار و تأثیر پذیر در این چارچوب کدامند و روابط بین هریک از عوامل بر روی یکدیگر و همچنین درجه تأثیرشان چگونه است؟
پس از بومی سازی در مرحله اول تحقیق، با بهره گرفتن از تکنیک دیمتل روابط بین هر یک از عوامل، تأثیر و میزان تأثیر هر یک از آنها بر روی یکدیگر بدست آمده که پاسخ به هر سؤال بالا می باشد و در جداول (۲۸-۴تا (۳۶-۴) گنجانده شده است:
بر اساس گام پنجم تکنیک دی متل، متغیری که دارای بیشترین میزان تأثیرگذاری باشد، بیشترین تأثیرگذاری را دارد. بر این اساس هر چقدر این مقدار مثبت تر باشد، به قطع، یک نفوذ کننده قوی و هرچقدر منفی تر باشد، یک نفوذ پذیر قوی است.
بر اساس نتایج حاصله، در بعد حکمرانی خوب، زیرمعیارهای اصول اخلاقی شرکت، گفتگو با ذینفعان، روش های شکایت، تعهد به عدالت،مشروعیت و شفافیت و حسابداری کامل هزینه به عنوان زیرمعیارهای تأثیرگذار و زیرمعیارهای سعی و کوشش مقتضی، حل تعارض، درمان،احیا و پیشگیری، مسئولیت مشترک و تولید گواهی شده به عنوان زیر معیارهای تأثیرپذیر بدست آمدند.
در بعد تمامیت زیست محیطی نیز زیرمعیارهای سایر آلاینده ها، تنوع زیستی کشاورزی، منابع تجدید ناپذیر، شرایط مناسب گونه ها و تنوع زیستی کشاورزی به عنوان زیرمعیارهای تأثیرگذار و زیرمعیارهای گازهای گلخانه ای، تمامیت اکوسیستم، تأمین انرژی، بهره وری محیط زیست، کاهش و دفع زباله، رهایی از استرس و تمامیت اکوسیستم به عنوان زیر معیارهای تأثیرپذیر محاسبه شدند.
در بعد انعطاف پذیری اقتصادی نیز زیرمعیارهای سرمایه گذاری داخلی، ثبات عرضه، ثبات تقاضا، استخدام، ثبات تولید، اطلاعات محصول، کیفیت مواد غذایی و تأمین کننده محلی به عنوان زیرمعیارهای تأثیرگذار و زیرمعیارهای سرمایه گذاری در جامعه، سرمایه گذاری بلندمدت، نقدینگی و بیمه، قابلیت ردیابی، ایمنی مواد غذایی و ایجاد ارزش به عنوان زیر معیارهای تأثیرپذیر بدست آمدند.
در بعد رفاه اجتماعی نیز زیرمعیارهای ظرفیت سازی، کار کودک، آزادی اجتماعات و چانه زنی، عدم تبعیض، عدالت جنسیتی و منابع بهداشتی به عنوان زیرمعیارهای تأثیرگذار و زیرمعیارهای سطح دستمزد، روابط استخدامی، ساعات کاری، حمایت از افراد آسیب پذیر و سلامت جسمانی،روانی،اجتماعی نیز به عنوان زیر معیارهای تأثیرپذیر بدست آمدند.
با توجه به نتایج به دست آمده از مرحله دوم تحقیق ، در مورد معیارهای تأثیرگذار و تأثیر پذیر می توان گفت که :
در بعد حکمرانی خوب، معیارساختار حکمرانی به عنوان معیار تأثیرگذار و معیارهای مشارکت، حاکمیت قانون و مدیریت جامع به عنوان معیارهای تأثیر پذیر به دست آمدند.
در بعد تمامیت زیست محیطی، معیارهای جو، آب و مواد و انرژی به عنوان معیار های تأثیرگذار و معیارهای رفاه حیوانات و تنوع زیستی به عنوان معیارهای تأثیر پذیر به دست آمدند.
در بعد انعطاف پذیری اقتصادی، معیار آسیب پذیری به عنوان معیار تأثیرگذار و معیارهایسرمایه گذاری، ایمنی و کیفیت و اقتصاد محلی نیز به عنوان معیارهای تأثیر پذیر به دست آمدند.
در بعد رفاه اجتماعی، معیارهای حقوق نیروی کار، تساوی حقوق به عنوان معیارهای تأثیرگذار و معیشت شایسته و ایمنی و سلامت انسانی نیز به عنوان معیارهای تأثیر پذیر به دست آمدند.
در نهایت، برای ابعاد پایداری نیز ابعاد حکمرانی خوب و تمامیت زیست محیطی به عنوان ابعاد تأثیرگذار و ابعاد انعطاف پذیری اقتصادی و رفاه اجتماعی نیز به عنوان ابعاد تأثیر پذیر به دست آمدند.
در ادامه به منظور بررسی روابط بین زیرمعیارها، معیارها و ابعاد چارچوب مورد مطالعه می توان گفت که :
در بعد حکمرانی خوب، زیرمعیار اصول اخلاقی شرکت بر زیر معیار سعی و کوشش مقتضی، زیرمعیار گفتگو در مورد ذینفعان بر زیرمعیارهای روش های شکایت و حل تعارض، زیرمعیار روش های شکایت بر زیرمعیار حل تعارض، زیرمعیار تعهد به عدالت،مشروعیت و شفافیت بر زیرمعیارهای جبران، احیا و پیشگیری و مسئولیت مشترک، زیرمعیار جبران، احیا و پیشگیری بر زیرمعیارهای تعهد به عدالت،مشروعیت و شفافیت و مسئولیت مشترک و زیرمعیار حسابداری کامل هزینه بر زیرمعیار تولید گواهی شده تأثیر گذار است. همچنین، معیار ساختار حکمرانی بر معیارهای مدیریت جامع، مشارکت و حاکمیت قانون، معیار مشارکت بر معیار مدیریت جامع و خودش و معیار مدیریت جامع بر معیارهای ساختار حکمرانی و مشارکت تأثیر گذار است.
در بعد تمامیت زیست محیطی، زیر معیار سایر آلاینده ها بر زیرمعیار گازهای گلخانه ای، زیر معیار منابع تجدید ناپذیر بر زیرمعیارهای بهره وری محیط زیست،تأمین انرژی و کاهش و دفع زباله، زیر معیار بهره وری محیط زیست بر زیرمعیارهای تأمین انرژی و کاهش و دفع زباله و خودش، زیرمعیار کاهش و دفع زباله بر زیرمعیار بهره وری محیط زیست، زیرمعیار تأمین انرژی بر زیرمعیارهای بهره وری محیط زیست و کاهش و دفع زباله، زیرمعیار رهایی از استرس بر زیرمعیار شرایط مناسب گونه ها، زیرمعیار شرایط مناسب گونه ها بر زیرمعیار رهایی از استرس و خودش، زیرمعیار تنوع زیستی کشاورزی بر زیر معیار تمامیت اکوسیستم و خودش و زیرمعیار تمامیت اکوسیستم بر زیرمعیار تنوع زیستی کشاورزی و خودش تأثیر گذار است. همچنین، معیار جو بر معیارهای آب،تنوع زیستی و رفاه حیوانات، معیار آب بر معیارهای جو،تنوع زیستی و رفاه حیوانات، معیار مواد و انرژی بر معیارهای تنوع زیستی و رفاه حیوانات، معیار رفاه بر معیار تنوع زیستی تأثیر و معیار تنوع زیستی بر معیار رفاه حیوانات تأثیر گذار است.

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...