۰٫۰۰۰

 

۰٫۳۹۵-

 

مقابله با فشار

 

 

 

۳۷۰

 

۰٫۰۹۹

 

۰٫۰۶۳-

 

سازگاری

 

 

 

۳۷۰

 

۰٫۰۰۰

 

۰٫۳۲۸-

 

خلق کلی

 

 

 

۳۷۰

 

۰٫۰۰۰

 

۰٫۳۸۳-

 

هوش هیجانی کلی

 

 

 

برای آزمون این فرضیه پیش از انجام رگرسیون ابتدا از آزمون معناداری پیرسون استفاده شده است، نتایج بدست آمده به شرح زیر توصیح داده می شود: بین تمامی مقیاس های هوش هیجانی به جز مقیاس سازگاری و هوش هیجانی کلی با اضطراب اجتماعی رابطه همبستگی معناداری وجود دارد، چرا که سطح معناداری بدست آمده کمتر از ۰٫۰۵ است ، در نتیجه در سطح ۵۹ درصد رابطه معنادار میان هوش هیجانی و اضطراب اجتماعی وجود دارد. شدت همبستگی بین متغیرها در تمامی سطوح بین متغیر ها در سطح نسبتا متوسطی قرار دارد. ارتباط در جهت معکوس است بدین معنی که با افزایش هوش هیجانی کلی و مولفه های آن (به جز مولفه سازگاری)، نشانه های اضطراب زوجین کاهش می یابد.
پایان نامه - مقاله - پروژه
جهت بررسی میزان تاثیر ، پردازش مدل رگرسیون مورد تحلیل قرار خواهد گرفت که در ادامه به آن پرداخته شده است.

پردازش مدل رگرسیون

به منظور بررسی تاًثیرات متغیرهای مستقل و کشف مدل برازش شده از روش رگرسیون چندگانه به شیوه ی همزمان استفاده شده است. یکی از شروط استفاده از آنالیز رگرسیون شرط عدم همبستگی میزان خطاها با یکدیگر است. به عبارت دیگر چنانچه فرضیه استقلال خطاها رد شود و خطاها با یکدیگر همبستگی داشته باشند، نمی توان از رگرسیون استفاده کرد. برای تعیین این امر باید از تست دوربین واتسون بهره گیری نمود که در آن استقلال خطا (تفاوت میان مقادیر واقعی و مقادیر پیش بینی شده توسط معادله رگرسیون) از یکدیگر مشخص می شود . با توجه به نتایج جدول زیر و اینکه مقدار آماره دوربین واتسون در فاصله استاندارد ۱٫۵ تا ۲٫۵ قرار دارد، در نتیجه استقلال باقیمانده ها را نتیجه می گیریم. با توجه به شاخص هایی که عنوان شد مدل از کفایت لازم برخوردار است.

جدول۴-۸ : همبستگی بین متغیرها (شاخص های کفایت رگرسیونی)

 

 

 

دوربین واتسون

 

خطای استاندارد برآورد

 

ضریب تعیین تعدیل شده

 

ضریب تعیین

 

 

 

۲٫۰۰۳

 

۵٫۸۴۸

 

۰٫۱۶۷

 

۰٫۱۶۸

 

 

 

ضریب تعیین ۰٫۱۶۸ بدست آمده که میزان واریانس و تغییرات متغیر وابسته توسط متغیر مستقل را نشان میدهد .با توجه به مقدار بدست آمده برای ضریب تعیین می توان گفت حدود ۱۶ درصد اضطراب اجتماعی از طریق هوش هیجانی قابل پیش بینی است. خطای استاندارد برآورد ، نشان دهنده میزان قدرت پیش بینی معادله رگرسیون است.
در جدول زیر معنی دار بودن رگرسیون بوسیله آزمون F محاسبه شده است.در این جدول منبع تغییرات متغیر وابسته در دو منبع رگرسیون و باقیمانده نشان داده شده است و برای هر یک از این منابع ، مجموع مجذورات ، درجه آزادی و میانگین مجذورات آمده است.

جدول ۴-۹٫ جدول ANOVA

 

موضوعات: بدون موضوع  لینک ثابت


فرم در حال بارگذاری ...